Ammer fortsatt til søvn

ivfmamma

Elsker forumet
Maiblomstene 2016
Hei alle flotte mødre!

Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget...
Har er på 13mnd.

Jeg koser meg fortsatt med ammingen og ammer gjerne på natt/ til søvn.

Men jeg er så redd for å "ødelegge" for henne mtp utvikling eller å lære seg å sovne.

Hun er puppegal og koser seg masse, på natt så er det sjeldent jeg ikke kan stryke eller nynne til søvn, puppen må som oftest til. Jeg sovner fort og funker bra på jobb tross alt 3-5 amminger mellom kl 22-6. Samsover.

Hun sovner ikke selv. Mannen bruker flaske når han legger. På dagtid er det vogn.

"Ødelegger" vi for henne? Prøver vi noe annet hylskriker ho lenge. Og det er hvertfall ikke aktuelt for oss! Så jeg svarer vel på innlegget selv, er jo ikke så mye annet vi får gjort enn å fortsette og prøve igjen med "vanlig" legging om noen mnd.
 
Vi gjorde samme som dere. Han ble ammet i søvn til vi måtte avslutte amminga (av andre grunner). Så ble det flaske, han sovna i fanget til en av oss med flaske til han var to år, samme i vogna på dagtid. Frem til tre år hadde han bare ei kveldsflaske som han holdt selv i senga, ikke alltid han drakk av den en gang (brukte ikke smokk)-var mest trygghet og kos. Vi satt inne hos han i starten og så gikk vi ut av rommet, dette begynte vi ikke med før han var to år (vi prøvde, men han bare gråt)-han trengte nærheten. Fire år i dag, trygg og glad og helt fin :) følger utviklinga si og har ikke tatt skade av å bli hjulpet i søvn. Sovner selv, med litt kos og prat-av og til leser vi på senga og av og til får han "lese" selv og koser seg med det.

Amming er jo så mye mer enn bare mat, trygghet er like viktig for å lære seg å sovne. Det kommer etterhvert, 13 måneder er jo ikke mye. Så lenge det ikke plager deg syns jeg bare du skal fortsette. Følg magefølelsen din og gjør det som er rett for deg!
 
Samme med min datter. Men hu fikk flaske fra hu var veldig lite. En dag når hu var 18 mnd så ville hu ikke ha flaska, lagde den til kvelden i en uke uten at hu ville ha den og da slutta vi å lage flaske til hu. Hu hadde da kosen sin og smokk. Nå er hu snart 4 år og har kun kosen sin for å få sove. Hu har også en marcus og martinus pute som må være med men den er ganske ny. Jeg har kun stresset med smokk slutt på hu. Hu slutta selv med både flaske og bleier. Hu har bleie om natta enda men den er tørr om morran.
 
Har ingen erfaring selv da lille bare er 8 mnd, men har lest litt på dette og det virker som om at det bare er å fortsette. De små vender seg selv av med å måtte ammes i søvn. Plutselig en dag så spiser hun litt og snur seg bort fra puppen og sovner. Min har gjort det noen ganger, men de begynner vist ikke å gjøre det konsekvent før etter 1,5-2 års alder.
 
Må nevne at hun verken tar smokk eller har en kos. Holder på å assosiere søvn med en bamse, har den med i vogna og senga når hun skal sove. Men glemmer vi den så gjør hun ikke noe nummer ut av det.


Takk for støttende meldinger! Det viktigste for meg er at lille ikke tar skade av dette [emoji173]️
 
Hun tar ikke skade av at du ammer i søvn altså, så lenge det funker for dere og dere koser dere, så kan dere bare holde på så lenge dere ønsker ❤

Å tvinge henne til å sovne på noen annen måte vil bare få henne til å assosiere søvn med stress.
Jeg ammet eldste i søvn og på natten til hun var rundt 14 måneder(samsov til ca 18mnd). Måtte avslutte alt av amming pga kronisk sårhet og blødende sår tilknyttet ammingen og måtte da legge henne uten amming. Det førte til noen måneder med mye stress og gråt ved leggetid.
Nu er hun 3 år og sover på eget rom på egenhånd og det har gått over all forventning!

Barn er forskjellig og noen trenger kos i form av pupp lengre enn andre.
Har på henne så finner dere ut av det sammen :)
 
Må nevne at hun verken tar smokk eller har en kos. Holder på å assosiere søvn med en bamse, har den med i vogna og senga når hun skal sove. Men glemmer vi den så gjør hun ikke noe nummer ut av det.


Takk for støttende meldinger! Det viktigste for meg er at lille ikke tar skade av dette [emoji173]️

Har ammet i søvn lenge og her tok han heller ikke tutt, bamse, kos ol men det ordnet seg selv, 2,5 og avvent ifra puppen ifra å være sinnsykt puppegal og vi brukte bare tid, følg instinktet ditt så blir det bra:)
 
Min på 1.5år sovner ikke selv enda! Må vugges i vippestolen ved hver oppvåkning så du er ikke alene med det å ikke sovne selv :)
 
Min lille på 15 måneder ammer enda i søvn, men sakte og sikkert dabber det litt. Fortsatt veldig glad i puppen, men hun tåler en oppvåkning hvor vi stryker på henne isteden. Tar dog lengre tid enn med pupp. Hun er født prematur og er litt over 13 måneder korrigert, og jeg snakket med helsesøster om dette. Hun er en urolig jente, og helsesøster sitt svar var: gjør det som passer, hvis dette hjelper henne så gjør dere det. Interessen vil dabbe med tiden.
 
Noen som har noen råd?

Er egentlig ikke ute etter råd, bare erfaringer kanskje? For jeg er ikke ute etter å slutte med noe som er trygt og godt for henne. Var bare bekymret for om jeg gjorde feil. Men tenker at så lenge jeg føler det er riktig, så er det riktig [emoji4]
 
Back
Topp