Ammer du? Eller..

M

Moderator Tonje

Guest
har du opplevd fordommer dersom du ikke ammer?
 
Ikke direkte, men fikk veldig ofte spørsmålet om hvorfor jeg ikke ammet eldstemann. Da jeg forklarte hvorfor var det alltids noen som kom med råd om både det ene og det andre (som for øvrig ikke hadde hjulpet på grunnen til at vi måtte slutte :p ).

Rart hvordan det med amming er et emne de fleste føler er helt innafor å spørre nybakte mødre ut om.
 
Fikk ikke til å fullamme første. Møtte vel ikke på noen fordommer sånn sett, men akk, så mange "gode råd". Mest sårende (ikke med hensikt, selvfølgelig) var vel de som hoppet rett over til å snakke om at de hadde motsatt problem, nemlig aaaltfor mye melk, og fløte i puppene, minst, så fort som barna deres vokste (ungen min veide 1,7 kilo da han kom og brukte et halvt år på å i det hele tatt vokse seg opp på det normale percentilskjemaet). Selv om budskapet var så enkelt som at amming er lett når man får det til, så følte jeg meg ekstra mislykket av å høre sånne utsagn.

Den verste fordommen er det kanskje ammehjelpere som står for, med holdningen "Alle kan få nok melk, bare de jobber hardt nok for det". Det er ikke sant. Jeg pumpet og styrte i månedsvis, men nådde aldri barnets behov igjen med melkeproduksjon. Med barn nummer 2 jobbet jeg ikke for det i det hele tatt, men har nok melk.
 
Ja, jeg ammer. For tiden ei jente på 2,5 år, som begynner å bli mindre og mindre interessert. Koser oss godt med det de gangene hun vil ha nå da.

Har ammet alle mine fem, fullammet i seks måneder og ammet videre til 2+ år. Støtt på mange hindringer, og fått MANGE negative kommentarer, så det er ikke bare de som ikke ammer som må tåle pes.
 
Ja, jeg ammer. For tiden ei jente på 2,5 år, som begynner å bli mindre og mindre interessert. Koser oss godt med det de gangene hun vil ha nå da.

Har ammet alle mine fem, fullammet i seks måneder og ammet videre til 2+ år. Støtt på mange hindringer, og fått MANGE negative kommentarer, så det er ikke bare de som ikke ammer som må tåle pes.

Hvilke fordommer får man som ammende? Spør av ren nyskjerrighet:)
 
Hvilke fordommer får man som ammende? Spør av ren nyskjerrighet:)

Mest amming av «store» barn, hva som er for stort har jo folk egne grenser for. Men det er mange som ammer utover det første årer som får høre at de gjør det av egen nytelse (de som sier det har ikke ammet toddler.. :p ), er nærmest pedofile, gjør barna uselvstendige, er ekle, har ingen grenser ovenfor barnet etc. Mange er direkte stygge mot de som ammer folk som ammer det som for de er «for store barn», det er ganske utrivelig hva folk får seg til å si både direkte og på forum etc.
 
Mest amming av «store» barn, hva som er for stort har jo folk egne grenser for. Men det er mange som ammer utover det første årer som får høre at de gjør det av egen nytelse (de som sier det har ikke ammet toddler.. [emoji14] ), er nærmest pedofile, gjør barna uselvstendige, er ekle, har ingen grenser ovenfor barnet etc. Mange er direkte stygge mot de som ammer folk som ammer det som for de er «for store barn», det er ganske utrivelig hva folk får seg til å si både direkte og på forum etc.

Ja, dette! Det er helt greit å amme små barn, og med små, menes barn som helt tydelig ikke er eldre enn ett år gamle. Når de nærmer seg året blir det på uforklarlig vis "ekkelt" og "perverst".

Jeg har ammet alle mine fem i 2år+, og har fått så mange stygge blikk, og helt fæle kommentarer når jeg har ammet offentlig (om familie og venner mener noe tør de antagelig ikke å si det, da kaster jeg de ut).

Jeg kommer dog til å fortsette å amme "store" barn offentlig, all den tid jeg gjør det for barnet mitt. Ikke for meg. Og jeg har i hvert fall ikke tenkt å bøye meg for andres perverse tankegang.
 
Ja, dette! Det er helt greit å amme små barn, og med små, menes barn som helt tydelig ikke er eldre enn ett år gamle. Når de nærmer seg året blir det på uforklarlig vis "ekkelt" og "perverst".

Jeg har ammet alle mine fem i 2år+, og har fått så mange stygge blikk, og helt fæle kommentarer når jeg har ammet offentlig (om familie og venner mener noe tør de antagelig ikke å si det, da kaster jeg de ut).

Jeg kommer dog til å fortsette å amme "store" barn offentlig, all den tid jeg gjør det for barnet mitt. Ikke for meg. Og jeg har i hvert fall ikke tenkt å bøye meg for andres perverse tankegang.

Ja, er helt rart.. hun i bra barnemat på Facebook hadde en fin kommentar om det etter at hun fikk «reaksjoner» (!!!) på at hu enda ammet 2-åringen sin - hvorfor er det liksom en uting at barn over 1 år skal få morsmelk fra pupp, mens kake, brus etc er helt sosialt akseptert, det er jo helt på trynet.

Min er bare 1,5 år, men ammer enda offentlig. Merket dog at jeg skjulte meg mer i London tidligere i høst enn hjemme i Norge (offentlig amming er lovlig såklart, men noe mer frowned upon)
 
Ammer enda 13 mnd og ønsker å fortsette med det. Ingen fordommer heldigvis :)
Lurer litt på hvordan man får til å amme så mye lengre ? Han er jo helt makk og har virkelig ikke tid å ligge med puppen å kose, med mindre han er skikkelig trøtt eller det er tidlig på morgen i senga. Mulig jeg har lagt opp til det selv da, men han skal altså se seg rundt, ned på gulvet, bable med folk rundt osv. Veldig tungvindt :p
 
Har ammet begge, men med første ga jeg litt flaske fra seks uker og sluttet å amme ved 6 måneder. Det mest sårende var kommentarene "får du ikke nok mat av mammaen din? Var ikke melken til mamma bra nok?" Som jeg gråt for at jeg ikke fikk til noe så "lett" som amming. (Skjønte først i ettertid at det ikke er noe alle automatisk får til) Disse kommentarene stakk noe jævlig, selv om det ikke var slik ment.

Andremann hadde jeg litt problemer med også, men kom oss igjennom det. Ammer litt fortsatt og han er to år og åtte måneder. Husker at i sommer var enkelte sjokkert over at jeg fortsatt hadde melk, men ingen negative kommentarer. Stålsatte meg alltid, men ingen har sagt noe selv om jeg tipper svigers tenker sitt. Ante liksom visse signaler da jeg ammet hos dem rund tiden han rundet to år.
Nå er han slik at om han skal i fanget for kos/trøst eller når jeg ligger med han i senga for å få han til å sovne, stapper han hånda nedi toppen min og legger hånden oppå brystet og gjerne klemme litt. Om natta ammes han når han forsyner seg selv. Jeg har vært litt usikker på hva mannen føler om alt, spesielt når han sitter og ser guttungen kose med puppen, men han sa her en kveld at han syns det er så fint at han koser seg og at puppen er jo nærhet, kos og trøst. :)

Men merkelig det der at for enkelte så er det ekkelt og unaturlig å amme et barn så fort den bikker 12 måneder. Men å la ettåringer spise både is og kaker, det er heeeelt i orden. Er da mer unaturlig det. Morsmelk har i det minste nytte.
 
Back
Topp