Ammepute og sengebeskytter erfaringer?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Nå er det ikke lenge til min lille kommer:angelic:. Jeg har kjøpt alt føler jeg :laughing002 det enste jeg ikke har kjøpt er sengebeskytter og ammepute. Hva er deres erfaringer? Er det noe dere trengte? Bruke dere ammeputa eller samla den støv? Kan en vanlig pute gjøre samme nytten? Jeg har en sånn «jumbo pute» liggende, under om den kan brukes.
Noen som har erfaring med ergobaby sin ammepute foresten? Om jeg skal kjøpe har jeg sett litt på den.

Også var det sengekant da, trenger man det:scratch? Dettte er første barnet. Men nyfødte flytter vel ikke mye på seg i starten slik at de pluselig ligger med ansikter mot sprinklene?
Og om barnet er eldre og snur ansiktet mot sprinklene, er det noe farlig? Vil ikke en sengebeskytter hypotetisk sett gi motsatt effekt,at barnet kan få pusteproblemer om sengebskytteren er i veien om de legger seg i mot den?
 
Sengekant er ikke anbefalt da det er forbundet med økt risiko for krybbedød.

Og jeg hater alle ammeputer jeg har prøvd. Foretrekker noen litt faste mellomstore pynteputer vi har i sofaen.
 
Sprinkelbeskytter er 100% unødvendig, og potensielt livsfarlig.
lub.no/tema/forebygging/sengekantbeskytter-gir-risiko-spedbarnsdød

Ammepute hadde jeg god nytte av da jeg ammet 24/7, men det kan alltids kjøpes etter fødsel. :)
 
Jeg har vært veldig glad i min cozyfix ammepute, men de har som regel utlån av ammeputer på barsel så vil anbefale deg å prøve ulike typer der først så du kan gjøre deg egne erfaringer på hva som er best for deg ;)
 
Jeg hadde en Doomoo large sist. Var helt avhengig av ammepute men var ikke så fornøyd med den. Måtte bygge opp enda mer ned sofaputer. Den var for myk liksom (den er vel ment som gravidpute mest).

Cozyfix prøvde jeg noen ganger på sykehus og helsestasjon og den var fantastisk! Så den skal jeg ha denne gangen. Man bruker ammepute i timesvis hver dag i månedsvis (uten får man VONDT i skuldrene/armen/ryggen/nakken), så det er absolutt verdt det
 
Hadde sprinkelbeskytter til begge to, men egentlig var ikke det nødvendig for ingen av dem ålte seg til sprinklene og satte seg fast osv. Sånn sett var det et unødvendig kjøp. Fikk arve ammepute av svigerinna mi. Var ganske grei, men en helt vanlig pute fungerer fint også. Er ikke noe man MÅ ha etter min erfaring. Dette må en føle på selv :)
 
Nå er det ikke lenge til min lille kommer:angelic:. Jeg har kjøpt alt føler jeg :laughing002 det enste jeg ikke har kjøpt er sengebeskytter og ammepute. Hva er deres erfaringer? Er det noe dere trengte? Bruke dere ammeputa eller samla den støv? Kan en vanlig pute gjøre samme nytten? Jeg har en sånn «jumbo pute» liggende, under om den kan brukes.
Noen som har erfaring med ergobaby sin ammepute foresten? Om jeg skal kjøpe har jeg sett litt på den.

Også var det sengekant da, trenger man det:scratch? Dettte er første barnet. Men nyfødte flytter vel ikke mye på seg i starten slik at de pluselig ligger med ansikter mot sprinklene?
Og om barnet er eldre og snur ansiktet mot sprinklene, er det noe farlig? Vil ikke en sengebeskytter hypotetisk sett gi motsatt effekt,at barnet kan få pusteproblemer om sengebskytteren er i veien om de legger seg i mot den?
Elsker cosyfix ammeputa mi, den reddet ammingen! Lille bruker så lang tid på å spise, på denne puta ligger hun stabilt og godt mens jeg får hendene fri :happy:
 
Takk for deres erfaringer jenter :) jeg blir nok å kjøpe en ammepute, men ikke sengebeskytter. Fikk tilbud om en ergobaby ammepute til god pris brukt, tenker jeg prøver den i første omgang
 
Jeg hadde ikke noe nytte av ammepute, så vil ikke si at det er noe `must` å ha :happy: Ammer bare liggende i sofaen eller i sengen, har hendene fri da.Men det er jo deg som bestemmer hva du vil ha/trenger :happy:
Sengebeskytter er som sagt ikke anbefalt , så ville bare droppet det. Skal i grunn være minst mulig `dill dall` i sengen, bare dyne .
 
Sengekant har vært gull her. <3 elsker sebra sin
Ammepute vet jeg ikke noe om da jeg ikke ammet.
 
Sprinkelbeskytter er 100% unødvendig, og potensielt livsfarlig.
lub.no/tema/forebygging/sengekantbeskytter-gir-risiko-spedbarnsdød

Ammepute hadde jeg god nytte av da jeg ammet 24/7, men det kan alltids kjøpes etter fødsel. :)
Du kan da ikke snakke for alle å si at det er unødvendig. Det var HELT nødvendig her!
Regner også med du heller ikke bruker babynest?:)
 
Du kan da ikke snakke for alle å si at det er unødvendig. Det var HELT nødvendig her!
Regner også med du heller ikke bruker babynest?:)

Med unntak av ved tilstander som benskjørhet, er det ikke nødvendig, nei. Hva enkelte tror er nødvendig, er noe annet.
Nei, bruker ikke babynest på natten eller uten tilsyn heller, jeg utsetter ikke barnet mitt for unødvendig fare. :)
 
Med unntak av ved tilstander som benskjørhet, er det ikke nødvendig, nei. Hva enkelte tror er nødvendig, er noe annet.
Nei, bruker ikke babynest på natten eller uten tilsyn heller, jeg utsetter ikke barnet mitt for unødvendig fare. :)
Hvis du sier at du ikke utsetter det for unødvendig fare så er du naiv. Unødvendig fare er over alt.

Er da flere ting en benskjørhet som gjør at man ser på sengekant som en nødvendighet, haha. At du kan sitte her og fortelle andre hva som er nødvendig og ikke gjør meg ganske forbauset.
 
Hvis du sier at du ikke utsetter det for unødvendig fare så er du naiv. Unødvendig fare er over alt.

Er da flere ting en benskjørhet som gjør at man ser på sengekant som en nødvendighet, haha. At du kan sitte her og fortelle andre hva som er nødvendig og ikke gjør meg ganske forbauset.

Jeg vet ikke engang hvordan jeg skal begynne å adressere den første setningen din, men jeg forstår at du sliter litt med ordene, så jeg skal la være. (Jfr. min setning: "Med unntak av ved tilstander [som] benskjørhet, er det ikke nødvendig, nei." Utheving for tydeliggjøring.)
Jeg vil tro ganske mange ting forbauser deg, ja, men det er en annen sak.

Jeg vet nok om kroppen til å vite at det er unødvendig. Vil du lære litt?
Les her: (Komplett med forklaringer for alt som kan... forbause.)

https://sml.snl.no/kinestetisk_sans
https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/fosterutvikling/sanseapparatets-utvikling/


Hovedessensen: "Sentralnervesystemets utvikling er bruksavhengig, det betyr at de sensoriske områdene av hjernen trenger gjentatte stimuleringer og erfaringer for å kunne fungere optimalt." Den kinestetiske sansen har som oppgave å fortelle hjernen hvor lemmene befinner seg i forhold til hverandre. Det er blant annet denne sansens fortjeneste at du ikke faller ut av sengen om natten, eller at du klarer å gå opp en trapp.
Den er avhengig av berøring og erfaring for å utvikle seg skikkelig.
Ved å skjerme for sanselige opplevelser, hemmer du sanseapparatet til babyen, og øker faren for skader.

Babyen har ikke nok kraft til å skade seg i en sprinkelseng.
Dersom sengen er laget etter forskriftene, setter de seg heller ikke fast, og det er ikke farlig om en arm eller et ben havner mellom sprinklene. Det er sunt å sanse verden rundt seg, og oppleve at det er grenser for hvordan kroppen kan bevege seg i omgivelsene.

Også kommer nøkkelen: Å vurdere farene opp mot hverandre. Hva er best: Å bruke et unødvendig produkt fordi man ikke vet nok om kroppen, og lar seg lure av at det er til salgs, og få et barn som er hjerneskadet eller verre.... eller å følge anbefalingene, og ha så lite som mulig i barnets seng?
Foreldres uvitenhet er det største "salgstrikset" som finnes, og vi biter på hva det skal være, så lenge vi tror det er til barnets beste. En koooselig myk seng med blonder og reder og bamser og fandens oldemor, som egentlig bare er farlig for babyen.
Naiviteten lenge leve.
 
Takk for deres erfaringer jenter :) jeg blir nok å kjøpe en ammepute, men ikke sengebeskytter. Fikk tilbud om en ergobaby ammepute til god pris brukt, tenker jeg prøver den i første omgang

FLOTT å høre at du velger bort sengekantbeskytter! Du vil takke deg selv i fremtiden. ;) <3
 
Ammeputer er en vits spør du meg. Jeg har prøvd fire forskjellige til fire forskjellige barn, og endte opp med å gi bort alle sammen. Til nummer fem sparte jeg de pengene, og jeg kommer ikke til å kjøpe noe til sjettemann nå.

Har ammet i 2+ år med alle mann, og aldri slitt med rygg, nakke eller skuldre som følge av ammingen.
 
Ammeputer er en vits spør du meg. Jeg har prøvd fire forskjellige til fire forskjellige barn, og endte opp med å gi bort alle sammen. Til nummer fem sparte jeg de pengene, og jeg kommer ikke til å kjøpe noe til sjettemann nå.

Har ammet i 2+ år med alle mann, og aldri slitt med rygg, nakke eller skuldre som følge av ammingen.

For meg var det et must, da jeg ammet 24/7 i noen måneder, men det kan ha hatt like mye med brukket rygg å gjøre da, så jeg vet ikke om det er relevant. :p
 
For meg var det et must, da jeg ammet 24/7 i noen måneder, men det kan ha hatt like mye med brukket rygg å gjøre da, så jeg vet ikke om det er relevant. :p
Og så er det rett og slett forskjell på folk. [emoji6] Det som passer den ene, fungerer ikke for den andre, og motsatt.
 
Og så er det rett og slett forskjell på folk. [emoji6] Det som passer den ene, fungerer ikke for den andre, og motsatt.
Forskjell på babyene og puppene også. Min sønn diet bare i én stilling i begynnelsen, og det var vrient å få til behagelig for meg uten pute. :)
 
Back
Topp