Ammeproblemer.. - Noen som har råd?

Sallys

Glad i forumet
Mailykke 2018
Har en liten gutt på 6 dager som ikke vil ta puppen med mindre jeg bruker brystskjold. Har litt små brystvorter, men de kommer ut hvis jeg stimulerer de, så skulle egentlig ikke være noe problem..

Når jeg ammer han så får jeg han aldri til å bli helt mett, uansett hvor lenge jeg sitter med han. Han sovner ofte ved brystet for så å våkne å vil ha mer (masserer han under føttene og inni hendene for å vekka han) .. Det tar slik tid og jeg blir utslitt av det. Gir jeg han NAN eller pumpet melk av flaske så sovner han ikke, og han blir mett.

Det virker som om jeg skal ha nok melk, men alikvevell blir han ikke mett av brystet.

Noen som har råd til å få barnet til å suge uten brystskjold, og hva jeg skal gjøre for å få han til å bli mett?..
 
Har du hatt kontakt med ammehjelper eller ammepoliklinikk? Ofte kan det være greit å få hjelp av noen som kan se på barnet og ammingen fordi det kan være så mye forskjellig.

Feks kan kort tungebånd føre til at ungen sliter med å få til effektiv amming og dermed ikke får tømt puppen godt, mens flaske er mye enklere for de.

Men det kan også være at det er innafor normalen. Man ammer ca en million ganger i døgnet i starten, og de minste sovner fort av puppen. Vi måtte passe på at mini hadde det litt ubehagelig (ikke lå for varmt og godt) de første ukene for at han skulle ha effektive ammestunder.
 
Har en liten gutt på 6 dager som ikke vil ta puppen med mindre jeg bruker brystskjold. Har litt små brystvorter, men de kommer ut hvis jeg stimulerer de, så skulle egentlig ikke være noe problem..

Når jeg ammer han så får jeg han aldri til å bli helt mett, uansett hvor lenge jeg sitter med han. Han sovner ofte ved brystet for så å våkne å vil ha mer (masserer han under føttene og inni hendene for å vekka han) .. Det tar slik tid og jeg blir utslitt av det. Gir jeg han NAN eller pumpet melk av flaske så sovner han ikke, og han blir mett.

Det virker som om jeg skal ha nok melk, men alikvevell blir han ikke mett av brystet.

Noen som har råd til å få barnet til å suge uten brystskjold, og hva jeg skal gjøre for å få han til å bli mett?..

Akkurat det med at han sovner og vil ha pupp hele tida kan være normalt - og det kan være tegn på at noe er galt. I magen fikk baby mat kontinuerlig, og noen bruker tid til å heller spise måltider. En baby på under en uke har også knøttliten mage, slik at maten fordøyes veldig raskt. Først når de er ca 4 uker er de oppe i «fullstørrelse» måltider.

Kan du teste noen dager uten nan/pumpemelk, og se om det kommer jevnt med tiss og avføring allikevel? Isåfall kan det være innenfor normalen. Blir bleiene tørrere kan det være tegn på at baby ikke tømmer brystet effektivt selv, og da er særlig tungebånd en synder, særlig i kombinasjon med skjold siden skjold gjør det litt mer slitsomt å die (to svelger per melkesup som jordmor forklarte meg).

Vi hadde lignende startvansker, delammet til 8 uker og kunne deretter fullamme etter å ha trappet ned mme. Skjoldet fikk vi avvent ved 3,5 uke, da var han moden nok til å klare uten, før det ble han frustrert. Fikk hjelp av ammepoliklinikken til det. Kunne nok gitt mindre mme/sluttet med det tidligere, men fikk ikke noe god ammeveiledning i starten, var først når jeg kom til ammepoliklinikken samtidig med at vi fikk hjelp av ammehjelpen vi klarte å snu negativ utvikling. Vi hadde ekstremt lange måltider i starten, en time hver pupp var ikke uvanlig, men han ble mer effektiv jo eldre han ble, ved ca 2,5-3 mnd snudde det :)
 
Først og fremst; hurra!!! Gratulerer med gutten din! [emoji7] Har ventet i stor spenning på han [emoji1]

Videre; du beskriver veldig likt hvordan vi hadde det i starten! Endte med at vi for en kort periode måtte pumpe og gi mm og mme på sprøyte for at han skulle få mat i seg uten å skape sugeforvirring. Han sovnet hele tiden på pupp de fleste dagene og gikk ned over 10%, så vi måtte gi mme. Etter vi kom hjem og fikk roet oss litt, og jeg fikk opp produksjonen med pumping, fikk vi time til ammepoliklinikken hvor vi fikk litt råd. Ble tipset om å bruke skjold, og det tok han etter noen dager! Holder på å avvende med skjold nå, bruker bare dersom det gjør for vondt (mistenker trøske), eller jeg har melkespreng og han ikke får tak. Har hatt vektoppgang på 200g++ hver uke nå, så ammingen har endelig kommet på plass nå! Gir kun mme en sjelden gang nå for å avlaste puppene mine litt hvis han henger på i timevis flere dager [emoji28] må ha litt mamming oppi all ammingen!

Har dere prøvd hjelpebryst?
Ble også tipset om å klippe av tuppen på skjoldet litt og litt for avvending, men har ikke testet det selv.

Håper ammingen sitter snart! [emoji4]
 
Forresten; det jeg gjerne bruker å gjøre her er å begynne ammingen med skjold og ta det bort etter at han har fått utdrivningen i gang, da er brystvorten formet litt og han får lettere tak [emoji6]
 
Back
Topp