Ammeinnlegg?

Bubbly

ønsker meg en liten skatt
Assistert-jentene
Jeg kjøper inn litt greier før fødsel.
Har blitt anbefalt å ha ammeinnlegg i ull for å hindre brystbetennelse.
Men skal man ha ullinnleggene direkte på brystvorta?
Eller bør man ha engangsinnlegg innerst?

Hva slags type bør jeg kjøpe isåfall?

Hilsen førstegangs uten peiling ‍♀️
 
Jeg brukte engangs ammeinnlegg innerst og ull utenpå.
Brukte de jeg fikk tak i på matbutikken der jeg bodde (var ikke apotek der).
 
Jeg brukte engangs ammeinnlegg innerst og ull utenpå.
Brukte de jeg fikk tak i på matbutikken der jeg bodde (var ikke apotek der).

Takk! Det er ikke sånn at de engangsammeinnleggene liksom klistrer seg til vorta så det er vondt å dra av eller no?
 
Jeg synes ull/silke (silke inn mot huden) føles bedre enn rene ull-innlegg. Jeg bruker ull/silke på natta og bare engangs ammeinnlegg på dagtid, men går med ulltopp over BH-en.
 
Takk! Det er ikke sånn at de engangsammeinnleggene liksom klistrer seg til vorta så det er vondt å dra av eller no?

Neida :)
Bare husk å legg dem inn riktig vei. Jeg la en inn feil vei en dag, tapen satt seg fast i brystvorten. Au :hilarious:
 
Jeg synes ull/silke (silke inn mot huden) føles bedre enn rene ull-innlegg. Jeg bruker ull/silke på natta og bare engangs ammeinnlegg på dagtid, men går med ulltopp over BH-en.

Hvor fikk du tak i ull/silke ammeinnlegg? [emoji5]
 
Neida :)
Bare husk å legg dem inn riktig vei. Jeg la en inn feil vei en dag, tapen satt seg fast i brystvorten. Au :hilarious:

Å! [emoji15] Au!! Så det er teip på den ene siden som man da fester i ull-innlegget? Da forstår jeg [emoji5][emoji1360]
 
Å! [emoji15] Au!! Så det er teip på den ene siden som man da fester i ull-innlegget? Da forstår jeg [emoji5][emoji1360]

Jeg bruker ikke ull, så hos meg festes den i BHen. Bare pass på å fjern papiret over teipen. Jeg leste om ei som glemte det, og hun våknet av at babyen hadde satt det papiret i halsen om natten. Skummelt!
 
Jeg kjøper inn litt greier før fødsel.
Har blitt anbefalt å ha ammeinnlegg i ull for å hindre brystbetennelse.
Men skal man ha ullinnleggene direkte på brystvorta?
Eller bør man ha engangsinnlegg innerst?

Hva slags type bør jeg kjøpe isåfall?

Hilsen førstegangs uten peiling ‍♀️

Jeg brukte ikke ull, og hadde aldri betennelse. Å få "tømt" (de er aldri helt tomme) puppene er viktigere, og å holde seg varm og god generelt. Du kan bruke ullen utenpå engangsinnlegg, så slipper du vaske ullen hele tiden, og slipper å vaske dem med spesialsåpe ved f.eks soppinfeksjon. (Jeg fikk aldri det heller, forøvrig.)
Eller mellom ammebh og ammesinglet f.eks, med engangsinnlegg innerst. :)
 
Takk! Det er ikke sånn at de engangsammeinnleggene liksom klistrer seg til vorta så det er vondt å dra av eller no?
Jo..bomullen satte seg fast ganske ofte.. (hadde de riktig vei ;) ) Hjalp lite da brystvortene var såre nok fra før av.. Kanskje jeg skal prøve silke denne gangen?
 
Takk! Det er ikke sånn at de engangsammeinnleggene liksom klistrer seg til vorta så det er vondt å dra av eller no?

Nei, det opplevde jeg aldri, selv med digre kjøttsår i begynnelsen. Brukte bare Purelan, så forhindret det at det satt fast de ytterst få gangene jeg rakk å ha på ammeinnlegg mer enn noen minutter av gangen. :p
Med riktig ammetak og "friskt" tunge- og leppebånd bør du ikke bli sår heller. :)
 
Jeg bruker ikke ull, så hos meg festes den i BHen. Bare pass på å fjern papiret over teipen. Jeg leste om ei som glemte det, og hun våknet av at babyen hadde satt det papiret i halsen om natten. Skummelt!

Shit! Så ekkelt! [emoji15] skal huske på det
 
Takk for svar alle sammen! Da ble jeg litt klokere ang ammeinnlegg [emoji3][emoji1360]
 
Kan signere på ull/silke [emoji4] veldig myke og behagelige, angrer litt på at eg ikkje har kjøpt flere, så blir det neste gang eg bestiller på nett.
(har allerede brukt av og på i 2 mnd tross i ingen baby enda, fikk såre vorter da det begynte å lekke melk, spent på hvordan det blir når eg faktisk begynner å produsere [emoji14])
 
Har aldri lekki mye da, men i starten når jeg brukte purelan brukte jeg medela sine engangs. Ull utenpå hvis jeg var kald. Etterhvert brukte jeg go bamboo sine i bambus bare, skikkelig myke og gode, sikkert ganske likt som ull/silke. Men etter noen måneder brukte jeg ingenting. Dog var innlegg veldig nødvendig i starten :)
 
Ja rett mot huden.

Ull holder den varmende og isolerende effekten selv om innlegget blir vått. Så brystene holder seg varme. Ull puster og er bra for huden. Ull transporterer fuktighet vekk fra huden slik motvirker dannelse av sopp og bakterievekst. Og lanolin i ull er bakteriedrepende. Dette er forebyggende mot bakteriell brystbetennelse.

Ull/silke blanding er et fint alternativ om man ikke vil ha ren ull.

Når engangsinnlegg blir våte kan de feste seg til huden og man blir da sår når man skal løsne den (øverste hudlaget blir med).
 
Back
Topp