Ammefri

kathy89

Andre møte med forumet
Hei! Jeg skal tilbake i jobb når sønnen min er ett år. Jeg jobber turnus dag og kveld og tenker at jeg skal ta ammefri når jeg jobber kveld. Selv om sønnen min ernæringsmessig ikke trenger morsmelk lenger så har jeg ikke lyst til å slutte å amme fordi jeg skal tilbake i jobb. Jeg merker at han trenger den nærheten og særlig da rett før leggetid. Tenker også at det hadde vært dumt å kutte pupp og være borte fra han så mange timer om dagen på en gang. Men..problemet er sjefen. Jeg vet at hun kommer til å sette seg på bakbeina selv om jeg har krav på det. Jeg jobber innunder KS og kan ta opptil to timer ammefri per dag og det er ingen begrensninger på alderen til barnet.
Ps! Han vil ikke ha morsmelk eller erstatning fra flaske/kopp.
Noen andre med erfaringer ang ammefri? Og hvordan regner man tiden når jeg har 30 min kjørevei hver vei?
 
Vet ikke hvordan det blir når du må reise, jeg jobber i sommer og hadde da en time på morgenen og slutter en time tidligere. Vil tro kjøringa inngår i de 2 timene desverre, men det må du kanskje bli enig med sjefen om.
 
Ikke 100% sikker på denne påstanden, men trodde man bare hadde rettighet på ammefri til barn som er under 1 år (?)
 
Ikke 100% sikker på denne påstanden, men trodde man bare hadde rettighet på ammefri til barn som er under 1 år (?)

Man har rett på 1 times ammefri så lenge man trenger det, men det bare så lenge barnet er under ett år man har krav på lønn :) Så om man tar ammefri etter barnet har fylt ett, blir man trukket i lønn.

Det er en del bedrifter som også gir lønnet ammefri utover ett år, men det er ikke noe man har krav på i følge arbeidsmiljøloven.
 
Man har rett på 1 times ammefri så lenge man trenger det, men det bare så lenge barnet er under ett år man har krav på lønn :) Så om man tar ammefri etter barnet har fylt ett, blir man trukket i lønn.

Det er en del bedrifter som også gir lønnet ammefri utover ett år, men det er ikke noe man har krav på i følge arbeidsmiljøloven.

Det hørtes mer logisk ut :)
 
Back
Topp