Amme i bunad

Eplete

Elsker forumet
Marsmellows-15
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Nå nærmer det jo seg 17.mai, og jeg lurer på om det er noen som har ammet i bunad her?

Ser for meg at det burde gå, men litt komplisert er det jo.. Har ingen andre passende kjoler, og vil ikke gå på leit etter en ny ammevennlig kjole nå. Vil uansett også ha bunad til barnedåpen som vi snart skal ha. Men da er det jo lettere å sette seg litt skjult for å amme, på 17.mai er det jo fullt av folk over alt.

Så, hva tenker dere andre om amming i bunad?
 
Kommer veldig annpå hvilken bunad du har og om det er mye sølvtøy på den på brystpartiet. vet om mange som ammer i bunad:)
 
Det var ikke noe problem i min bunad:)
 
Null problem så lenge det er gjennomførbart vel. Jeg syns der var vanskelig i min hardangerbunad pga alle søljene og vesten, så jeg hadde pumpet om MM som jeg ga på flaske i dåpen :) Ammet rett før jeg tok på meg bunaden. Men om du har en bunad som er ammevennlig er vel ingenting bedre enn det :)
 
Eg har Sognebunad, dvs mykje søljer og sølv som må av og på, men det gjekk på eit vis. Hadde bunad i barnedåpen, og da hadde eg berre mannen som medhjelper til søljeholding og at han tok lille mens eg kledde på meg igjen. Litt tungvint, men ikkje veldig stress:)
 
Jeg har ammet i bunaden min, Vest Telemark. Det var upraktisk, men det gikk. Måtte rette en god del på den etter hver amming.
 
Har bergensbunad, syntes det er styr dessverre så jeg har droppet den når jeg har ammet
 
Hadde bunad i konfirmasjon nå i helgen. Har sunmørsbunad, så ikke så mye sølv som må av. Men jeg synes det ble for tungvindt, så dropper bunaden til neste konf og 17.mai. Hadde kanskje vert lettere om den ikke var så trang :)
 
Det avhenger av bunaden ja.

Min har skjorte uten åpning, som en genser (vel, åpning et stykke ned, men ikke langt nok)

Mamma tok ei gammel skjorte som er litt utslitt og klippet ned og satte på hekter. Det synes jo ikke, det er under bunaden.

Da var det bare å ta av den store sølja på brystet, jeg åpnet ikke den i halsen tror jeg, og så kunne jeg amme.

Ikke helt lett, men det gikk både i dåp og 17.mai
 
Jeg har Nordland og fant ut at den måtte få henge i år...
 
Jeg syns ikke det var noe problem :) Måtte åpne vesten bare, og fikk lirket puppen ut av skjorta på toppen :) Ellers er det jo bare å dra opp skjorta :)
 
Jeg har Rogalands bunad. Måtte ta av kjedet som går i sikk-sakk over brystet og så dro jeg bare skjorten opp. Litt styrete er det jo, men kan jo være minst like styrete i en kjole. Kommer jo helt ann på bunaden :)
 
Har ammet i min bunad mange ganger (3 barn). Knepper opp vesten og løfter litt på skjorten. Sitter bestandig litt for meg selv når jeg gjør det.
 
Jeg har brukt å åpne vesten, og løfte skjorten opp. Husker jeg riktig måtte jeg vel løsne beltet og skjørtelinningen for å få opp skjorten også. Da slipper jeg å ta av sølje og offerdåse i det minste. Det er plukkete, men det går greit. Ville aldri droppet bunaden fordi jeg ammet i alle fall, så vanskelig er det ikke. :) Har aldri plaget meg at det er folk overalt, det er ikke som om jeg tar av bunaden, bare løsner litt på den.
 
Jada. Har ammet i Nordlandsbunaden 4 ganger og kommer til å gjøre det nå på 17.mai også.

Åpner vesten og drar opp skjorta.
ImageUploadedByBV Forum1431334039.951446.jpg
 
Synes det var noe veldig styr i dåpen til lillemann så vi ga flaske den dagen!
 
Hadde jeg ammet så lenge så hadde det ikke vært noe problem i min. Er ikke knapper på skjorta.
 
Back
Topp