Amme, hvor lenge?

Amma guttungen t han va 4 mnd, då ville han ikkje ha meir. Håpe på å få amma 6-12 mnd denne gongen :)
 
Litt på siden av TS sitt spørsmål, men ville bare dele min mening :)

Jeg vet om mange som introduserer mat dagen babyen er 4 mnd fordi det er så stas. Det er det så klart, men det er anbefalt å fullamme til babyen er 6 mnd. Jeg tror det også kan hjelpe på å holde babyen interessert i amming :)
 
Det med at verdensgjennomsnittet for avvenning er fire år er en myte. Linker til et enkelt, lite blogginnlegg om det her fordi jeg er lat, ellers kan man jo Google statistikker selv om man gidder:
http://breastfeedingwithoutbs.blogspot.no/2011/10/bullshitometer-no-average-age-of.html

Ellers vil jeg bare skyte inn her at det som er unaturlig for et pattedyr er å synes at amming er ekkelt. Det er ikke bare min mening, det er fakta. nå er det jo sånn at mennesker er hakket mer intelligent og tankefullt enn andre pattedyr, da, så hva som er "naturlig" er i stor grad irrelevant i denne problemstillinga. Syns de som sier de syns det er unaturlig å amme, uavhengig av hvor gammel barnet er, skal finne et annet ord for hva de føler om saken - for unaturlig er amming ikke, og vil aldri være. Syns du det er ekkelt, så kall det ekkelt, ikke unaturlig.

Tidligere i denne tråden har jeg prøvd å kalle det ekkelt når ungen begynner å bli stor, det var ikke veldig greit ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Så enig!!! Fikk ikke hjelp hverken på sykehuset eller klinikken. Måtte selv finne frem til ammehjelp over telefon og kiropraktor til å hjelpe med sugemetoden hennes
Tenk så bra fet hadde vært om man hadde en anmehjelp på sykehuset eller på helsestasjonen. Det tror jeg hadde hjulpet mange!
 
Tenk så bra fet hadde vært om man hadde en anmehjelp på sykehuset eller på helsestasjonen. Det tror jeg hadde hjulpet mange!
Det er mange sykehus og helsestasjoner som har det. Har selv vært inne i systemet. Men det er klart, jeg måtte oppsøke hjelpen selv og be aktivt om hjelp. Kanskje det er der den største utfordringen er? At man ikke vet at hjelpen finnes, og derfor ikke ber om den?
 
Tenk så bra fet hadde vært om man hadde en anmehjelp på sykehuset eller på helsestasjonen. Det tror jeg hadde hjulpet mange!

Så enig!!! Skjønner jo at mange blir motløse og gir opp når det ikke er hjelp å få

Det er mange sykehus og helsestasjoner som har det. Har selv vært inne i systemet. Men det er klart, jeg måtte oppsøke hjelpen selv og be aktivt om hjelp. Kanskje det er der den største utfordringen er? At man ikke vet at hjelpen finnes, og derfor ikke ber om den?
Jeg spurte igjen og igjen... 3 jordmødre når jeg var der og ringte to dager etter jeg kom hjem... Spurte på helsestasjonen og alle bad meg om å slutte å stresse og gi flaske. Googlet alt av tips og fant frem til ammehjelpen sin side. Gråt av glede over hjelpen jeg fikk det og fikk til å fullamme. Så glad jeg ikke hørte på flaskerådene uansett hvor ille de første ukene var. Elsket å amme henne og elsket kontakten vi fikk.
 
Det er mange sykehus og helsestasjoner som har det. Har selv vært inne i systemet. Men det er klart, jeg måtte oppsøke hjelpen selv og be aktivt om hjelp. Kanskje det er der den største utfordringen er? At man ikke vet at hjelpen finnes, og derfor ikke ber om den?
Jeg spurte om hjelp på hs. Var dere flere ganger. Åpne kjøttsår som ikke ga seg før etter 8 uker. Når jeg kom på hs fikk jeg bare beskjed om å holde ut. Ikke rart folk gir opp da. Slet også med overproduksjon. Fikk hjelp av anmehjelpen ift det. Fant de selv. På hs fikk jeg da beskjed om ar det ikke var det. Sikker mange bra hs rundt om. Men etter alt jeg har erfart selv og lest andre har erfart trengs det tydeligvis mer støtte og hjelp rundt omkring.
 
Jeg spurte om hjelp på hs. Var dere flere ganger. Åpne kjøttsår som ikke ga seg før etter 8 uker. Når jeg kom på hs fikk jeg bare beskjed om å holde ut. Ikke rart folk gir opp da. Slet også med overproduksjon. Fikk hjelp av anmehjelpen ift det. Fant de selv. På hs fikk jeg da beskjed om ar det ikke var det. Sikker mange bra hs rundt om. Men etter alt jeg har erfart selv og lest andre har erfart trengs det tydeligvis mer støtte og hjelp rundt omkring.
Helt klart. Jeg var veldig heldig med hjelpen jeg fikk, og ingenting skulle være uprøvd. Dessverre økte aldri vekten til babyen, tross iherdig amming, pumping, mm på flaske, så jeg måtte gi meg etterhvert. Men hjelpen kan jeg virkelig ikke klage på. Men synd at det er så store forskjeller rundt omkring i hjelp som tilbys. Det ødelegger nok mye.
 
Helt klart. Jeg var veldig heldig med hjelpen jeg fikk, og ingenting skulle være uprøvd. Dessverre økte aldri vekten til babyen, tross iherdig amming, pumping, mm på flaske, så jeg måtte gi meg etterhvert. Men hjelpen kan jeg virkelig ikke klage på. Men synd at det er så store forskjeller rundt omkring i hjelp som tilbys. Det ødelegger nok mye.
Det tror jeg ogås ødelegger mye desverre. Og jeg tror også folk hadde tjent på å visst om ting før de stod oppi det. Som hvor inni satans vondt det kan gjøre :p

Her økte den for fort. Iallfall i følge helsestasjonen. Som mente jeg skulle holde igjen på ammingen :eek: Så mye rart på de ulike hs. Trist for mødre/barn og for de
helsesøsterene som faktisk holder seg oppdatert!

Så bra du fikk den støtta og hjelpen du trengte. Da vet du jo at du gjorde alt i din makt ( og ammehjelpens ;) ).

For min del var det kun stahet som fikk meg til å holde it de første mnd. Og jeg er uendelig glad for det nå.
Men tror det hadde vært mye lettere med støtte og kunnskap hos hs.
 
Tidligere i denne tråden har jeg prøvd å kalle det ekkelt når ungen begynner å bli stor, det var ikke veldig greit ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
Ekkelt for deg eller ekkelt av alle mødre som velger å amme lenger? Det er lov å synes det er ekkelt, men måten du har skrevet på i tråden er unødvendig og overdrevent syns jeg.

For å svare på TS sitt spm. Jeg sluttet å amme min eldste da hun var 16/17 mnd, og yngste da hun var 14 mnd. De ville ikke slutte, men jeg sov veldig dårlig og var i full jobb. Vi koste oss veldig, og det var leit å slutte, men de sov gjennom natten etter de sluttet.
 
Jeg har ammet mine i 7 mnd, 8 mnd og ammer fortsatt vesla på 9 mnd på morgenen. Nå er jeg lei, jeg vil bli ferdig med amminga, har kosa meg masse, men ønsker ikke å gå ned i vekt/vil "ha tilbake" kroppen min. Synes ikke det er pes å gi ei flaske på morgen og ei flaske på kvelden. Hun får vann ellers på dagtid. Ellers er jeg enig i at amming er mer praktisk i forhold til flaske når de er små, men er nå en gang sånn at alle ikke vil/ikke får det til :)
 
Det med at verdensgjennomsnittet for avvenning er fire år er en myte. Linker til et enkelt, lite blogginnlegg om det her fordi jeg er lat, ellers kan man jo Google statistikker selv om man gidder:
http://breastfeedingwithoutbs.blogspot.no/2011/10/bullshitometer-no-average-age-of.html

Ellers vil jeg bare skyte inn her at det som er unaturlig for et pattedyr er å synes at amming er ekkelt. Det er ikke bare min mening, det er fakta. nå er det jo sånn at mennesker er hakket mer intelligent og tankefullt enn andre pattedyr, da, så hva som er "naturlig" er i stor grad irrelevant i denne problemstillinga. Syns de som sier de syns det er unaturlig å amme, uavhengig av hvor gammel barnet er, skal finne et annet ord for hva de føler om saken - for unaturlig er amming ikke, og vil aldri være. Syns du det er ekkelt, så kall det ekkelt, ikke unaturlig.

Hva som er naturlig sett i den store sammenheng er vel en ting, hva som føles naturlig for hver enkelt er noe helt annet... Ingen skal fortelle meg hva som er og ikke er naturlig for meg, jeg har aldri følt meg komfortabel med amming og for meg føles det faktisk unaturlig... Jeg kan dekke over det å si ekkelt, feil eller galt men for meg er det faktisk unaturlig. Selvfølgelig ønsker jeg å gi mitt barn morsmelk første tiden og skal derfor prøve så godt jeg kan å amme henne.... Utrolig gla vi har gode erstatninger i dette landet, for det er nok ikke bare meg som føler det er unaturlig å amme....
 
Så enig!!! Skjønner jo at mange blir motløse og gir opp når det ikke er hjelp å få


Jeg spurte igjen og igjen... 3 jordmødre når jeg var der og ringte to dager etter jeg kom hjem... Spurte på helsestasjonen og alle bad meg om å slutte å stresse og gi flaske. Googlet alt av tips og fant frem til ammehjelpen sin side. Gråt av glede over hjelpen jeg fikk det og fikk til å fullamme. Så glad jeg ikke hørte på flaskerådene uansett hvor ille de første ukene var. Elsket å amme henne og elsket kontakten vi fikk.
Ja. Også så vond det er å føle seg alene med ammeproblemer :(

Så bra du ikke hørte på de. Jeg er også glad jeg klarte å se bort ifra mange av rådene jeg fikk på hs. Som definitivt hadde kuttet ned på ammetiden om ikke ført til ammeslutt.
 
Det har de på mange sykehus hvertfall
:)
Det er kjempe bra! Men tror mange små steder her i landet hadde tjent på anmehjelp på hs. Her er det feks 45 min til sykehuset. Hjelp i nærheten og på et levere terskel tror jeg iallfall hadde vært bra.
 
Ekkelt for deg eller ekkelt av alle mødre som velger å amme lenger? Det er lov å synes det er ekkelt, men måten du har skrevet på i tråden er unødvendig og overdrevent syns jeg.

For å svare på TS sitt spm. Jeg sluttet å amme min eldste da hun var 16/17 mnd, og yngste da hun var 14 mnd. De ville ikke slutte, men jeg sov veldig dårlig og var i full jobb. Vi koste oss veldig, og det var leit å slutte, men de sov gjennom natten etter de sluttet.

Hvis du leser svarene mine så ser du at jeg har skrevet hva jeg syns og at jeg ikke går bort til andre og forteller meninga mi om jeg ser noen som ammer en toåring. Helt tydelig at det ikke er lurt å svare i slike tråder om man ikke har planer om å amme til ungen flytter hjemmefra ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg tenkte på forhånd at jeg hadde en grense på 1 år, men det som føltes unaturlig før jeg fikk baby tror jeg nok har forandret seg. Nå håper jeg å amme til hun selv slutter. Så får vi se når/om jeg føler det blir unaturlig etter hvert.

Jeg tenker litt at det er en grense der et sted når du er gammel nok til å huske at du ammet da du var liten, men det er neppe en ting som fester seg særlig i hukommelsen da det faktisk er en veldig naturlig ting :) Men 5 år er i overkant for min del altså.

Jeg er veldig for at alle må få gjøre opp sin egen mening rundt amming. Noen er veldig trangsynte og trykker sine meninger ned over hodet på alle og enhver. Én ting er ikke riktig for alle mennesker. Og selv om jeg personlig ønsker å amme lenge ser jeg ikke ned på de som av forskjellige grunner velger å ikke gjøre det. Eller ikke kan for den saks skyld.
 
Jeg tenker det er normalt og at alle som kan bør amme til ungen minst 1 år.
Selv ammer jeg min på 21 måneder fortsatt. Offentlig også.
 
Ville amme til hun ble ett år, men hun ville ikke ha mer da hun var 8 mnd noe som egentlig funka greit pga start av jobb igjen. :) Sier max ett år på neste som kommer i februar.
 
Back
Topp