Ambulansetur og innlagt i uke 16, legene finner ikke årsaken!

Aidaluna

Blir kjent med forumet
Ca kl 00.00 kollapset jeg i et rent smerteh..... i sofaen, det kom så akutt at det var som å bli knivstukket på 20 forskjellige steder i magen, spesielt øverste del av magen.

Jeg hadde heldigvis samboeren min ved siden av meg som ble livredd stakkar, men når jeg hadde hengt over han på gulvet å hyla i smerte i 1 1/2 time måtte jeg gi etter for hans insistering på å ringe legevakten. Jeg trodde først det kunne være ekstreme luftsmerter, men de gikk jo aldri over. Etter han pratet med damen i tlf i noen minutter sendte de en ambulanse i hu og hast å turen gikk rett inn på St.Olav. Å her ligger jeg enda, smertene er halvert og jeg takler de når jeg ligger helt i ro, men når jeg rører meg mye, eller må gå til do osv er jeg ødelagt etterpå.

De har sjekket babyen med doppler og ul, å den har det veldig fint. Så de sier dette ikke har noe med graviditeten å gjøre, å påvirker ikke fosteret.

De har utelukket blindtarm, gallestein,nyrestein osv, jeg hadde veldig lav blodprosent, ned på 8. Blodtrykket lå på 92/58, noe de mente var veldig lavt.

Plutselig får jeg "hetetokter" å begynner å svette mens temperaturen øker, pulsen stiger å dette varer i 5-8 minutter. Så normaliseres det.

De finner ingenting annet til nå, å de klør seg vell like mye i hodet som meg. Men nå er jeg utslitt av lite søvn, konstante smerter og bekymring.

Noen som har hørt om/opplevd/ eller kan ane hva dette kan være?
 
Jeg hadde fått et lite sår mellom spiserør og magesekk på grunn av hyppige oppkast, mye syre og fordi jeg hadde hatt sondenæring under de tre-fire første månedene av graviditeten min. Legene forstod ikke hvorfor jeg hadde så ekstremt vondt i begynnelsen. De utelukket alt de har utelukket på deg. Så tok de gastroskopi. Jeg klarte ikke å spise noe og fikk ekstremt vondt bare jeg spiste noe. Eneste som hjalp noen ganger var å kaste opp det jeg hadde spist. De begynte å gi meg Losec 20 mg. Smertene forsvant ikke. Jeg endte opp på akutten igjen og igjen. Helt til en smart lege sa at gravide må ha høyere dose av Losec for at den skal virke. De økte den til 80 mg dagen og etter noen dager begynte ting å roe seg. Jeg kunne ikke spise annet enn bananer og kokte poteter med litt salt. Gikk ned 22 kg og trodde jeg skulle død av uutholdelige smerter. Tok Losec 80 mg hver dag til babyen ble født fra 7 måned. Vet ikke om dette hjelper. Men det kan være noe galt med magesekken/ syre etc. De ville gi meg morfin, men jeg nektet. Så ille var det.
 
Hei.
Jeg er gravid i uke 11, og har vært sykemeldt siden uke 4-5 pga hyperemesis.
I uke 10 følte jeg meg så bra at jeg begynte å jobbe igjen, hadde ikke kastet opp på 1.5 uke, ble bare litt uggen og svært trett om kvelden.

Jobbet mandag og tirsdag, men natt til onsdag fikk jeg utrolig sterke smerter i øverste del av magen, ikke kramper eller bølger med smerter men et konstant hold. Fikk også store smerter i ryggen, rett bak magesekken. Dette holdt på hele natten.
Først trodde jeg at jeg hadde fått omgangssyken, det kom mye luft og en del løs avf.
Jeg holdt ut onsdagen, men det samme skjedde neste dag. Legen tok meg inn med en gang siden jeg er gravid, men han mente det var svangerskapskvalmen som hadde gjort et comeback. Jeg var sikker på at det ikke var det, men pga svært forhøyet hvilepuls (126/m) ble jeg sykemeldt en uke til.

Fredagen hadde jeg flere slike anfall ila dagen, samboer ringte legevakten og de ville ha meg opp med en gang. Da gråt jeg av smerte, og det har jeg aldri gjort før...
Legen der mente jeg hadde fått gastritt etter hyperemesisen, mest sannsynlig i bakerste del av magesekken, da smerten kom når jeg la meg ned.

Jeg kjente meg veldig igjen i den første delen du skriver om smertene. Jeg sa til legen at for alt jeg visste kunne det være luftsmerter, men jeg har aldri aldri hatt så vonde luftsmerter i hele mitt liv i så fall.
Med meg kom det helt akutt, våknet av smerten om natten. Jeg hadde ikke vært plaget med sure oppstøt den halvannen uken jeg var uten oppkast.

Håper du får et svar på hva det kan være, det er helt grusomt når man ikke vet hva som foregår eller hva som utløser slike smerter
 
Jeg fikk akutte sterke smerter i høyre side av mage i uke 21 sist svangerskap. Var og på legevakten og de utelukket blindtarmbetennelse og at det var noe med babyen og alt. Konkluderte vel til slutt med at det mest sannsynlig var sterke ligamentsmerter. Jeg greide ikke å stå på beina den dagen og måtte kjøres rundt i rullestol. Jeg var mye bedre allerede dagen etter. Men det du har høres hakket mer intenst ut. Håper de finner utav det/at det går over!!
 
Har de undersøkt for magekatarr/magesår. Det kan gi uutholdelige smerter.
 
I forgje svangerskap i ca uke 24 fikk jeg helt sinnsyke anfall med smerter. Spesielt litt høyt oppe på høyre side og rundt bak på ryggen. Jeg tåler en del smerte, men da gråt jeg og kastet opp for det var så intenst. Tok noen Paracet og ble kjørt til legevakten, men da hadde smertene avtatt litt. Fikk henvisning til ultralyd, det eneste de kunne se da var at jeg hadde utvidet nyrebekken. Legen sa at jeg kunne ta paracet, noe sterkere var ikke å anbefale. Jeg knasket ti-tolv Paracet hver dag i flere uker. Legen mente det var nok med 8, å når jeg sa 'men det gjør jævlig vondt hele tiden', fikk jeg igjen beskjed om at 8 var max. Han var en skikkelig ufølsom drittsekk, var tydelig at han mente jeg overdrev og at han visste best. JEG vet at jeg tåler mye, og at jeg har tendens til å underdrive og normalisere ting.
Så jeg endte bare opp med å unngå og grue meg til å gå til legen. Heldigvis slapp smertene litt taket etter noen uker.
Smerteanfallene kom oftest på kvelden og natten når jeg lå. Paracet hjalp litt, men jeg kjente det godt hele tiden. Veldig skuffet over å ikke bli trodd.
Har lest at utvidet nyrebekken er ganske normalt når en er gravid, men noen får sinnsyke smerteanfall på grunn av det.
 
Last edited:
Det første jeg tenkte på, var magesår som er nevnt tidligere her. Men når det er sagt så ska en være forsiktig med å "stille diagnose" over nett :)
 
Back
Topp