Alt som spirer og gror 2017

59e03076c2c8d99f17ebe8b3ae095f75.jpg


Chillien til mannen spiser snart opp hele kjøkkenet [emoji23] "Blir ca 50-60cm høy"... Hmm..
 
Er det noen her som vet om brunsnegler angriper tomatplanter? Har lyst å flytte plantene ned i hagen, men vet ikke om jeg tør
 
Brunsnegler tar vel ca alt, så det vil jeg tro
 
De spiste det her hvertfall..

Brunsnegler tar vel ca alt, så det vil jeg tro

Kjøpte et lite veksthus på biltema med pallekarm og sneglestopper. Har ikke sett antydninger til snegler så håper det var det som skulle til [emoji5] var deilig å få flytta ca 20 planter bort fra terrassen og ned i hagen [emoji5]
 
2bd7cb65dbb9496595c8fbc01cab765e.jpg
4bbb6a2dfc5826f0103925a630191bd1.jpg


Noen som har vært borti dette? Har googlet meg frem til minerfluer, men er usikker på om jeg bør fjerne alle plantene? Eller kan sukkerertene spises? Er bare på bladene, men på nesten alle. Har kommet noe på salaten som står i samme kasse også, står utenfor drivhuset. Salaten kaster jeg hvertfall.
 
2bd7cb65dbb9496595c8fbc01cab765e.jpg
4bbb6a2dfc5826f0103925a630191bd1.jpg


Noen som har vært borti dette? Har googlet meg frem til minerfluer, men er usikker på om jeg bør fjerne alle plantene? Eller kan sukkerertene spises? Er bare på bladene, men på nesten alle. Har kommet noe på salaten som står i samme kasse også, står utenfor drivhuset. Salaten kaster jeg hvertfall.
Veldig vanlig på sukkererter og blomkarse. Tror ikke det er farlig å spise sukkerertene. Jeg har aldri blitt syk iallefall, men helt sikker er jeg ikke altså.
 
Her er det bare ugress for tida...må ta i et tak før vi flytter. Men gleder meg stort til å bygge opp ny hage, det er bare en gress/moseplen med et gammelt epletre på, og hekk rundt. Så i prinsippet et ubleket lerret ;) har planer om minidrivhus på verandaen med agurk, tomat og litt urter, og så hengejordbær og litt sukkererter.
 
Veldig vanlig på sukkererter og blomkarse. Tror ikke det er farlig å spise sukkerertene. Jeg har aldri blitt syk iallefall, men helt sikker er jeg ikke altså.

Når jeg tenker meg om var det kanskje sånn i fjor også, men da la jeg ikke merke til de larvene inni bladene! Da går det sikkert fint! Men kjedelig med salaten, den orker jeg ikke å spise, er litt på den også..
 
Hva gjør dere med alle tomatplanter osv når dere drar på feire???

Nå har det begynt å blomstre her, så det blir nok noe her også etterhvert [emoji4]
 
Hva gjør dere med alle tomatplanter osv når dere drar på feire???

Nå har det begynt å blomstre her, så det blir nok noe her også etterhvert [emoji4]
Jeg har en nabo som vanner dem. For at de ikke skal tørke ut så fort har jeg i tillegg satt nedi sånne selvvanningsflasker (dvs vanlige flasker, men med "tut" fra Jula) [emoji5] tyver tenker jeg å knipse bort selv når jeg kommer tilbake.
 
Hva gjør dere med alle tomatplanter osv når dere drar på feire???

Nå har det begynt å blomstre her, så det blir nok noe her også etterhvert [emoji4]

Har satt flasker med vann oppned i mye, og håper noen i familien tar turen innom for litt vanning. Mest usikker på drivhuset, om jeg bør åpne døren helt eller halvveis, eller holde lukket. Er meldt mest grått og regn og vi blir borte 1,5 uke tror jeg.
 
Jeg har en nabo som vanner dem. For at de ikke skal tørke ut så fort har jeg i tillegg satt nedi sånne selvvanningsflasker (dvs vanlige flasker, men med "tut" fra Jula) [emoji5] tyver tenker jeg å knipse bort selv når jeg kommer tilbake.

Har satt flasker med vann oppned i mye, og håper noen i familien tar turen innom for litt vanning. Mest usikker på drivhuset, om jeg bør åpne døren helt eller halvveis, eller holde lukket. Er meldt mest grått og regn og vi blir borte 1,5 uke tror jeg.
De andre inneplantene pleier jeg å sette i badekaret på tomkasser, og fyllt opp med vann, og så legger jeg håndklær nedi og opp på kassene så de trekker opp vannet. Da får plantene trekt til seg vann fra håndklærne. Spm er om tomatene osv får nok vann da... Lys er så som så, men det får gå..
 
Oftest har mine stått ute. Naturen vanner ;-)

De årene jeg har hatt dem i sånt plastdrivhus har jeg bedt min bror om å stikke innom å vanne, og naboen gjorde det på eget initiativ.
Flasker opp ned i pottene i tillegg
 
Oftest har mine stått ute. Naturen vanner ;-)

De årene jeg har hatt dem i sånt plastdrivhus har jeg bedt min bror om å stikke innom å vanne, og naboen gjorde det på eget initiativ.
Flasker opp ned i pottene i tillegg
Ja uteplantene har jeg satt ute, i skyggehjørnet og satset på regn [emoji13]

Men litt mer skeptisk til tomatene og diverse som er avhengig av vann...

Har ingen familie her som kan vanne....
 
Back
Topp