Alt for masse spørsmål

Bkno3111962

Første møte med forumet
Hei
Jeg er nå i uke 39+2 og har hatt veldig masse smerter i korsryggen og veldig langt nede i magen, jeg var i uke 38+6 og sjekket om jeg var moden og var ikke litt moden en gang. Er det noe sjangs for at jeg blir moden? Jeg har termin 1. September og har et lite håp om å få før den tid, når er det tidligste jordmor/fast lege kan strippe deg? Har det noe effekt hvis jeg ikke er moden? Jeg drikke bringebærblad te, tar bringebærblad kapsler, lakrisrot-te og GLA kapsler, er det noe annet jeg kan gjøre for og prøve å bli moden?

I følge kalenderen er jeg uke 40+3 på termindatoen, er det normalt?
Hvor mange kopper med lakrisrot-te kan jeg drikke? Står ikke noe på pakken og finner heller ikke noe på nettet om det heller.
Kan jeg springe/jogge i svangerskapet?
 
Hei på deg!

Det er mange gravide som har mange ting de lurer på - jeg skal svare så godt jeg bare kan :)
Tenker at det er enklest ta et spørsmål om gangen:

1. Er det sjangs for at jeg er moden nå?
Vanligvis modnes livmorhalsen litt og litt når fødselen nærmer seg, så det er absolutt sjangs for det. Men man
kan faktisk ikke vite det uten å undersøke vaginalt.


2. Hvor tidlig kan man "strippes" og har det effekt hvis man ikke er moden?
Her er det nok ganske delte meninger! Noen leger og jordmødre syns ikke man skal undersøke og "strippe"
i det hele tatt, mens andre tilbyr det når man nærmer seg termin. Så der må du snakke med de som følger deg
opp. Hvis det ikke er mykt og litt åpent kan man faktisk ikke "strippe" eller tøye - da må kroppen få litt mer tid på
seg.


3. Er det noe annet jeg kan gjøre for å bli moden?
Her finnes det utrolig mange kjerringråd! Det eneste jeg vet om som har dokumentert effekt er modnings-
akupunktur. Da får man vanligvis tre behandlinger opp mot termin. Forskning viser at det gir et modnere
utgangspunkt før fødselen starter og en raskere fremgang i aktiv fødsel.


4. I kalenderen står det at jeg er 40+3 på termin - er det normalt?
Ja, det er helt korrekt. I Norge regner man et svangerskap som varende 282 dager eller 40 uker og tre dager.


5. Hvor mange koppen lakrisrot-the kan jeg drikke til dagen?
Det vet jeg faktisk ikke, så her blir jeg deg svar skyldig.


6. Kan jeg springe/jogge i svangerskapet?
Hvis du er vant med å springe eller jogge kan du fint fortsette med det. Men det er alltid viktig å lytte til de
signaler kroppen sender - og hvis du ikke har jogget hele svangerskapet til nå, er det kanskje ikke så lurt
å begynne når du har termin om få dager!


Masse lykke til med innspurten og nyt disse siste dagene med den gravide magen :)
Jordmor Ragna.
 
Hei
Takk for svar :)!

Nå i det siste har jeg hatt sterke smerter i magen (sammentrekninger), magen er hard og øm. Kjennes ut som jeg skal sprekke og bli delt i 2, jeg snakket med de på føden på SUS og de sa at det var rier jeg gikk med. Hva slags rier kan det være? Er også veldig kvalm store deler av dagen, har sterke smerter i ryggen så gjør at jeg ikke får sove eller noen ting. Hjelper litt med og ligge i badekaret, jeg har ikke problemer med og få i meg mat eller drikke. Noen tips til hvordan de siste dagene/uken skal kunne bli så god som mulig? Kan jeg eventuelt spørre om igangsetting på termin pga diverse plager?
 
Back
Topp