Alt av gode oppskrifter -tråd....

jhygtfrdew

Gift med forumet
Har du lyst til å dele?

Alt fra sunne til mindre sunne oppskrifter.

Middager, kaker og desert!!!

Jeg synes det er sååååå gøy å prøve nye oppskrifter. (hvis de ikke er så forferdelig avanserte da)

Her er en veldig god og enkel brødoppskrift:
(fant denne på nettet for mange år siden, og vi baker det hver uke.... nydelig...)

1/2 pakke solsikkebrød
1/2 pakke kornbrød
1 kg hvetemel
1/2 pakke solsikkekjærner
2 pakker tørrgjær
2 ts salt
1/2 pakke kruskakli

ca 17 dl lunkent vann
4 ss honnong eller sirup (viktig)

Rør sammen til tykk røre, evt tilsett mere vann.
Vi bruker kjøkkenmaskin.
Enten heve i bollen i 1 time, og etterheve i formene i 20 min, eller rett i formen og etterheve 40 min-1 time.

Stekes på 200 grader i 45-60 min på nederste rille

Chilli con carne

1/2 kjøttdeig/karbonadedeig
2 løk
2 hvitløksfedd
1 boks hermetiske tomater
2 bokser bønner i tomatsaus
1 rød paprika
1 grønn paprika
1 ts oregano
chillikrydder
salt
pepper

Brun kjøttdeig med hakket løk. Tilsett hvitløk, hermetiske tomater og krydder.
La det småputtre i noen minutter før en har i paprika i små biter og tomatbønnene tilsettes.
Smak til med salt og pepper.

nam nam. enkelt og grei middag.

Torsk i form,ca 4 pers

- 800 g lettsaltet torsk (frossen 1'st price funker helt bra. Jeg tar den opp av frysa kvelden før,evt morgen samme dag og tiner i kjøleskap)
- 350 g fersk spinat
- 1 purre
- 3 dl crème fraîche
- 150 g revet gulost
- 2 ss smør
- Salt og pepper
- Muskat

Kutt purre og ha i en ildfast form. Legg spinaten oppå. (Joda det skal være så mye ;) )
Sleng på noen klatter med smør.
Legg fisken på toppen. Bland revet ost og crème fraîche med salt,pepper og muskat og ha oppå fisken.

Stekes i ovnen i ca 20 min.
Da skal du ha fått en god saus og spinaten har krympa ;)

Jeg bruker ris til,men bruk det du liker.

har denne pastasalaten:

1/2-1 pose pasta (avkjøl)
* 1 pk majones
* 1 boks rømme
* 1/2 boks cremé frech
* 2 bokser med ananas i biter
* cherry tomater
* bog skinke
* 1 hvitløksfedd

nystekte baguetter ved siden av. Er best når den har stått et par timer i kjøleskapet

Nigellas instant sjokolademousse

Dette trenger du:

150 g små marshmallows

50 gram mykt smør

250 gram mørk sjokolade (minimum 70 %) brukket i mindre biter

½ dl nykokt vann

3 dl kremfløte

1 ts vaniljesukker

Slik gjør du:

1. Ha marshmallows, smør, sjokolade og vann i en tykkbunnet kjele.

2. Sett kjelen på platen på svak til middels varme og la det smelte mens du rører i blandingen av og til. Ta kjelen av platen.

3. Pisk fløten stiv med vaniljesukkeret og vend den i den avkjølte sjokoladeblandingen, litt av gangen, til du har en glatt og jevn krem.

4.Øs den opp i fire dessertglass eller porsjonsformer som rommer ca 1,75 dl, eller seks mindre. Sett moussen kjølig til den skal serveres-jo snarere jo bedre.

Til 4-6 personer.

Jeg halverte oppskriften og det ble 2 kopper,ganske store porsjoner for det var mektig.
Laget også dagen i forveien så den ble nok mer kompakt enn den hadde blitt servert nesten med en gang.
Hadde piska krem på toppen og cappuccinodryss så det så ut som to kopper med cappuccino ;)

Kan vi ikke få denne på topp eller noe da?

Jeg kan feste tråden på topp, men det vil bli veldig mange topptråder etterhvert.
Så jeg tenkte heller å ha den i "viktigste tråder" eller noe :D
Hva synes dere?

Jeg har masse oppskrifter å dele, men akkurat nå står jeg på farten ut :D

Jeg kan feste tråden på topp, men det vil bli veldig mange topptråder etterhvert.
Så jeg tenkte heller å ha den i "viktigste tråder" eller noe :D
Hva synes dere?

Jeg har masse oppskrifter å dele, men akkurat nå står jeg på farten ut :D

Enig. Viktigste tråder er fint!:)

En type snickers kake;

4 dl sirup
2 glass peanøttsmør
2 ts vaniljesukker
2 l cornflakes
2 plater med melkesjokolade

Varm sirupen og peanøttsmøret slik at du kan røre det sammen til en jevn masse.
Rør inn vaniljesukker og ta av kjelen fra platen.
Rør inn cornflakes. Og ha dette over i en stor plåt, stryk det utover hele plåten.
smelt melkedsjokoladen, og ha den over "røren" i plåten, sett på avkjøling.

Ikke så veeeeldig sunn, men super goood :D

Ost og Skinkehorn!

(Jeg har fylt mine med andre ting enn ost og skinke da. :
krydderkremost med ost og smårettsbacon.
Bare ost og smårettsbacon
Nugatti
Syltetøy

Disse kan jo fylles med hva du vil!)

Ingredienser
200 gsmør
6 dlmelk
50 ggjær
2 tssalt
4 tssukker
1 kghvetemel
Fyll
revet ost
finstrimlet skinke

egg eller melk til pensling

Fremgangsmåte
Oppskrift til 24 horn.
Smelt smør og tilsett melk. Varm til væsken er lunken. Rør ut gjæren i litt av den lunkene væsken. Tilsett resten av ingrediensene og elt sammen til en glatt og smidig deig. Dekk bakebollen med plast og la den heve i ca 40 min. Sist sto den på heving i litt over en time, og da blei deigen stor og fin.
Elt deigen om og del den i 3 jevnstore emner. Kjevle hvert emne ut til en rund leiv. Del leiven i 8 spisser. Legg 1/2 - 1 ss finrevet ost og 1/2 - 1 ss finstrimlet skinke på den brede kortenden av trekanten, og rull sammen fra den brede kortenden mot spissen.
Legg på bakepapirkledt stekebrett, dekk med et klede og etterhev i ca 20 min. Pensle med egg eller melk. Stek i varm stekeovn ved 225 °C på midterste rille i 12-15 min.
Avkjøl på rist.
Tips: Hornene kan lages med 1/2 dl olje og vann for de som ikke tåler melk.

Siden jeg stadig har bananer til overs skal denne prøves i dag:

Bananbiter med appelsin

Her har du en enkel, men nydelig banankake med mild smak av appelsin. Kaken inneholder yoghurt og melk, men lite smør, noe som gjør kaken nokså fettfattig! Men likevel intet å utsette på smaken:-) Oppskriften er til liten langpanne.

Utskriftsvennlig versjon Legg til favorittkaker

Ingredienser:

50 g smør 100 g sukker 100 g brunt sukker 2 dl matyoghurt (se tips) 2 dl melk 2 store egg 2 bananer 2 ss presset appelsinsaft 1 ss revet appelsinskall 2 ts vaniljesukker 2,5 ts bakepulver 5 dl hvetemel

Pynt: melisdryss

Fremgangsmåte:

Smelt smøret. Bland med hvitt og brunt sukker. Rør i yoghurt og melk. Tilsett lett sammenpiskede egg og moset banan. Rør deretter inn presset appelsinsaft og revet skall av appelsin. Sikt sammen vaniljesukker, bakepulver og hvetemel og bland i til slutt. (Merk at deigen skal være nokså tynn i konsistensen.)

Hell deigen i en , bakepapirkledd langpanne. Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i ca 1 time. Avkjøl kaken helt i formen. Ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret.

Skjær kaken opp i ruter og dryss over litt melis før servering.

Tips:

Matyoghurt er yoghurt som er litt ekstra tykk i konsistensen, men du kan også bruke vanlig yoghurt naturell til denne kaken.

Kaken kan fryses.

EDIT: det sto liten langpanne i oppskriften,men det funka veldig dårlig. Kaka sto 2 timer i ovnen og enda var den rå inni. Er nok bedre med vanlig langpanne ja.

Genialt god blåbær ostekake!

Vedlegg

• 1360757048154.jpg
    1360757048154.jpg
    103,4 KB · Visninger: 32
Pekingsuppe!

Ingredienser (ca. 6-8 personer):
2 liter hønsebuljong
4-6 champingnon eller kinesisk sopp
200 gr bambusskudd
200 gr skinke (f.eks bogskinke)
1 stor gulrot
2 ts salt
3 ss soyasaus
1 liten boks rensende reker
2 krm malt hvit pepper
4 ss lys vineddik
4 ss maisenna utrørt i 6 ss kaldt vann (bruk mer hvis suppa blir for tynn)
2 ss sitronsaft
1-2 ts chilipulver eller purè (alt etter hvor sterk suppe du vil ha!)
1 lett pisket egg
1 liten purreløk
5-6 ts sesamolje (jeg liker å bruke ganske mye for mer original pekingsuppesmak)

Vask soppen og la den trekke i varmt vann i ca. 15 minutter (Må innrømme at jeg ikke gjør dette, og det går også helt fint). Skjær soppen i strimler.
Kok opp hønsebuljong.
Skjær skinke, gulrot og bambusskuddene i strimler. Kutt purreløk i små biter.
Bland sammen buljong, salt, soyasaus, gulrot, sopp, reker, bambusskudd og kjøtt i en tykkbunnet kjele, og kok opp under sterk varme. Senk så varmen, og la det trekke under lokk i 3 minutter.
Tilsett pepper, chilipulver/purè og vineddik, Kok opp igjen.
Tilsett maisennablandingen. Rør om til suppen tykner, hell så langsomt og forsiktig i det sammenvispede egget. Ta gryten fra varmen, og hell den opp i suppeskål. Server straks. Strø purreløken over før servering.

Jeg hadde ikke reker,men kylling i tillegg til skinka.
Sesamolja var virkelig det som gjorde susen!
Brukte finhakka chili,men syns ikke den ble sterk nok,så neste gang bruker jeg nok chilipaste eller noe.

Har i dag spist Dampet laks fra Godt levert varene vi fikk. Helt fantastisk nydelig!
Her er oppskriften:

( Jeg hentet frem tråden med mac'en da jeg ikke fant ikke tråden med mobilen.
Så klarte jeg ikke å legge inn bildet når jeg skulle endre innlegget)
Så da måtte jeg lage enda et innlegg.

Back
Topp