Alle barn har rett til en hvit jul!

2 øl til maten er akkurat det jeg mener er ok. Eller kanskje 1-2 glass vin. Snakker ikke om å drikke seg full, det mener jeg er en annen diskusjon.

For barna kan det ofte være en og samme ting, for det er umulig for et barn å vite hvor mange glass det skal til før den voksne endrer oppførsel.
http://avogtil.no/artikler/hva-synes-barna/
http://avogtil.no/artikler/hva-kan-du-gjore/

Jeg skriver ikke til deg for å være ekkel eller vanskelig altså, jeg vil bare utvide horisonten til så mange som mulig mht barns oppfattelse av situasjoner vi voksne kan se på som helt naturlige og ufarlige.
 
For barna kan det ofte være en og samme ting, for det er umulig for et barn å vite hvor mange glass det skal til før den voksne endrer oppførsel.
http://avogtil.no/artikler/hva-synes-barna/
http://avogtil.no/artikler/hva-kan-du-gjore/

Jeg skriver ikke til deg for å være ekkel eller vanskelig altså, jeg vil bare utvide horisonten til så mange som mulig mht barns oppfattelse av situasjoner vi voksne kan se på som helt naturlige og ufarlige.
Da kan du jo si at man ikke kan drikke alkoholfritt eller noe som minner om alkohol også da. Fordi barna ikke ser forskjell.
Så lenge du holder deg til måtehold klarer jeg ikke se problemet.
 
Da kan du jo si at man ikke kan drikke alkoholfritt eller noe som minner om alkohol også da. Fordi barna ikke ser forskjell.
Så lenge du holder deg til måtehold klarer jeg ikke se problemet.

Det er helt riktig; barna ser ikke forskjell på en flaske alkoholfri øl eller en alkoholholdig øl, men det er jo ikke et "klarsignal" for å drikke alkohol av den grunn..
Hvis barna er vant til fra de er små at flasken på bordet ikke endrer den voksnes oppførsel, lærer de jo at alkoholfritt er et fint alternativ.
Innen de blir nysgjerrige på alkoholholdige drikker selv, har de lært seg forskjellen, og at det går an å ha det både gøy og koselig uten.

Det overrasker meg at så mange ikke forstår problemet, for statistikkene og "vitnebyrdene" (i mangel på et bedre ord i farten) fra barna er så tydelige.
Jeg har aldri forstått hvorfor det er viktig for noen med alkohol generelt. Vi er ikke avholds selv, men drikker aldri med barn tilstede. Det finnes absolutt ingen gode sider/fordeler med det..

http://www.side2.no/foreldre/--selv...e-reaksjoner-hos-veldig-mange/3423290135.html

Man har et ansvar som forelder, og det må man være seg bevisst. Det blir litt for simpelt for meg å bare tenke "det går sikkert bra," eller "mange har klart seg fint før.."
 
Det kan man jo umulig vite, for barna sier sjeldent ifra om de synes noe slikt er ubehagelig, og man trenger ikke engang drikke før det kan være skummelt for de små.
Barna lærer at det er "nødvendig," fordi det er der hver gang det er jul, eller selskaper ellers.
Alle gjør som de vil, men vi vet mye i dag om hvordan barn lærer og tar etter oss voksne, og om hvordan man ubevisst overfører holdningene sine til barna.

Tror nok ikke de lærer det er nødvendig nei, for det er ingen fast regel på at det drikkes, men av og til gjør det det. Vi vokste begge opp med samme type alkoholforbruk rundt oss, så det er vel det vi baserer det på når vi føler det er trygt, og vesla kommer til oss og oppfører seg på samme måte som ellers. Ergo ser vi ingen grunn til at det ikke er greit for OSS. Om det betyr at vi lærer barna våre å ta en øl eller to, 3-4 ganger i året når man er voksen, ja, det er altså greit for meg.
 
Det er helt riktig; barna ser ikke forskjell på en flaske alkoholfri øl eller en alkoholholdig øl, men det er jo ikke et "klarsignal" for å drikke alkohol av den grunn..
Hvis barna er vant til fra de er små at flasken på bordet ikke endrer den voksnes oppførsel, lærer de jo at alkoholfritt er et fint alternativ.
Innen de blir nysgjerrige på alkoholholdige drikker selv, har de lært seg forskjellen, og at det går an å ha det både gøy og koselig uten.

Det overrasker meg at så mange ikke forstår problemet, for statistikkene og "vitnebyrdene" (i mangel på et bedre ord i farten) fra barna er så tydelige.
Jeg har aldri forstått hvorfor det er viktig for noen med alkohol generelt. Vi er ikke avholds selv, men drikker aldri med barn tilstede. Det finnes absolutt ingen gode sider/fordeler med det..

http://www.side2.no/foreldre/--selv...e-reaksjoner-hos-veldig-mange/3423290135.html

Man har et ansvar som forelder, og det må man være seg bevisst. Det blir litt for simpelt for meg å bare tenke "det går sikkert bra," eller "mange har klart seg fint før.."
Jeg ser som sagt ikke poenget med å ha total avhold med barn til stedet. Ingenting du har sagt eller linket til har fortalt meg noe annet heller. En øl en gang i blant har du ikke klart å vise til at er farlig. Sier ikke at jeg kommer til å drikke når jeg får barn, men kommer ikke til å holde meg hvit bare fordi jeg har barn rundt meg.
 
Jeg ser som sagt ikke poenget med å ha total avhold med barn til stedet. Ingenting du har sagt eller linket til har fortalt meg noe annet heller. En øl en gang i blant har du ikke klart å vise til at er farlig. Sier ikke at jeg kommer til å drikke når jeg får barn, men kommer ikke til å holde meg hvit bare fordi jeg har barn rundt meg.

Vel, da understreker du jo bare poengene mine, og poengene i artiklene og kampanjene.
Det er opp til hver enkelt, så det er et valg du står fritt til å ta.

Jeg vil bare anbefale å tenke litt over hvorfor du drikker alkohol. :)
 
Vel, da understreker du jo bare poengene mine, og poengene i artiklene og kampanjene.
Det er opp til hver enkelt, så det er et valg du står fritt til å ta.

Jeg vil bare anbefale å tenke litt over hvorfor du drikker alkohol. :)

Hvorfor jeg drikker alkohol er enkelt. Jeg vil ha noe godt å drikke til maten og jeg tåler bl.a ikke eple. Det er veldig vanskelig å finne noe alkoholfritt jeg tåler. Derfor ønsker jeg å kunne ta et glass vin til f.eks julemiddagen.

Jeg er selvsagt også påvirket av mitt eget liv, slik som alle andre, og har tilgode å møte noen som har sagt noe annet enn at litt alkohol i barndommen var greit.
 
Vel, da understreker du jo bare poengene mine, og poengene i artiklene og kampanjene.
Det er opp til hver enkelt, så det er et valg du står fritt til å ta.

Jeg vil bare anbefale å tenke litt over hvorfor du drikker alkohol. :)
Litt usikker på hvilket poeng du mener jeg understreker da. Det klarer jeg ikke se.
 
Litt usikker på hvilket poeng du mener jeg understreker da. Det klarer jeg ikke se.

At mange ikke tror det er noe problem å nyte alkohol i barns nærvær, at man unnskylder sitt eget alkoholforbruk fordi man ikke liker å måtte tenke over de negative sidene, og at man ikke tenker over hva man lærer barna ved at man må ha alkohol for å kose seg.
 
At mange ikke tror det er noe problem å nyte alkohol i barns nærvær, at man unnskylder sitt eget alkoholforbruk fordi man ikke liker å måtte tenke over de negative sidene, og at man ikke tenker over hva man lærer barna ved at man må ha alkohol for å kose seg.
Da gjør jeg vel det. For jeg ser stor forskjell på å drikke seg full og å ta et glass eller to. Syntes også det er det de fleste kampanjene sier. Men skjønner at du og jeg ikke blir enige om dette.
 
Da gjør jeg vel det. For jeg ser stor forskjell på å drikke seg full og å ta et glass eller to. Syntes også det er det de fleste kampanjene sier. Men skjønner at du og jeg ikke blir enige om dette.

Poenget mitt er at DU som voksen ser den forskjellen, men at barnet ikke nødvendigvis gjør det, og at barnet kan se forskjellene på deg lenge før du kan.

Nei, dette blir vi nok ikke enige om, men jeg har et håp om at de som ser disse kampanjene i det minste tenker seg litt om. :)
 
Poenget mitt er at DU som voksen ser den forskjellen, men at barnet ikke nødvendigvis gjør det, og at barnet kan se forskjellene på deg lenge før du kan.

Nei, dette blir vi nok ikke enige om, men jeg har et håp om at de som ser disse kampanjene i det minste tenker seg litt om. :)
Og poenget mitt er så at så lenge det der stort sett/alltid er moderat alkoholforbruk vil det ikke være noe å være redd for. For det er ingen forskjell etter ett glass. Etter å ha delt en flaske er det sikkert forskjell, men ikke etter ett glass.
 
Og poenget mitt er så at så lenge det der stort sett/alltid er moderat alkoholforbruk vil det ikke være noe å være redd for. For det er ingen forskjell etter ett glass. Etter å ha delt en flaske er det sikkert forskjell, men ikke etter ett glass.

Plotte inn 1-2 glass med vin 12% her over en time, og trykk på promillen for å se hva den gjør med deg.

Det taler jo for seg selv. :)
 
Plotte inn 1-2 glass med vin 12% her over en time, og trykk på promillen for å se hva den gjør med deg.

Det taler jo for seg selv. :)
Den tar utgangspunkt i at du drikker uten mat og på styrten. Det er ikke tilfelle for de fleste sammenhenger. Føler meg fortsatt trygg på det jeg sier.

Gitt at det er promillekalkulator.no du sikter til.
 
Den tar utgangspunkt i at du drikker uten mat og på styrten. Det er ikke tilfelle for de fleste sammenhenger. Føler meg fortsatt trygg på det jeg sier.

Da velger du å tro på det du gjør, og ta den sjansen, det er opp til deg. :)
 
Nå er vi avholds pga religion så jeg har signert for lenge siden (svenske da siden jeg bor i dverige).
Vokst opp med ei mor som "bare" tok et glass vin, maks to men vi merket små forskjeller på henne og dette skjedde gjerne hver helg, kan ikke si at det hjalp oss spesielt mye.

Vi har funnet en god musserende hvitvin (selvsagt alkohol fri) som vi tenker å drikke på julaften, men føles feil å drikke vin med barn tilstede selv uten alkohol så vurderer fortsatt.

Hørte på norsk radio idag at vinmonopolet har fått bedre utvalg av alkoholfritt, så vurderer å prøve ut litt mer for alkohol kommer ikke inn i dette huset ihvertfall
 
Alle barn har rett til et sunt forhold til alkohol.
Enig. Jeg er oppvokst til at voksne fint kan ta et glass til maten med barn tilstedet og aldri tatt noen skade av det. Jeg tenker at måtehold må være helt greit selv med barn tilstedet. Syntes det er viktig at barn lærer at alkohol ikke er noe som er fy fy og at man fint kan ta en glass til maten uten at det blir noe fyll. Helt enig i at fyll og barn ikke hører sammen, men et glass til maten ser jeg ikke noe problem med..

Derimot ekstremt leit og synd for de barna hvor foreldrene bruken julen som unnskyldning til å drikke seg fulle hver kveld, bli høylytte, kranglete og fjerne...
 
Skulle gjerne signert, men med hvit jul tenker jeg på snø . Og det skulle jeg gjerne ha signert for.
 
Back
Topp