Alkohol julaften

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Serverer dere alkohol julaften med barn til stede? Selv drikker jeg ikke alkohol og mannen klarer seg helt fint uten. Men vi skal ha gjester. Dumt å la være å servere alkohol? Synes ikke alkohol og små barn hører sammen. Men også forskjell på festing og det at noen tar et glass til maten.. Vi foreldrene vil jo ikke drikke. Hvis gjestene skal få, blir det kun servert til maten. Innspill eller tanker? Skulle gjerne hatt helt alkoholfritt, men lettere for meg som ikke drikker enn for de som liker å ta et glass til julematen...
 
Jeg er vokst opp med øl og akevitt som en del av julemiddagen. Har allikevel ALDRI opplevd foreldrene mine beruset på julaften. Hos oss blir det derfor øl og akevitt til de som vil ha :)
 
Jeg synes at det er helt opp til dere hva dere gjør. Siden det er hos dere det skal være. Ingenting galt med å droppe alkoholen når dere ikke drikker selv. Så kan de servere alkohol når de et hjemme hos seg selv et annet år. :)
 
Hos svigers er det akevitt, øl og vin som serveres til julematen. Første nyttårsaften hos samboers besteforeldre syns jeg enkelte ble for brisne med tanke på at det var et par barn der... Har heldigvis ikke vært sånn senere.
Vi feirer jul hos mamma i år og de pleier å ha akevitt til maten og øl eller vin. Aldri sett mamma eller mannen hennes brisen, og jeg vet de tar hensyn for sist spurte hun om det var greit at de tok en glass vin til maten. :)

Jeg hadde nok kjøpt inn en akevitt og en flaske vin, kanskje. Nok til litt til maten. Men det er ditt hjem, og om du ikke vil servere alkohol i huset med barn tilstede så er det helt opp til deg. :)
 
Jeg er vokst opp med øl og akevitt som en del av julemiddagen. Har allikevel ALDRI opplevd foreldrene mine beruset på julaften. Hos oss blir det derfor øl og akevitt til de som vil ha :)
Signerer! :) Ingen i vår husstand som tar mer enn et glass eller to, og er kub for kosens skyld.
 
Takk for innspill! :) Har ikke noe i mot alkoholen eller at folk drikker selv om jeg ikke drikker, men er det at det er barn tilstede som er greia. Går jo selvfølgelig an som flere forslår å servere et glass til mat. Så får de som ikke er fornøyde, heller få beskjed om at alternativet var ingeting eller feire et annet sted om det er så viktig
 
Serverer dere alkohol julaften med barn til stede? Selv drikker jeg ikke alkohol og mannen klarer seg helt fint uten. Men vi skal ha gjester. Dumt å la være å servere alkohol? Synes ikke alkohol og små barn hører sammen. Men også forskjell på festing og det at noen tar et glass til maten.. Vi foreldrene vil jo ikke drikke. Hvis gjestene skal få, blir det kun servert til maten. Innspill eller tanker? Skulle gjerne hatt helt alkoholfritt, men lettere for meg som ikke drikker enn for de som liker å ta et glass til julematen...
Deres hjem - deres regler. Om du/dere ikke vil servere alkohol så gjlr dere ikke det :)
 
Har vokst opp med alkohol i julen, men ikke ubehagelige opplevelser eller adferd. Kommer til å gjøre det selv når vi får barn, siden jeg ikke har reagert på det. Tror også det er bra at barna får se at man ikke trenger blir skrullete pga alkohol også. Tantebarna-mine har heller ikke reagert noe på dette :)

Edit: så til svar, gjør som dere selv vil. Hvis dere vil oppdra barna deres uten alkohol i julen så vil/bør gjesten respektere dette! Men hvis det er folk som klarer å oppføre seg og bare drikker for kosen, så mener jeg det går fint om dere åpner for det sånn prinsippmessig
 
Jeg er og vokst opp med at min far tok et glass akevitt eller øl til julematen. Tenkte aldri noe negativt på det.
Hva med at de får et glass eller to til maten, og thats it! Da settes alkoholen vekk...
 
Her er det alkoholfritt. Opp
Igjennom har vel det vært 1-2 glas nå og da. Men som regel er det null alkohol. Noe jeg synes er best. Julaften er barnas dag :)
 
Takk for innspill! :) Har ikke noe i mot alkoholen eller at folk drikker selv om jeg ikke drikker, men er det at det er barn tilstede som er greia. Går jo selvfølgelig an som flere forslår å servere et glass til mat. Så får de som ikke er fornøyde, heller få beskjed om at alternativet var ingeting eller feire et annet sted om det er så viktig

Alkohol bør jo ikke være SÅ viktig. Da er en sær. :p
 
Er dere som inviterer, og dere som bestemmer. :)
Hadde jeg vært vertskap, så hadde jeg nok tilbudt et glass vin/øl til maten, og evt en akevitt. Syns ikke det gjør noen verdens ting, barna har bare godt av å se vettugt alkoholforbuk. :)
 
Helt normalt for oss vokst opp med det også. Det er ikke snakk om fyll. Men drikke til maten. Men vi har alltid hatt et Sundt forholdt til det.
 
Ser ikke problemet, vi drikker alkohol til maten, samt utover kvelden. Jeg begrenser meg, har ikke behov for å bli beruset. Samboeren er ikke like flink, men han må sove på sofaen hvis han drikker for mye pga snorkingen.
 
Jeg er oppvokst med alkohol til maten. Øl/vin og akevitt :) aldri sett foreldrene mine beruset på det.
Og vi gjør det nå med barna til stede :) men aldri mer enn 1-2 glass vin. Det er barnas dag..så beruset foreldre høres ikke hjemme :)
 
Jeg har gitt klar beskjed, at her blir det servert brus, vann og kaffe på julaften. Her skal sønnen min føle seg trygg, alle han treffer skal være slik som han er vant til. Skulle han våkne før feiringen er over. Så skal ingen lukte alkohol ( jeg syns det er utrolig kvalmt) og ingen skal være påvirket av noe anna en julestemning :D

Pappaen i huset, endrer karakter etter en dram eller en enhet med alkohol. Å jeg syns det er skikkelig fælt og skal aldri utsette barnet mitt for det!
 
Vi drikker ikke alkohol på julaften. Det er den ene dagen i året hvor barna er i fullt fokus hele dagen og kvelden, og hun skal slippe å kjenne på ubehagelige følelser om de voksne er "rare" eller stemningen blir "annerledes". Selv om vi bare tar en eller to enheter så skal det ikke mye til før ungen merker at man lukter annerledes e.l. Så vi dropper det, synes ikke det er viktig for å gjøre maten god uansett.

Hvis vi inviterer til middag julaften vil det bli servert alkoholfritt. :) Julebrus, Julefreeze (alkoholfritt øl) og eventuelt Tomtebrygg (mørkt alkoholfritt brygg, minner om mørkt øl). Finnes masse gode drikker til mat uten alkohol. :)
 
skal være hos svigers i år :) de serverer akevitt (som bare svigerfar og svoger drikker)
Svigerfar brygger også eget juleøl
Blir kanskje et glass rødvin på meg
Drikker vann/farris til som tørstedrikke .. brus synes jeg ikke passer :p (min gane iallefall)

DE fleste oppegående folk drikker akevitt/vin fordi det PASSER til maten!
Som rødkål er tilbehør til ribba feks.
DEt er ikke sånn at : JESS julaften ! nå skal vi drikke!
Jeg forstår ikke hvordan et rødvinsglass som man bruker to timer å sippe ferdig kan han ha noe å si.
Alkoholen rekker knapt å ta seg opp i kroppen .

Da jeg gikk gravid v juletider drakk jeg disse Ringo (?) alkoholfri økologisk eplemost.Veldig gode
DEt er jo et alternativt , hvis du ikke vil servere alkohol på Julaften :)
 
Ja det gjør vi. Halvparten av de voksne drikker ikke, den andre halvparten gjør det. Er snakk om en øl eller to til maten og en aquavit. Alle som kommer hit takler denne lille mengden alkohol helt utmerket.
 
Back
Topp