Alder på barn og bordmanérer

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hvor gammelt er barnet, og hva får det lov til ved bordet?

Jeg har en toåring med mark i hele kroppen, og det er sjelden at et måltid gjennomføres stillesittende uten at han enten er bundet fast (sele i bhg), eller ser barnetv (hjemme). Uten disse virkemidlene er han veldig mye opp og ned av stolen, eller skal sitte i fanget mitt, som fører til at han etter kort tid begynner å klatre på meg. Kjenner det er litt slitsomt å aldri få spise i ro og mak, og tenker at det er på tide å innføre litt bordskikk... :rolleyes:
 
6 år, må sitte pent ved bordet og spise. Det har han måtte gjort siden han var 1 år.
Hender at han får se på barnetv eller nettbrett under kveldsmaten, men prøver å ikke la tv-en/nettbrettet ta over for samtaler og felles måltider.
 
3 åringen sitter stille ved matbordet og til alle er ferdig. Dette har hun gjort siden hu var ca 1 år. Hu takker også for maten før hu går fra bordet.
 
6-åring: må sitte ved bordet, ved middag må han spørre om han kan gå fra, takke for maten og rydde inn fatet sitt.
Han på 2 1/2 gjør det samme, men hender han glemmer seg, hehe

Ved kveldsmåltid er det litt varierende om de sitter på kjøkkenet eller ser barne-TV, men takke for maten gjør de etter hvert måltid. Rydde inn gjør de bestandig etter middag, varierer ved andre måltid.
 
2 åringen må sitte stille på stolene sin mens han spiser. Han får gå i fra når han er ferdig. Må si takk for maten før han får gå.
 
2,5 år. Sjelden interessert i å spise middag. Da er han urolig og går ofte fra bordet. Sier takk for maten uten å ha spist noe. Når han faktisk spiser, spiser han til han er ferdig og takker for maten. Så pleier han å gå og leke. Ser ikke poenget med å bruke tid og energi på å tvinge han til å sitte ved bordet til alle er ferdig.
 
De har sittet stille i sin egen stol fra de har kunnet sitte i egen stol med bordet. Altså dra de var under ett år.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hvor gammelt er barnet, og hva får det lov til ved bordet?

Jeg har en toåring med mark i hele kroppen, og det er sjelden at et måltid gjennomføres stillesittende uten at han enten er bundet fast (sele i bhg), eller ser barnetv (hjemme). Uten disse virkemidlene er han veldig mye opp og ned av stolen, eller skal sitte i fanget mitt, som fører til at han etter kort tid begynner å klatre på meg. Kjenner det er litt slitsomt å aldri få spise i ro og mak, og tenker at det er på tide å innføre litt bordskikk... :rolleyes:
Akkurat sånn er toåringen min også :p
Blir spennende å se hvordan det blir når han starter i barnehage om 2 uker..
Min vil jo sjelden spise maten han får, leker med maten, klasser med maten osv. Prøver å forklare og vise at vi skal spise ordentlig uten tull og grising, men han har kommet i den alderen at det går inn ett øre og ut det andre.. Til tider ekstremt slitsomt :p
 
6-åring: må sitte ved bordet, ved middag må han spørre om han kan gå fra, takke for maten og rydde inn fatet sitt.
Han på 2 1/2 gjør det samme, men hender han glemmer seg, hehe

Ved kveldsmåltid er det litt varierende om de sitter på kjøkkenet eller ser barne-TV, men takke for maten gjør de etter hvert måltid. Rydde inn gjør de bestandig etter middag, varierer ved andre måltid.
Samme her, berre at mine er 6 og 3,5 år:)
 
Min er straks 4 år, og klarer ikke å sitte i ro noen gang :( MÅ alltid et eller annet. Do, hente noe på rommet etc.. Ganske slitsomt :( Men takker for maten gjør hun :D
 
3 år, sitter fint på stolen og må vente til alle har spist opp. Trener på å lukke munnen når vi tygger og ikke snakke med mat i munnen :p Rydder selv tallerken inn på kjøkkenbenken og takker for maten :)
 
Og får ikke se verken tv eller nettbrett til måltid, for da hadde han ikke spist noenting.. Han detter inn i barnetv
 
Takker for maten ( 1 åringen sier takke takk da), sitte sånn ca fint til alle barna er ferdig, de trenger ikke vente på oss voksne. De eldste må skylle fat osv og sette inn i oppvaskmaskinen etter seg. De eldste er 7 og 8,5 år. 1 åringen sitter vel og merke ikke fint uten seler på. Rekner med det går over av seg selv slik som med de to andre :)
 
Min straks to år sitter fint ved bordet, kan gjerne sitte på restaurant. Han prøver å spise pent med gaffel og skje. Takker for maten (må be om at han gjør det). Vet at det høres skrytete ut, så må bare si at han kan trasse på andre områder og at vi sliter mye med søvn.
 
Her begynte vi med bordmanerer veldig tidlig, sitte rolig ved bordet, takke for maten, ikke snakk med mat i munnen, ikke lek med maten osv, men krever ikke at unger skal sitte ved bordet til resten av oss er ferdig å spise.
 
4 og 6 år og de har fått lære bordmanerer fra de begynte å spise:p
Sånn tilpasset alderen selvfølgelig. Så 6-åringen sier takk for maten uoppfordret og minner gjerne sin far og om å ta fatet sitt. Lillesøster husker det stort sett. Når vi er flere enn familien sitter de ved bordet til minst en til er ferdig, ikke voksne da.. Når det er bare oss får de gå når de er ferdig. Når det gjelder spisevaner jobber vi med 4-åringen som gjerne spiser med hendene.
 
1,5 må sitte i ro på stolen.tøyser setter vi han på gulvet. Hvis han leker med koppen tar vi den bort
 
1 år, og vi trener på at hun ikke skal reise seg i stolen og ikke kaste mat på gulvet (gøy å mate hunden :p )
Ellers er hun veldig glad i mat, så hun sitter gjerne til lenge etter at vi er ferdige. Det gjør hun visst i bhg også :)

Om hun tuller mye med middagstallerken eller koppen så setter jeg det utenfor hennes rekkevidde og gir henne småbiter fra det istedet.
 
Har ei på snart 6 som sliter med å sitte i ro, men hun spiser fint maten sin sånn halvveis sittende/stående:p så lenge hun ikke plager/sjenerer andre ved bordet så maser jeg ikke. Hun sitter ikke mye i ro eller heller:p
 
Back
Topp