Aktiv dødshjelp

M

My heart

Guest
Hva mener dere om aktiv dødshjelp?

Når folk er syke og ønsker å avslutte livet sitt.

Jeg synes det er et vanskelig tema. På en måte så er det greit å kunne få hjelp til å dø hvis en ligger terminal på dødsleie.

Men hvem skal sette seg som dommer å ta avgjørelsen? Og hvem skal gi dødsdosen?

Skjønner at folk vil dø hvis de ligger i uutholdelige smerter på det siste..

Men det er et etisk spm også.
 
Er for.
Leste om ei nederlands jente nå som valgte aktiv dødshjelp grunnet psykiske lidelser. Støtter den fult ut
 
Jeg er for at folk skal få avslutte livet sitt på en verdig måte.
Om jeg kan gi den gaven til en hund, å la den få slippe unødig lidelse, skulle jeg ønske jeg kunne gi den til folk også.
 
Jeg er for! Jeg har allerede informert min mann og nærmeste familie at jeg ikke ønsker å bli holdt i live dersom noe skulle inntreffe og livsutsiktene er dårlig.
 
Jeg er for. Er det ikke i Sveits det er et opplegg? At den som vil dø skriver under papirer, blir filmet mens h*n spiser noen piller?
 
Jeg er imot det. Jeg er for smertelindring.
Det har vært saker der eldre har blitt presset til å ta sitt eget liv, av familie.
 
Det vil også bli utnyttet av deprimerte ungdommer som egentlig bare behøver psykisk rehabilitering
 
Jeg er for!
Forstår ikke hvorfor mennesker som har uutholdelige liv skal tvinges til å leve når de absolutt ikke vil.
 
Er nok for jeg og. Et vanskelig tema, men er man alvorlig syk og utsiktene ikke er bra i det hele tatt, syns jeg man skal få ta det valget selv. Selvfølgelig skal det være regler på det og som med alt annet.
 
Hva mener dere om aktiv dødshjelp?

Når folk er syke og ønsker å avslutte livet sitt.

Jeg synes det er et vanskelig tema. På en måte så er det greit å kunne få hjelp til å dø hvis en ligger terminal på dødsleie.

Men hvem skal sette seg som dommer å ta avgjørelsen? Og hvem skal gi dødsdosen?

Skjønner at folk vil dø hvis de ligger i uutholdelige smerter på det siste..

Men det er et etisk spm også.

Jeg er 100% for. Jeg mener at bestemmelsesrett over egen kropp skal gjelde uansett.
Slik det er i Nederland, kan man velge å enten administrere medikamentene som stopper hjertet sitt selv, eller at en lege gjør det.
Jeg ser ikke noe problem med at en person som forstår omfanget, og som er ved sine fulle fem, kan få bestemme dette selv.
Det samme gjelder når man ikke lenger kan uttrykke ønskene sine, men har skrevet en avtale om at de pårørende da kan be om dødshjelp for en.

Vi hater å se dyr lide, og avliver Fido så fort han har smerter eller sykdom som ikke kan kureres. Oldefar derimot, han skal lide til siste slutt, fordi vi er for egoistiske til å la ham gå når han selv vil. Ikke at jeg mener man må ha dødelige sykdommer, eller ulidelige smerter heller, for hvert menneske har sin grense for hva man tåler, og hva man anser for å være et verdig liv.
Det etiske i det ligger for meg i å kunne bestemme over eget liv. Den legen/pasienten som skal administrere dosen, må gjøre dette frivillig, og prosessen må foregå i ordnede former. Da forhindrer man at noen tar livet av noen for arv e.l. Det funker fint i Nederland. (Ja, de har også ting de må ta tak i, men alt kan utbedres.)
 
Back
Topp