A vitamin

Krystall

Flørter med forumet
Jeg er redd for å ha fått i meg for mye a vitamin. Er 23 uker på vei og har en aktiv krabat i magen. Kjenner liv hver dag. På oul kunne ikke jordmor finne noen patologiske feil eller mangler.

Jeg har tatt omega 3 og multivitamin hver dag siden uke 6. Altså 17 uker.
Til sammen er dette 500 mikrogram A vitamin. Anbefalt dagsdose for gravide er 800 mikrogram. Har i tillegg spist mye ost, leverpostei og kjøtt.

Kan det ha blitt for mye? Slutter i dag med multivitamin uansett i og med at det kan være skadelig for den lille med for mye, men vet ikke hvor mye det har å si så langt ut i svangerskapet? Både hjerne og hjerte er utviklet og som sagt, alt så greit ut på oul.
 
Jeg var i samme situasjon som deg. Var ikke klar over faren før jeg leste det her inne. Satt hos jordmor og nigråt. Hun tok det helt med ro, var ikke noe å bekymre seg for. Hun var mer bekymret over ensidig kosthold (brødskiver med leverpostei eller norvegia), men ba meg kutte ut multivitaminen. Alt gikk kjempefint! Frisk og sunn unge [emoji4] Men ta det opp med jordmor neste gang du er der, så beroliger hun deg nok [emoji4]
 
Er du seriøs?
Det er jo et reelt problem... I motsetning til en del andre vitamin skiller ikke kroppen ut A-vitamin, men lagrer det. Og alt for mye av det er skadelig for fosteret. Det er blant annet derfor man ikke skal ta vanlig multivitamin når man er gravid.

Tviler på at mengdene til ts er skadelig, men jeg syns ikke man skal svare slik til noen som faktisk er bekymret for noe i svangerskapet...
 
Det er jo et reelt problem... I motsetning til en del andre vitamin skiller ikke kroppen ut A-vitamin, men lagrer det. Og alt for mye av det er skadelig for fosteret. Det er blant annet derfor man ikke skal ta vanlig multivitamin når man er gravid.

Tviler på at mengdene til ts er skadelig, men jeg syns ikke man skal svare slik til noen som faktisk er bekymret for noe i svangerskapet...

Er det ikke anbefalt å ta multivitamin når man er gravid?? Virkelig?? Jeg bare lurer fordi jeg selv tar de daglig.
 
Er det ikke anbefalt å ta multivitamin når man er gravid?? Virkelig?? Jeg bare lurer fordi jeg selv tar de daglig.

Jeg har fortalt jm at jeg tok det og hun har ikke sagt noe på det før. Så leste jeg her inne at det kan være skadelig fordi som sagt over - a vitamin lagres i leveren og skilles altså ikke ut i urinen.

Grunnen til at jeg har tatt multivitamin er fordi jeg er dårlig til å få i meg grønnsaker og har alltid vært det.

Jeg skal høre med jordmor neste kontroll også skal jeg få sjekket mine verdier i blodet av vitaminer (retinol blant annet - som er A vitamin).
 
Er det ikke anbefalt å ta multivitamin når man er gravid?? Virkelig?? Jeg bare lurer fordi jeg selv tar de daglig.
Det var det jeg fikk høre av jordmor. Men det kan ha noe med at jeg fikk i meg mye A-vitamin gjennom kosten og at det derfor ble for mye av det. Folat i begynnelsen og tran/D-vitamin var nok, sa hun.
 
Felleskatalogen sa at det er like farlig med for lite som for mye; og på flere andre plasser stod det at maksgrense i Europa for anbefalt inntak er 3000mikrogram. Så jeg ville ikke brukt tiden på å uroe meg [emoji5]
 
Jeg har fortalt jm at jeg tok det og hun har ikke sagt noe på det før. Så leste jeg her inne at det kan være skadelig fordi som sagt over - a vitamin lagres i leveren og skilles altså ikke ut i urinen.

Grunnen til at jeg har tatt multivitamin er fordi jeg er dårlig til å få i meg grønnsaker og har alltid vært det.

Jeg skal høre med jordmor neste kontroll også skal jeg få sjekket mine verdier i blodet av vitaminer (retinol blant annet - som er A vitamin).
Samme grunnen til at jeg tok det, fikk ikke i meg annet enn brødskiver. Trodde jo at det bare var bra.

Men ta det med ro, jeg tviler på at noe er galt. Jeg gikk på multivitamin lenger enn deg, og alt gikk bra [emoji4] Jeg tok ikke noen blodprøve.
 
Jeg tok multivitamin, omega3 og folsyre hver dag fra uke 10 til dagen han ble født. Han er helt frisk og fin ! :)
 
Back
Topp