83 år og ikke rett til kreftbehandling

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Jeg leste en sak i lokalavisa her en dag at ei på 83 år hadde fått kreft, men ikke fikk videre behandling fordi grensa ligger på 75. Dette var ei sprek dame som fortsatt går på fjellet og er med på sauesanking, så ingen kan si noe på formen hennes.

Argumentene var at kreftbehandling er tøff og at eldre ikke får like hissig kreft som unge. Betyr det at eldre over 75 ikke skal få tilbudet om de vil ha behandling eller ikke?

Syns dere dette er greit?
 
Tja vanskelig spm
Sepv om man er sprek så betyr ikke det at man klarer behandlingen
 
Enig i at det er et vanskelig spørsmål
Behandlingen kan være tøff, og å være sprek er ikke ensbetydende med at kroppen tåler den påkjenningen, som kan pågå i årevis, og ikke utenkelig resten av livet til den gamle pasienten som kan få et vesentlig dårligere liv den resterende tiden ved å gjennomgå slik behandling
 
Er man sprek så er det større sjanse for at kroppen tåler det. Uansett, betyr det at de eldre ikke skal få valget? Hvorfor skal helsemyndighetene ta den avgjørelsen når det er pasientens kropp og helse?
 
Vanskelig spørsmål. Men synes alle skal være tilbydt behandling. Egentlig.
 
Enig i at det er et vanskelig spørsmål
Behandlingen kan være tøff, og å være sprek er ikke ensbetydende med at kroppen tåler den påkjenningen, som kan pågå i årevis, og ikke utenkelig resten av livet til den gamle pasienten som kan få et vesentlig dårligere liv den resterende tiden ved å gjennomgå slik behandling
Nettop
Pappa var supersprek men det hjalp ingenting
 
Når forskning viser at flertallet som gjennomgår kreftbehandling etter fylte 75 år dør av behandlingen, tenker jeg det er helt greit å ha det som en grense. Men jeg syns de skal få livsforlengende medisiner, som kan holde kreften i sjakk slik at de faren for spredning avtar (jeg vet ikke om de får det, men tror det). Samtidig må vi erkjenne at vi ikke har ubegrenset med penger, selv om vi liker å tro det, og at jeg syns det er langt mer viktig å prioritere barn og yngre mennesker.
 
Farfaren til mannen min er over 80 år og fikk diagnostisert lungekreft i fjor høst. Han fikk startet opp med cellegiftbehandling i vår siden de mente han ville klare seg gjennom det. Han er nu på bedringens vei.
Det kan jo hende at det ikke er nok bemanning der det gjelder og de prioriterer de yngre kreftpasientene..
 
Kreft hos eldre sprer seg ofte sakte , og det vil da gjerne vere noko pasienten dør med, og ikkje av. Viss det er tilfelle, er det jo dumt å kanskje dø av ei behandling, i stedet for å leve med sjukdommen.
Om det er ein hissig type kreft syns eg det blir feil å ikkje kunne forsøke behandling, og heller avslutte raskt om ein ser at kroppen ikkje tåler det. Og sjølvsagt informere om at ein gammal kropp har dårligere sjansar for å takle ei tøff behandling, så det er stor risiko i å i det heile tatt prøve.
 
Når forskning viser at flertallet som gjennomgår kreftbehandling etter fylte 75 år dør av behandlingen, tenker jeg det er helt greit å ha det som en grense. Men jeg syns de skal få livsforlengende medisiner, som kan holde kreften i sjakk slik at de faren for spredning avtar (jeg vet ikke om de får det, men tror det). Samtidig må vi erkjenne at vi ikke har ubegrenset med penger, selv om vi liker å tro det, og at jeg syns det er langt mer viktig å prioritere barn og yngre mennesker.
Veldig enig med deg
 
Når forskning viser at flertallet som gjennomgår kreftbehandling etter fylte 75 år dør av behandlingen, tenker jeg det er helt greit å ha det som en grense. Men jeg syns de skal få livsforlengende medisiner, som kan holde kreften i sjakk slik at de faren for spredning avtar (jeg vet ikke om de får det, men tror det). Samtidig må vi erkjenne at vi ikke har ubegrenset med penger, selv om vi liker å tro det, og at jeg syns det er langt mer viktig å prioritere barn og yngre mennesker.
Signerer denne :)
 
Jeg tror nok at legene som har kommet frem til dette vet hva de driver med. Men selvsagt må de få annen behandling osv osv...
 
Back
Topp