80% eller 100% foreldrepermisjon mars baby

Mor89

Betatt av forumet
Marsboerne 20 18
Jeg sitter å tenker og tenker.. får en mars baby [emoji85] hjernen vrir seg for å finne den beste løsningen.

I barnehagen må vi (om vi får plass) betale fra august dersom vi ønsker å ha plass ved ett år. Det betyr en del mnd betaling for plass vi ikke vil bruke før babyen er 1 år. En annen vri er jo at vi må vente t august når barnet er 1,5 år og det betyr en del mnd ulønnet (som vi hovedsakelig ikke har råd til)..

Mannen er student. Det vil si jeg overtar hans permisjon? Og hvordan er det da med 80% eller 100% dekning. Jeg vurderer 80%. Men blir det stort tap nå som mannen er student? Alltid hørt 100% dekning er best og spare til de to mnd selv. Hmm

Blir surrete innlegg. Men prøver å finne det med fornuftige valget. [emoji28]
Det er jo en del mnd tap av av inntekt dersom 100% dekning og ingen barnehage plass før august. Blir jo typ 4,5 mnd ulønnet før mannen har sommerferie.

Hovedsak har jeg tenkt betale barnehagen fra august, velge 80% dekning og la barnet få en myk start i Mars før jeg starter i jobb 1 april.
Kanskje vi kan klare en mnd ulønnet dersom vi går skikkelig inn for det og setter lån på vent. [emoji848] Hmm..

Noen som skjønner problemstillingen min.. igjen.. rotete innlegg. Men det gjenspeiler kanskje litt hvordan det står til i hodet [emoji23][emoji87]
 
Stort sett så lønner det seg vel med 100% sånn rent økonomisk sett. Bakdelen med ulønnet permisjon er at man kan miste sykepengerettighetene sine.
Vi venter en i april, og her blir det nok ulønnet frem til august da, og forhåpentligvis så blir kontantstøtta værende så man får litt penger i den perioden man ikke kan jobbe og ikke har bhgplass. Jeg kommer mest sannsynlig til å stå uten jobb når jeg er ferdig med permisjon uansett, så her blir det å spare så fort jeg har fått etterbetalt den lønna jeg mangler.

Dere har vel heller ikke krav på plass før i 2019, så det er vel en stor sjanse for at dere ikke får plass i 2018. Og med tanke på søknadsfristen så må dere jo da søke før barnet er født. Vet ikke om det er mulig?
En mulighet er jo å evnt skaffe seg dagmamma for perioden frem til bhgstart, eller om dere har mulighet for noe hjelp fra familie og evnt gradert jobbing.
 
Vi har et søsken.. jeg tror barnehagen setter av plass når de vet søsken er på vei. NÅr jeg tok det opp sa de ingenting om at jeg ikke vil få plass. Men må betale fra august til vi begynner å bruke plassen..
mannen er student, så vi har allerede et lønnstap der[emoji28] kronglete dette her altså.
Dagmamma er utelukket. Klarer ikke ha tillit nok..høres teit ut, men går heller blakk [emoji23][emoji85]

Men i hovedsak har jeg skjønt at det lønner seg med 100%. Men lurer på om regnestykket blir skjevt når pappaen ikke tar ut permisjon. Hans lønn vil jo ikke påvirke noenting uansett i dette tilfellet..
 
Vi har et søsken.. jeg tror barnehagen setter av plass når de vet søsken er på vei. NÅr jeg tok det opp sa de ingenting om at jeg ikke vil få plass. Men må betale fra august til vi begynner å bruke plassen..
mannen er student, så vi har allerede et lønnstap der[emoji28] kronglete dette her altså.
Dagmamma er utelukket. Klarer ikke ha tillit nok..høres teit ut, men går heller blakk [emoji23][emoji85]

Men i hovedsak har jeg skjønt at det lønner seg med 100%. Men lurer på om regnestykket blir skjevt når pappaen ikke tar ut permisjon. Hans lønn vil jo ikke påvirke noenting uansett i dette tilfellet..
Ingen barnehager jeg kjenner til setter av plass til søsken. Man må søke som alle andre, mn barnehagen prioriterer ofte søsken i søknadsprosessen.
 
Vi har et søsken.. jeg tror barnehagen setter av plass når de vet søsken er på vei. NÅr jeg tok det opp sa de ingenting om at jeg ikke vil få plass. Men må betale fra august til vi begynner å bruke plassen..
mannen er student, så vi har allerede et lønnstap der[emoji28] kronglete dette her altså.
Dagmamma er utelukket. Klarer ikke ha tillit nok..høres teit ut, men går heller blakk [emoji23][emoji85]

Men i hovedsak har jeg skjønt at det lønner seg med 100%. Men lurer på om regnestykket blir skjevt når pappaen ikke tar ut permisjon. Hans lønn vil jo ikke påvirke noenting uansett i dette tilfellet..

Man får gjerne søskenprioritering, men man får uansett ikke plass foran de som har krav på det.
De har nok ikke oversikt nå over heller hvor mange som søker til neste år, da søknadsfristen er 1. Mars. Så jeg ville vel helst forberedt meg på at du ikke får plass, og heller da det positivt om du får det.

Håper det ordner seg da
 
Last edited:
Man kan ikke søke barnehageplass før barnet er født og har fått personnr. Så august 2018 er nok bare å glemme.

Vi skal også ha marsbaby, og sliter med å få kabalen til å gå opp om vi ikke er så heldige at det blir en ledig plass før august 2019. Vi tenker å ta 80%. Vi har såpass romslig økonomi at det ikke gjør noe om vi taper noen tusenlapper på det. Vi håper å slippe å ta ulønnet permisjon i så stor grad som mulig, og heller bruke oppspart ferie/avspasering, og kanskje gå ned til å jobbe 50% begge to en periode før vi får barnehageplass.
 
Jeg må snakke med barnehagen hvordan de har gjort det tidligere.. Alle søsken kan vel ikke ha vært født til "rett" tid. [emoji848] ble liksom beroliget når de ansatte hele tiden ikke har sett på det som noe problem.
Blæ!
Gleden over å få et barn, men jaggu ble det en del bekymringer.

Men når de regner 80% og 100% dekning så kan det ikke være så mye tap når det bare er min lønn de tar utgangspunkt i?. Ser ut som vi må velge 80% og sette alle lån på vent. Vi går inn i en dårlig økonomisk periode pga skolegang hos mannen..

Blir lenge hjemme denne gangen isåfall. Med null felles ferie.
Kjente jeg ble litt motløs. Det er nok som dere sier, jeg har sikkert misforstått barnehagen. De har liksom ikke sagt noenting når jeg har spurt hvordan andre foreldre løser der osv. De sier bare hver gang at man må betale fra auaugt selvom man ikke bruker plassen [emoji28]
 
Takk for svar alle sammen forresten [emoji1363] hjernen går på høygir og forsøker å finne en god løsning. Jeg hater tanken på å bruke dagmamma. [emoji33]
 
Takk for svar alle sammen forresten [emoji1363] hjernen går på høygir og forsøker å finne en god løsning. Jeg hater tanken på å bruke dagmamma. [emoji33]
 
Vi får barn i januar og ønsker å ha barnehagestart i august 2019. Det krever en del planlegging (og sparing). Blir 80% dekning i permisjonen som utvides fordi jeg tar ferie også. Så blir det tre måneder med kontantstøtte. Da kan det hende vi tar storebror ut av barnehagen for å spare de pengene også. Må se litt. Sjekk egne regler for permisjon fra studier. Jeg fikk foreldrestipend og permisjonspenger fra deltidsjobben da jeg fikk barn under studier sist.
 
Back
Topp