7-åring sint når han må gjøre lekser

smurfine78

Flørter med forumet
Vi har en gutt som nettopp har fylt 7 år går i 1. klasse. Når han kommer hjem fra skolen får han ofte slappe av litt med ipaden mens jeg henter i barnehagen. Når jeg kommer hjem må han legge den fra seg og gjøre lekser. Men han er helt umulig å få til å gjøre lekser og syter, klager og gråter hele tiden. Han skriker at det er kjedelig, legger seg under bordet og hyler osv. Han klager på at det er umulig og gidder ikke å prøve osv. Må tilslutt true han med at må gå på rommet sitt, eller at han ikke fåt noe nettbrett tid på kvelden.
Når han først kommer igang tar det bare 10 minutter. Han ligger langt fremme og leser flytende og skriver veldig bra. Han er gløgg i matematikk og tar leksene der på 1 minutt. Derfor får han også en del ekstraoppgaver, men går det ikke på første forsøk gir han opp, han gidder ikke å prøve en gang. Så er det for lett er det kjedelig, er det for vanskelig gir han opp før han har prøvd (selvom jeg vet han klarer det også lett). Han har bare en enorm motvilje til å gjøre lekser, og det forstår jeg også, for han er døsliten etter skolen. Det siste han har lyst til er å gjøre lekser. Og de får gaktisk ganske mye lekser som må gjøres hver dag. De har 1 side i enten norsk- eller matte som må gjøres. I tillegg må de hver dag lese en hel bok (dvs. et lesehefte med kanskje 10-20 sider).
Noen som har noen tips?
 
Hos oss var det også motvilje mot leksene fra dag en, og de hadde enormt mye allerede i første klasse. Vi tok en prat utenom leksetiden for å treffe på et tidspunkt der han ikke allerede var frustrert. Vi snakket om at leksene var viktige og at de måtte gjøres, og fant ut etter prøving og feiling at det nesten uten unntak var best å få de gjort med engang han kom hjem, før avslapping.

Vi snakket også litt om konsekvensene i tilfelle dårlige holdninger når de skulle gjøres. For oss er det slik at hvis han blir opphengt i iPad så må vi fjerne den helt i en periode, ikke bare den dagen, en liten detox kan man si. En sjelden gang ser vi at han er helt knust, og da kan han få slappe av før lekser, men ikke nødvendigvis med iPad, fordi stirring på en skjerm ikke gir han et bedre utgangspunkt til å gjøre leksene senere.

Vi tok også opp problemet med læreren, fordi vi syns mengden var for stor, og hadde for liten mulighet til å fordele det utover uken etter dagsform. Det måtte taes opp noen ganger, men nå er vi på et nivå med passelig mengde lekser til at vi får fulgt han opp i alle fag uten at han har for mye daglig.

Det viktigste er nok av vi voksne hele tiden legger vekt på at leksene er viktige, og at vi alltid sitter sammen med han når han jobber med de, så han ikke føler seg håpløs og alene
 
Jeg sitter alltid sammen med ham og gjør lekser, og har også prøvd å forklare viktigheten av det, men det blåser han i, han gidder knapt å høre på meg. Hos oss må de gjøre leksene dag for dag, vi kan ikke fordele det utover uka. Men hadde vi gjort det hadde det også blitt mye som hadde hopet seg opp, så er det nok best for ham å få det unna hver dag.

Jeg har ikke mulighet til å sette ham til å gjøre lekser med en gang han kommer inn døra, for da må jeg hente lillesøster i barnehagen og han er alene hjemme i 15-20 minutter. Da blir ipaden barnevakt.
 
Høres ut som gutten vår! Men jeg syntes det ble litt bedre etter at jeg begynte å avtale med han på morgenen "ipad/ spill/ tv til jeg er hjemme, da er det lekser" og holder han ikle det og begynner å bli vanskelig så er det ingen tv eller noe neste dag.
 
Det var litt mye lekser.

Det er viktig at du gir tilbakemelding til læreren om det. Slik var det i klassen til barnet mitt også, inntil de fikk en ny lærer. Og først da kom det fram at det var blitt gitt for mye lekser av første lærer, mens med andre lærer gledet barnet seg for leksene var overkommelige.

I tillegg er det viktig at han ikke føler han blir "straffet" (da han tydeligvis synes det er ille med så mye lekser) pga at de voksne vet at han er glup.
Det er så viktig å beholde gleden hans i å gjøre lekser, og når han uansett er flink så tenker jeg at han godt kan gjøre mindre lekser, gutten får jo med seg tydeligvis det han trenger å lære.

Jeg har gjort den feilen å tvinge mine barn, og om jeg blir velsignet med en til ganske snart, skal jeg aldri tvinge det til lekser dersom det føler det får for mye lekser. I Sverige har de ikke lekser i det hele tatt. Etter halv dag på skolen synes jeg at de godt kan lære om livet og leksene i livet på andre måter enn å måtte sitte mer enn de 6-7 timene de har måttet sitte på rompa på skolen for å gjøre skoleoppgaver av en og annen art.
 
Har ingen gode råd, men det er omtrent som å lese om leksesituasjonen her hjemme... Syns ikke noe om at de skal ha så mye lekser i 1. klasse...
 
Back
Topp