6-månederskontroll, klikk i hoftene

Myra90

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Marshmallows2021
Junibollene 2023
Hei! Vesla hadde klikk i hoftene som nyfødt, og ble undersøkt med UL. Ingen avvik.

Nå var vi på 6-mndrskontroll på mandag, og legen finner igjen klikk i hoftene. Siden hun fikk UL og ble friskmeldt som nyfødt, sier han at det ikke skal undersøkes videre.

Noen som har vært i lignende situasjon? Kan jeg slappe av med at hun ikke har hofteleddsdysplasi? Jeg spurte hva som ellers får hoftene til å klikke, men det kunne han ikke svare på. Virket veldig ung, kanskje turnuslege, uten at jeg skal være dømmende på noe vis altså.. men kanskje ikke supererfaren;)

Jeg har selv blitt operert for HD i begge hofter som voksen, ble ikke oppdaget HD på meg som baby.
 
Jeg hadde faktisk insistert på røntgensjekk nå. Særlig mtp arvelighet.
Jenta mi fikk det påvist ved 4 uker, og hadde ikke klikka i hofta så ble godkjent på nyfødtsjekken, men det ble oppdaget på ultralyd.
Jeg er litt skeptisk til unge leger når magefølelsen min sier noe annet :hilarious: vesla her hadde feks brudd i armen og ung turnus på legevakt mente vi ikke skulle ha røntgen. Måtte inn flere ganger og mase bare for å fådet sjekka ordentlig.
 
Jeg hadde faktisk insistert på røntgensjekk nå. Særlig mtp arvelighet.
Jenta mi fikk det påvist ved 4 uker, og hadde ikke klikka i hofta så ble godkjent på nyfødtsjekken, men det ble oppdaget på ultralyd.
Jeg er litt skeptisk til unge leger når magefølelsen min sier noe annet :hilarious: vesla her hadde feks brudd i armen og ung turnus på legevakt mente vi ikke skulle ha røntgen. Måtte inn flere ganger og mase bare for å fådet sjekka ordentlig.

Ja, magefølelsen sier forsåvidt at det er bedre å få det sjekket og være sikker, enn å stole på denne unggutten :angelic: Jeg skal til min (og babys) fastlege på fredag, så skal spørre henne hva hun mener! Hun bruker å være kjapp til å henvise meg videre ved det minste, så kan jo hende hun iallfall tar en tlf til sykehuset ang. baby.

Kjipt med armen til jenta di, er det lenge siden? Håper hun ble bra!:)
 
Ja, magefølelsen sier forsåvidt at det er bedre å få det sjekket og være sikker, enn å stole på denne unggutten :angelic: Jeg skal til min (og babys) fastlege på fredag, så skal spørre henne hva hun mener! Hun bruker å være kjapp til å henvise meg videre ved det minste, så kan jo hende hun iallfall tar en tlf til sykehuset ang. baby.

Kjipt med armen til jenta di, er det lenge siden? Håper hun ble bra!:)

Det er en liten stund siden. Grodde kjemperaskt, brudd tar ikke så lang tid på de minste heldigvis. Hun var litt redd og forsiktig etterpå, men nå er hun tilbake til normalen :D
 
Update: Jeg var hos fastlegen min i dag, og mens jeg sitter på venterommet seg jeg at turnuslegen svinser forbi, han samme som hadde helsekontrollen på vesla på mandag. Så på slutten av legetimen nevnte jeg at han fant klikk i hoftene, men sa at han ikke skulle gjøre noe mer siden hun ble «godkjent» på UL som nyfødt. Det mente hun hørtes rart ut. «Men jeg går og hører med han jeg, han har sikkert en plan!»

Så kom hun tilbake og fortalte at joda, han hadde tenkt til å henvise henne, men det hadde vært så vanskelig fra journalsystemet på helsestasjonen! Vel, vet ikke heelt om det faktisk var sånn, men uansett ble hun iallfall henvist til ny undersøkelse i dag :wacky: Greit å dobbeltsjekke da altså!
 
Jeg hadde faktisk insistert på røntgensjekk nå. Særlig mtp arvelighet.
Jenta mi fikk det påvist ved 4 uker, og hadde ikke klikka i hofta så ble godkjent på nyfødtsjekken, men det ble oppdaget på ultralyd.
Jeg er litt skeptisk til unge leger når magefølelsen min sier noe annet :hilarious: vesla her hadde feks brudd i armen og ung turnus på legevakt mente vi ikke skulle ha røntgen. Måtte inn flere ganger og mase bare for å fådet sjekka ordentlig.
Ref innlegget mitt over; Legen i dag sa «han hensviser henne til ny ultralyd!», men tror du hun tok feil og mener røntgen? Det vil sikkert de som mottar henvisningen isåfall sørge for at blir rett, om så turnuslegen skriver «ultralyd» i henvisningen? Hun ble jo 6 mndr 1. desember, om brytningspunktet går der.
 
Ny oppdatering:
De ringte fra sykeshuset i dag og gav oss time neste tirsdag!:) Til røntgen ja;p
 
Hvordan gikk det?:Heartred
Var på røntgen, det gikk fint å ta de!

Måtte sende melding til legekontoret og spørre i dag, siden jeg ikke har hørt noe. Fikk svar tilbake fra sekretærene at «legen din har lest resultatet 20.12, så du hadde hørt noe om det var noe galt». Får vel tro det stemmer iallfall :wacky: :bag:
 
Back
Topp