5 mnd

Anna•

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Mailykke <3
VIP
Himmelbarn
Marsboerne2017
Hvor store er babyene nå?
Noen som har vært på 5mnd kontroll?
 
Vi skal 31 august :) gikk fint når han fikk vaksinen når han var 3 mnd så er ikke bekymret, var litt trøtt å bitte litt feber på kvelden bare :) engster meg mer for vekten da han alltid har gått litt lite opp i vekt :confused:
 
Vi var for 1,5 uke siden :)

6950g 67,9 cm lang

4116g og 55 lang ved fødsel

Hun ble kjempe sint etter vaksinen og kjefta resten av timen hos hs :p fikk feber og ble uvell på kvelden. Dårlig matlys i ett par dager.
 
Han her var 8kg på 4 mnd kontroll:eek: 65cm. Mn følger sin egen kurve perfekt :)
4400 ved fødsel, så stor gutt:)
 
Her gikk det for såvidt greit på kontrollen i går. Men var grinete i hele ettermiddagen og fikk feber når hun la seg. Vi ga henne Paracet 2 ganger så var hun heldigvis bedre igjen idag. Hun har blitt 8240g og 68,5cm. Ved fødsel var hun 4030g og 53 cm.
 
Last edited:
Vi var der mandag. Tvillingene er nå: TV 1 6,5 kg og 65 cm (2295 g og 45 cm ved fødsel) og TV 2 6,65 kg og 65 cm (2410 g og 45 cm ved fødsel). TV 1 reagerte kraftigere på sprøyten denne gangen enn sist. Feber og veldig urolig første døgnet etterpå. Gav han paracet, men den virket ikke... Sov veldig dårlig gråt mye. TV 2 fikk omtrent samme reaksjon som sist, litt feber, men smilende og blid.
 
Vi var i går og idag har hun vært litt varm og sovet mye. Hun hadde gått fint opp til 6,6 kg og 63 cm (2,8kg og 48 cm ved fødsel), så hs ville vi skulle vente med introduksjon av fast føde.

Det som var litt dumt var at det ikke var vår vanlige hs, og vi kom til å snakke om søvn. Vi har jo slitt veldig pga hun måtte sove på meg, men den siste tiden sover hun veldig godt og lenge i sengen sin - på MAGEN. Det likte hun ikke og ville jeg skulle snu. Jeg sa hun snur seg rundt selv, men hun ønsket allikevel at jeg snudde tilbake. Og hun sa jeg kunne ringe foreningen "vi som har ett barn for lite" eller no. Jeg VET dette om krybbedød, men trengte ikke få så dårlig samvittighet for at jeg lar vær å snu når hun endelig sover selv :(
 
Jeg VET dette om krybbedød, men trengte ikke få så dårlig samvittighet for at jeg lar vær å snu når hun endelig sover selv :(
Hjelp :wideyed: Var da alvor til skremselspropaganda fra HS! Når vi var på kontroll snakket vi også om søvn, og jeg fortalte at mi sover nesten utelukkende på magen, og våkner hver gang vi forsøker å snu henne så det har vi gitt opp. Vi fikk ikke noen slik tordentale i det heeele tatt, HS sa vi bare måtte la henne sove i fred nå når hun er så stor at hun snur seg av seg selv!
 
Vi var i går og idag har hun vært litt varm og sovet mye. Hun hadde gått fint opp til 6,6 kg og 63 cm (2,8kg og 48 cm ved fødsel), så hs ville vi skulle vente med introduksjon av fast føde.

Det som var litt dumt var at det ikke var vår vanlige hs, og vi kom til å snakke om søvn. Vi har jo slitt veldig pga hun måtte sove på meg, men den siste tiden sover hun veldig godt og lenge i sengen sin - på MAGEN. Det likte hun ikke og ville jeg skulle snu. Jeg sa hun snur seg rundt selv, men hun ønsket allikevel at jeg snudde tilbake. Og hun sa jeg kunne ringe foreningen "vi som har ett barn for lite" eller no. Jeg VET dette om krybbedød, men trengte ikke få så dårlig samvittighet for at jeg lar vær å snu når hun endelig sover selv :(

Faren for krybbedød er vesentlig redusert når de har blitt så store som nå og klarer å bevege seg mer. Tror ikke du skal være bekymret, men skjønner deg veldig godt. Man får jo litt vondt inni seg, men kanskje du kan titte innom henne en gang ekstra så du føler deg litt tryggere? Bedre at hun sover mener jeh da!
 
Anbefalingen fra Lub (landsforeningen for uventet barnedød) tidligere krybbedødforeningen er at så lenge du legger de ned på rygg og de snur seg til mageleie selv, og kan snu seg tilbake selv, så er det greit å la de ligge. Hilsen en som er medlem der, og som har hatt lange runder på om mann bør snu tilbake.
 
Hjelp :wideyed: Var da alvor til skremselspropaganda fra HS! Når vi var på kontroll snakket vi også om søvn, og jeg fortalte at mi sover nesten utelukkende på magen, og våkner hver gang vi forsøker å snu henne så det har vi gitt opp. Vi fikk ikke noen slik tordentale i det heeele tatt, HS sa vi bare måtte la henne sove i fred nå når hun er så stor at hun snur seg av seg selv!
Faren for krybbedød er vesentlig redusert når de har blitt så store som nå og klarer å bevege seg mer. Tror ikke du skal være bekymret, men skjønner deg veldig godt. Man får jo litt vondt inni seg, men kanskje du kan titte innom henne en gang ekstra så du føler deg litt tryggere? Bedre at hun sover mener jeh da!
Anbefalingen fra Lub (landsforeningen for uventet barnedød) tidligere krybbedødforeningen er at så lenge du legger de ned på rygg og de snur seg til mageleie selv, og kan snu seg tilbake selv, så er det greit å la de ligge. Hilsen en som er medlem der, og som har hatt lange runder på om mann bør snu tilbake.

Takk :) Ja, jeg syns også hs var litt vel streng og jeg sa hun snur seg jo selv, så derfor lar jeg henne ligge. Hun er mye mer tilfreds med det. HS sa at man burde snu de frem til 6 mnd, fra da av er det greit å la dem ligge. Regner med anbefalingen kommer fra et gjennomsnitt på når de klarer å snu seg selv og hvor sterke de er i rygg og nakke. Vi har babycall med kamera og jeg går inn til henne ofte før vi legger oss, og våkner ofte om natten og ser om hun lever. Men...jeg må bare la henne ligge på magen.
 
En del hs er veldig på disse gjennomsnittsskjemaene sine, og ser ikke det enkelte barnet så godt som de burde
 
Back
Topp