4 år

Fargeblyant

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Flere med 4 åringer her?
Hva slags utfordringer har dere evt i hverdagen?

Lurer også på hvordan det er best å få et barn på den alderen til å hjelpe til i huset.

Bare si at du skal og at alle i familien må hjelpe til, eller ukepenger, stjerner som fører til belønning eller annet? Hva er best / hva gjør dere?
 
Jeg har en fireåring. Han hjelper til når han er i humør til det ;) liker å få små oppgaver som å rydde på plass ting, kaste søppel, "hjelpe" å legge på senga osv. Han har ikke plikter helt enda, og må gjetes til å rydde opp leker, men er vi ute i hagen og jobber, eller stabler ved osv er han mer enn villig til å bli med. Matlaging er han med på innimellom, og liker godt å være med å helle oppi hvis vi baker eller lager saus etc. Vi roser han når han mestrer, han er opptatt av at han klarer ting selv og ikke skal ha hjelp. Så får det heller være at det tar lang tid å få feid et kjøkkengulv, eller at det går en del mel til pannekakerøra. Ikke alltid han har lyst, da tvinger vi ikke. Syns han er for liten til det.

Ang. utfordringer så har han slutta med bleier, men tisser mye om natta, og må minnes på å gå på do. Sliter også litt med å få han til å gidde å spise ;) han har det for travelt. Ellers er han ganske grei, har sterke meninger som de fleste andre fireåringer, men har sjelden raserianfall eller trasser.
 
Nå er hun akkurat fylt fem, men har jo året friskt i minnet:p
Har vært i permisjon pga lillebror hele året, så har vært mye sammen. "Trassen" begynte vel å gi seg og hun har vært mye enklere å snakke til i løpet av året:)

vi har slitt veldig med bleieslutt og det tror jeg er fordi vi begynte noen mnd før hun ble fire, det kan sikkert ha med babyen å gjøre men hun har fått mye oppmerksomhet og virker sjelden sjalu. Hadde masse tisseuhell gjennom halve året, i bhg virket det som hun ikke greide å forlate leken og hjemme vet jeg ikke. Hun bare så ned og så at hun tisset. Eller så satte hun seg i en krok, gjemte seg unna i bhg. Endelig er jeg trygg på å ta henne med ut. Det var så stressende å vite at hun plutselig tisset på seg på butikker, lekeplasser osv uten forvarsel. Med en baby på armen var det ekstra vanskelig synes jeg.

Ang husarbeid har vi tatt henne med innimellom, ber henne om hun kan rydde opp lekene fra gulvet før jeg skal støvsuge feks. Har lest at man bør gjøre det sammen men når hun klarer og vil gjøre det alene synes jeg det må være greit. Hun kan bære tallerkenen og glasset sitt av bordet, hjelpe å dekke på, sortere skittentøyet sitt i kurvene. Moppe gulvet. Vanne i hagen. Bære litt søppel, varer eller post. Matlaging sammen. Hender jeg spør om hjelp og så har hun ikke lyst, da lar jeg det ofte bare være:p men bruker ofte barne-tv som lokking. "Hvis du vil se barne-tv nå i kveld må du hjelpe meg med å rydde stua (for leker) først." Så vi har begynt så smått men det er ikke noen faste plikter enda.
 
Mi på 4 år elsker å hjelpe til. Begge mine barn har fått være med fra de var babyer. Yngste på 1.5 år rydde ut av oppvaskmaskina ( mest bestikk), fyller klær I vaskemaskinen, støvsuger og kan vaske med klut. 4 åringen kan mye mer. For to dager siden så hjalp de begge meg med å vaske i skuffene på kjøkkenet. De fikk hver sin klut og vasket masse begge to. Men alt gjøres sammen med meg. De gjør absolutt alt hvis jeg er med og noen ganger kan jeg bare stå og se på. Hu på 4 år vasket badegulvet og doen mens jeg vasket vasken og dusjen.
 
Takk for svar alle sammen!
Har baby også, så er litt bundet og derfor glad når 4 åringen drar ut leker og maling og engasjerer seg selv. (Pappen er på jobb.) Men rydding etter hun er ferdig er det verre med. Og jeg kommer aldri ajour, så det ser verre og verre ut her! Må derfor ta tak for å få henne til å bli flinkere til å rydde også.
Bake og vaske sammen med oss elsker hun, men rydde etter lek er vel utfordringen. + at hun elsker å finne frem klær og skifte antrekk gjennom dagen, og da slenger hun fra seg klær rundt om.

Ellers er det en herlig alder syntes jeg! Hun har så mye fantasi og finner på mye morro. Er en snill og omsorgsfull storesøster. Vi har også litt utfordringer med at hun glemmer å gå på do, hun vil ikke forlate leken og holder seg for lenge, så da går det galt. Kan nekte å gå på do på oppfordring, men akkurat det har blitt bedre i det siste. Også vil hun både gjerne bestemme mye selv, og ha oss til å gjøre ting hun egentlig greier selv. Så vi skal huske å ikke bare gjøre ting for henne fordi det er lettest. :)
 
Back
Topp