3 måneder + og søvnrutiner

Aprilblomst17

Blir kjent med forumet
Hei,
Vi har nå vært på 3 månederskontroll og helsesøster anbefalte å begynne med litt rutiner rundt soving da vi har hatt lite av det til nå. Vi stort sett koser, ammer når mini er sulten, han får sutte litt ekstra, sove oppå meg osv osv...men ok, kan begynne med littt rutiner...særlig leggetid om kvelden.

Hva gjør dere som har rutiner?

Jeg vil vite følgende:
  1. når klokken starter dere kveldsstellet
  2. hva har dere av før-leggetid-rutiner?( dempe lys, på med pysj, synge, bade, osv..)
  3. når er siste mating før leggetida?
  4. sover i samme seng som deg/samme rom men egen seng/ eget rom?
  5. sover med/uten smokk?
  6. Akkurat hva får lille til å sovne? (Synge litt ved senga, vugging, stryking..?)
  7. hvor lang tid tar det?
  8. hvor mange ganger våkner lille for mat i løpet av natta?
  9. hvis lille ikke våkner for mat, vekker dere?
  10. Hvor gir dere mat? (I senga, sofaen, stol..)
  11. når er stå opp tid?
Litt mange spm, men håper dere tar dere tida til å svare:)!!
 
Last edited:
Jeg kan svare litt sel slik tilstanden er per idag, altså før noen søvnrutiner.

  1. cirka kl.21(målet er 19.30 etterhvert)
  2. Demper lys, skifter så bleie i dempet lys på badet, lukker lyser på soverommet
  3. Han pleier å drikke ca kl 19 eller 20..prøver så å holde han sulten til sovetida. Han vil ha mat ofte på kvelden.
  4. Samme seng+bedsidecrib
  5. Uten..
  6. Amming
  7. 15 min aktiv amming, så div minutter med sutting:-( kan holde på i 30-40min totalt )
  8. En gang kl 3/4 så kl 7...
  9. Våkner selv..klynker litt..jeg våkner og han får mat.
  10. Hvis han ligger i bedsidecrib så løfter jeg han over..og her blir han..ellers er han jo i samme seng.
  11. Kl 9..
 
  1. når klokken starter dere kveldsstellet
  2. hva har dere av før-leggetid-rutiner? Tar kveldsstellet sammen med storesøsteren i 7-tida. Ingen andre spesielle rutiner.
  3. når er siste mating før leggetid? Varierer litt siden hun får pupp når hun er sulten, men som regel blir det like før kveldsstellet. Noen ganger spiser hun litt i senga også, men like ofte blir hun bare sint på puppen når hun vil sove.
  4. sover i samme seng som deg/samme rom men egen seng/ eget rom? Sover for det meste i bedside crib, men noen ganger sovner vi begge oppi senga under et nattemåltid.
  5. sover med/uten smokk? Sovner med, men den spyttes ut etter at hun har sovnet
  6. Akkurat hva får lille til å sovne? (Synge litt ved senga, vugging, stryking..?) Hun ligger helt inntil meg i sengen. Noen ganger trenger jeg ikke gjøre mer, noen ganger fungerer synging, noen ganger å stryke over neseryggen, noen ganger vil hun ha mer pupp og noen ganger fungerer det å ha kosekluten i ansiktet.
  7. hvor lang tid tar det? Som regel har hun sovnet innen en halvtime, men noen ganger når hun har tippet over til overtrøtt tar det opp mot 2 timer.
  8. hvor mange ganger våkner lille for mat i løpet av natta? Som regel 2
  9. hvis lille ikke våkner for mat, vekker dere? Nei
  10. Hvor gir dere mat? (I senga, sofaen, stol..) liggende i senga
  11. når er stå opp tid? Hun våkner som regel i 6-tida

Men det som fungerer for en baby fungerer ikke nødvendigvis for alle! Storesøster var helt annerledes og mer krevende. Hun sov kun klin inntil meg og krevde mat annenhver til hver time døgnet rundt..
 
  1. når klokken starter dere kveldsstellet
  2. hva har dere av før-leggetid-rutiner? Tar kveldsstellet sammen med storesøsteren i 7-tida. Ingen andre spesielle rutiner.
  3. når er siste mating før leggetid? Varierer litt siden hun får pupp når hun er sulten, men som regel blir det like før kveldsstellet. Noen ganger spiser hun litt i senga også, men like ofte blir hun bare sint på puppen når hun vil sove.
  4. sover i samme seng som deg/samme rom men egen seng/ eget rom? Sover for det meste i bedside crib, men noen ganger sovner vi begge oppi senga under et nattemåltid.
  5. sover med/uten smokk? Sovner med, men den spyttes ut etter at hun har sovnet
  6. Akkurat hva får lille til å sovne? (Synge litt ved senga, vugging, stryking..?) Hun ligger helt inntil meg i sengen. Noen ganger trenger jeg ikke gjøre mer, noen ganger fungerer synging, noen ganger å stryke over neseryggen, noen ganger vil hun ha mer pupp og noen ganger fungerer det å ha kosekluten i ansiktet.
  7. hvor lang tid tar det? Som regel har hun sovnet innen en halvtime, men noen ganger når hun har tippet over til overtrøtt tar det opp mot 2 timer.
  8. hvor mange ganger våkner lille for mat i løpet av natta? Som regel 2
  9. hvis lille ikke våkner for mat, vekker dere? Nei
  10. Hvor gir dere mat? (I senga, sofaen, stol..) liggende i senga
  11. når er stå opp tid? Hun våkner som regel i 6-tida
Men det som fungerer for en baby fungerer ikke nødvendigvis for alle! Storesøster var helt annerledes og mer krevende. Hun sov kun klin inntil meg og krevde mat annenhver til hver time døgnet rundt..
Hei,
Helt enig i at det som funker for en baby ikke funker for en annen. Men spennende og intressant likevel å se hva andre gjør:) kanskje man plukker opp tips man kan teste. Så takk for svar:)
 
1. Vi tar kveldsstellet mellom 18-18:30.
2. Først så blir hun enten badet eller så vasker vi henne lett med klut. Så får hun d-vitamin dråper og ny bleie og pysj på. Etterpå ammer vi i sengen (med dempet lys) også synger jeg to-tre godnattsanger. Hun får smokken også blir jeg eller pappaen der til hun lukker øynene. Da er gjerne klokka rundt 19:30-20.
3. Siste amming FØR vi starter hele leggerutinen er vel rundt 17:30 tenker jeg. Det varierer litt.
4. Hun sover i samme seng og rom som oss.
5. Sovner med smokk, spytter den ut etter en stund.
6. Hun liker å ligge på sida inntil meg og at jeg har armen rundt henne.
7. Det kan ta alt fra 10 minutter til en time.
8. Vanligvis tre, men har vært to den siste uken.
9. Ja, jeg våkner som regel uansett.
10. Vi gir mat i sengen
11. Vi står opp rundt 08
 
Jeg vil vite følgende:
  1. når klokken starter dere kveldsstellet : ca 20.30-21
  2. hva har dere av før-leggetid-rutiner?( dempe lys, på med pysj, synge, bade, osv..) Roer ned, demper lyder i huset og lys. Skifter bleie, tar på pysj
  3. når er siste mating før leggetida? Tar måltidet som en del av rutinen, når alt er gjort får hun mat ca kl 21-21.30
  4. sover i samme seng som deg/samme rom men egen seng/ eget rom? Sover i egen seng på samme rom
  5. sover med/uten smokk? Får tilbud om smokk, noen ganger vil hun ha andre ganger ikke
  6. Akkurat hva får lille til å sovne? (Synge litt ved senga, vugging, stryking..?Ligge i armene mine og bli bysset. Evt lagt på siden med dyne godt pakket rundt kroppen.
  7. hvor lang tid tar det? Varierer alt fra 10 min til 1,5time
  8. hvor mange ganger våkner lille for mat i løpet av natta? Våkner en gang ofte rundt kl 04
  9. hvis lille ikke våkner for mat, vekker dere? Hun våkner alltid
  10. Hvor gir dere mat? (I senga, sofaen, stol..) I seng og/ eller stol på rommet
  11. når er stå opp tid? Ca kl 09
Hun er prematur og sover store deler av dagen, men vi forsøker få til noe rutiner.
 
  1. når klokken starter dere kveldsstellet? Vanligvis 20/20.30
  2. hva har dere av før-leggetid-rutiner?( dempe lys, på med pysj, synge, bade, osv..) Vasker, tar på pysj, roer ned, demper belysning på soverommet, ammer, legger i engen seng, synger noen nattasanger. Stryker over ansiktet. Setter på lav " help baby sleap" musikk om han ikke roer seg helt.
  3. når er siste mating før leggetida? Ikke fast, han får fortsatt mat når han er sulten. Får alltid pupp som endel av leggerutinen. Lar han ikke sovne ved puppen for da våkner han igjen etter ca halv time og jeg "må legge på nytt".
  4. sover i samme seng som deg/samme rom men egen seng/ eget rom? Egen seng. Samme rom.
  5. sover med/uten smokk? Tilbyr smokk, men skjelden han tar den. Noen ganger har han ekstra suttebehov hjelper det å holde smokken for han :)
  6. Akkurat hva får lille til å sovne? (Synge litt ved senga, vugging, stryking..?) Sang roer han ned. Stryking over ansikt for han ofte til å sovne. Dempet rolig musikk. På dagtid funker bæresele, men bruker ikke det på kvelden for vil gjerne at han skal venne seg til å sovne selv i egen seng.
  7. hvor lang tid tar det? Fra 10 min-1 time
  8. hvor mange ganger våkner lille for mat i løpet av natta? Kommer ann på. Vanligvis 3. Nå i ferien har det vært varmt og han har noen netter våknet en gang ekstra for han er tørst. Og vi har også sovet lengre. Da får han siste nattmåltidet liggende i min seng og så sover vi videre sammen.
  9. hvis lille ikke våkner for mat, vekker dere? Han våkner alltid.
  10. Hvor gir dere mat? (I senga, sofaen, stol..) Jeg sitter på kanten av min seng.
  11. når er stå opp tid? Nå i ferien ca halv 10. Til vanlig rundt 8.
 
Last edited:
Sniker fra mai, men han er 2,5 mnd allerede :)
  1. når klokken starter dere kveldsstellet - prøver et sted mellom 20-21
  2. hva har dere av før-leggetid-rutiner?( dempe lys, på med pysj, synge, bade, osv..)- ikke noe spesielt, annet enn skift av bleie og pysj. Noen ganger bading. Ofte bæsjer han enda en gang før han sovner, så må allikevel skifte igjen etter "kveldsstell".
  3. når er siste mating før leggetida? - hele kvelden...... Mater før vi legger oss rundt 22, og helt fram til han sovner som kan ta opptil 1,5 time.
  4. sover i samme seng som deg/samme rom men egen seng/ eget rom?- Egen seng, samme rom
  5. sover med/uten smokk? -tar ikke smokk
  6. Akkurat hva får lille til å sovne? (Synge litt ved senga, vugging, stryking..?) -kun pupp
  7. hvor lang tid tar det?-alt fra kvarter til timer. Våkner noen ganger når jeg legger han i senga hans, og da er det på'n igjen!
  8. hvor mange ganger våkner lille for mat i løpet av natta?- 1 til 3 ganger
  9. hvis lille ikke våkner for mat, vekker dere?- nei
  10. Hvor gir dere mat? (I senga, sofaen, stol..) i senga sittende eller liggende
  11. når er stå opp tid?-prøver mellom 8-9, men jeg er ofte så trøtt og sliten at der blir nærmere 10
 
  1. når klokken starter dere kveldsstellet Vi tar kveldsstell 1800-1830 ish. Alt etter når vesla viser at hun er trøtt.
  2. hva har dere av før-leggetid-rutiner?( dempe lys, på med pysj, synge, bade, osv..) Demper lys, skrur ned lyd på tvn, bad/vask, pysj, kos og ny bleie på badet før hun får en flaske morsmelk som jeg har pumpet tidligere på dagen. Så er det kos litt før hun legges i senga i halvsøvne. Kyss på kinnet og "mamma elsker deg". Hun sovner ganske fort. Våkner gjerne etter en time, da er det litt mer kos og holde i hånda, så sovner hun igjen og er som regel borte for kvelden.
  3. når er siste mating før leggetida? Får flaske før legging.
  4. sover i samme seng som deg/samme rom men egen seng/ eget rom? Hun sover i bedside-crib ved min side, men havner gjerne i senga med meg ved første amming i 4-tiden. Er jo innmari koselig da!
  5. sover med/uten smokk? Sovner med, spytter ut etterhvert.
  6. Akkurat hva får lille til å sovne? (Synge litt ved senga, vugging, stryking..?) Holder i hånda,stryker på kinnet og synger nattasang. Hun må også ha en koseklut mot ansiktet.
  7. hvor lang tid tar det? Når hun legges sovner hun tvert, våkner hun etter en times tid kan det ta 10-15 minutter med kos før hun sovner igjen.
  8. hvor mange ganger våkner lille for mat i løpet av natta? Hun får mat i halvsøvne når jeg legger meg, så amming ca. kl 4 og ca kl 0630. Så sover vi til hun våkner igjen i 0830-0900 tiden, da står vi opp.
  9. hvis lille ikke våkner for mat, vekker dere? Eeeeh, det har enda ikke skjedd her. OM det mot all formodning skulle skje at lille matvraket ikke våkner så hadde jeg ikke vekket nå som hun er så gammel og selvregulert. Da skulle det vært noe annet "galt", syk, feber, slapp..
  10. Hvor gir dere mat? (I senga, sofaen, stol..) Om kvelden får hun flaske på ammeputa i fanget mitt, om natta ammer vi liggende.
  11. Når er stå opp tid? Alt fra 0800-0930.
 
1. Vi begynner kveldsstell i 18:00 tiden, men litt vanskelig nå i finværet alltid
2. Pysj, D-vitaminer, amme i vår seng
3. Mellom 18-30-19:30
4. Hun sover første delen av natten i egen seng på vårt rom. Etter det sover hun på brystet mitt. Hvis jeg får til å rape henne skikkelig ksn jeg legge henne ned, men hvis ikke så kaver og kaver hun og gulper til jeg tar henne opp.
5. Uten smokk
6. Amme i søvn
7. Hun sovner med en gang, men ligger å spiser 30-60 min
8. Aner ikke hvor mange ganger hun våkner. Er helt i ørska
9. Hadde ALDRI i min villeste fantasi vurdert å vekke en baby som sover om natten
10. Tilbakelent stilling i senga (det eneste som funker pga refluks)
11. Storebror vekker oss mellom 5:30 og 6:30, men hun pleier da å kunne sove alene i egen seng en god stund til vi er ferdige på badet, med maten og dobesøk. Må noen ganger vekke henne så vi "rekker" bhg :)
 
Last edited:
Skjønner ikke helt hvordan dere alle klarer å dempe noe som helst av lys! Har ikke hatt lys på på to mnd tror jeg, bortsett fra på badet. Men sola står rett inn vinduet og bruker ikke gardiner så her er det temmelig lyst klokken 19!
 
når klokken starter dere kveldsstellet?
Ca kl 20

hva har dere av før-leggetid-rutiner?
I 20 tiden begynner vi med kveldsstellet, da får han på nattklær og får tran. (Bader annenhver dag), så blir han med på stua en tur og ligger å koser på fanget. Demper også lyset litt og demper lyden på tv-en.

når er siste mating før leggetida?
Får flaske på soverommet ca kl 21

sover i samme seng som deg/samme rom men egen seng/ eget rom?
Legger han i egen seng på rommet vårt etter han har spist.

sover med/uten smokk?
Med

Akkurat hva får lille til å sovne?
Synger en sang og stryker han litt på panna, så sovner han selv [emoji4]

hvor lang tid tar det?
Ca en time (inkludert matingen)

hvor mange ganger våkner lille for mat i løpet av natta?
Stort sett sover han til kl 05.30 før han vil ha mat[emoji4]

hvis lille ikke våkner for mat, vekker dere?
Nei, lar han sove [emoji4]

Hvor gir dere mat?
I senga

når er stå opp tid?
Ca kl 7
 
Skjønner ikke helt hvordan dere alle klarer å dempe noe som helst av lys! Har ikke hatt lys på på to mnd tror jeg, bortsett fra på badet. Men sola står rett inn vinduet og bruker ikke gardiner så her er det temmelig lyst klokken 19!

Persienner på stua og lystette gardiner på soverommet[emoji12] Får ikke sove i lyst rom sjæl, så avhengig!
 
  1. Hva gjør dere som har rutiner?

    Jeg vil vite følgende:
    1. når klokken starter dere kveldsstellet: målet er å på sikt få han i seng til 18.30/19. Nå er han i seng mellom 20 og 20.30. Så nå begynner vi kveldsstellet kl 19.30.
    2. hva har dere av før-leggetid-rutiner?( dempe lys, på med pysj, synge, bade, osv..) bad, bleie, tran samtidig med kos og snakking, pysj, amming og i seng. Hvis han ikke sovner under amminga, synger jeg nattasang for han mens han roer seg i senga.
    3. når er siste mating før leggetida?rett før han legges i senga. Sovner ofte under amminga.
    4. sover i samme seng som deg/samme rom men egen seng/ eget rom? Samme rom, men egen seng nå. Senga står klistra inntil vår.
    5. sover med/uten smokk? Begge deler. Sover ofte uten, men hender han sovner ved hjelp av smokk og nattasang.
    6. Akkurat hva får lille til å sovne? (Synge litt ved senga, vugging, stryking..?) Amming i 90% av tilfellene. Ellers sang, smokk og stryking i kombinasjon.
    7. hvor lang tid tar det? Ca 20 min.
    8. hvor mange ganger våkner lille for mat i løpet av natta? Våkner kl 01, 04 og 07. Så sover han i senga vår til alt fra 08 - 09.30. Litt ettersom.
    9. hvis lille ikke våkner for mat, vekker dere? Nei!
    10. Hvor gir dere mat? (I senga, sofaen, stol..) al mating etter leggerutinene foregår i senga.
    11. når er stå opp tid? Aldri før 08.00. Men hender vi er våkne fra 07.
 
Her endres rutinene annen hver uke.. fra at han kunne sovne i egen seng, men med en hånd som holdt smokken, til at han nå kun skal ammes i søvn.

Vi legger mellom 19 og 20, det er vel den eneste rutinen vi har, annet enn at vi tar på pysj og vasker ansikt, hender og føtter før han skal sove.
 
Her endres rutinene annen hver uke.. fra at han kunne sovne i egen seng, men med en hånd som holdt smokken, til at han nå kun skal ammes i søvn.

Vi legger mellom 19 og 20, det er vel den eneste rutinen vi har, annet enn at vi tar på pysj og vasker ansikt, hender og føtter før han skal sove.
Her har også rutinene endret seg de siste ukene.. Har gått fra å sovne fint i egen seng til at det plutselig har blitt vanskelig å sovne både på kvelden og dagtid. Bruker nå mellom 1,5-2 timer på å få han til å sovne hver kveld. Er vel fjerde utviklingstrinnet som har kommet hit vil jeg tro. Håper det ikke varer evig :p
 
1. når klokken starter dere kveldsstellet?
Et sted mellom 18.30-19.00.

2. hva har dere av før-leggetid-rutiner?( dempe lys, på med pysj, synge, bade, osv..)
Bare bleieskift, pysj og en liten kattvask.

3. når er siste mating før leggetida?
Det kommer an på, hun styrer det selv. Hun sover faktisk lenger om hun ikke får mat rett før leggetid.

4. sover i samme seng som deg/samme rom men egen seng/ eget rom?
Samme rom, men i bedside crib.

5. sover med/uten smokk?
Hun tar smokk, men den faller ut ved dyp søvn.

6. Akkurat hva får lille til å sovne? (Synge litt ved senga, vugging, stryking..?)
Koseklut og vugging(mens hun ligger i senga).

7. hvor lang tid tar det?
5 minutter kanskje [emoji848]

8. hvor mange ganger våkner lille for mat i løpet av natta?
Én gang, et sted mellom 4-7

9. Hvor gir dere mat? (I senga, sofaen, stol..)
I senga vår eller senga hennes. Hun har begynt å bli urolig om hun ligger på armen.

10. hvis lille ikke våkner for mat, vekker dere?
Nei [emoji4]

11. når er stå opp tid?
Det varierer, et sted mellom 8-10 [emoji4]
 
Back
Topp