3 halsbetennelser på 3 måneder

Irith

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Aprillykke 2017
Junior på 8år har omtrent aldri vært syk siden han var 2 år. Kanskje en dag med feber her og der..

Men de siste månedene har han fått det jeg tror er halsbetennelse flere ganger. Feber med opp over 40i temp, vondt i svelget, nedsatt allmenntilstand, men ingen forkjølelse. Har ikke tatt han med til legen, da det har gått over på 3-4 dager.
Nå et han syk igjen. Riktignok er ikke feberen like høy.. den ligger jevnt på 39-39,5. Men halsen er vond, han sløv og slapp og har noe som høres ut som en irritasjonshoste..

Dette er da 3. Gangen med samme symptomene på 3 mnd..
Hvor vanlig er det? Tar jo en halv evighet før han er tilbake til normalt etter at feberen er borte og halsen er bedre..

Er det noe vits å snakke med legen om det, eller er det helt normalt med flere halsbetennelser i løpet av kort tid?

Hilsen ei som ikke er så vant med sykt barn...
 
Kanskje du burde ta en tur til legen med han? For meg (ikke helsepersonell) høres det litt ut som det samboeren min fortalte da han hadde kyssesyken :/ Sløv og slapp med halsbetennelse og feber. Er han hoven i lymfekjertlene på halsen?
Nå er jeg ikke sikker! Men hadde dratt til legen.

Edit: best å få et svar på hva det er !
 
Om det er halsbetennelse så kan jo det blusse opp igjen uten behandling. Så ville latt en lege se på halsen og ta crp-prøve evnt en streptokokkprøve.

Har selv hatt halsbetennelse som har blusset opp 3 ganger, selv med behandling. Fikk først tatt knekken på den med bredspektret pencillin.

Halsbetennelse er utrolig vondt, jeg klarer omtrent ikke spise når jeg har det. (Hatt det nesten 1 gang i året siden jeg var 12).
 
Ta ham med til legen, så vet de hva de skal se etter og hva som evt. kan gjøres.
God bedring! <3
 
Tja.. kanskje jeg skal det? De sier jo at man ikke trenger å ta med unger til legen før etter at de har hatt 3 dager med feber... Halsvondt har han hatt alle gangene. Knapt mulig å få i han mat. Is og litt å drikke går greit. Men i kveld hadde feberen steget enda mer.
 
Tja.. kanskje jeg skal det? De sier jo at man ikke trenger å ta med unger til legen før etter at de har hatt 3 dager med feber... Halsvondt har han hatt alle gangene. Knapt mulig å få i han mat. Is og litt å drikke går greit. Men i kveld hadde feberen steget enda mer.
Nå syns eg du ska stå på ditt og ringa till legen och bestilla en time nær feber er på og av och halsvondt.
De er du som kænner barnet ditt bæst.
 
PS. gutten min var sjuk før 2 Mnd siden. Feber på och av.
Nær eg ringde in før å få time sa de feber i seg selv var ju ikkje farligt.
Eg stog på mitt och sa att eg som mor kænner sønnen min bæst och de var noet med han.
Fick time og de viste seg han hade CRP på 105.
 
Synes det er på tide med en legesjekk ja. Her hadde storebror streptokokker i høst, fryktelig vondt. Mulig det er det han har som blusser opp hele tiden.
 
Han la seg med 40 i feber.. Har 39.5 igjen nå, men nå orker han ikke en gang trykke på ipaden sin. Får så vondt av han.

Får se om vi i allefall får kommet opp til legen og tatt en kjapp CRP om ikke annet..
 
Han la seg med 40 i feber.. Har 39.5 igjen nå, men nå orker han ikke en gang trykke på ipaden sin. Får så vondt av han.

Får se om vi i allefall får kommet opp til legen og tatt en kjapp CRP om ikke annet..
Fikk dere hjelp av legen? :)
 
Hoppas du har vart hos Legen med han. Synd verkligen ikkje du ska vænta mer. Stakkars gutt
 
Kom oss til legen på fredag. Virus, så da fikk vi i allefall svar :) I går kveld begynte endelig tempen å synke. Dette har vært en knallhard runde for han, stakkar.. Han har knapt orka å sitte og se på ipaden sin en gang. Har helst bare villet ligge helg i fred og ro.

Han er atletisk fra før av (altså sterk i kroppen, mye muskler, men ikke syltynn), men nå er han mest skinn og bein. Han spiser seg nok opp igjen når bare matlysten kommer tilbake. Han har vel mest levd på eplejuice og vann fra onsdag til lørdag, med små innslag av noe spiselig. Ser heldigvis ut som at det går rette veien igjen.
 
Back
Topp