15 år mellom barna

Takk for svar. Alt føles veldig nytt og skummelt akkurat nå. Tankene svirrer... Jeg er 41 år, men føler meg yngre. Et av problemene er at jeg er litt overvektig, og går på en del medisiner, bla. forebyggende mot migrene, lavt stoffskifte og allergi.... Er så redd disse medisinene kan ha gjort skade. Er ikke langt på vei, fant det akkurat ut i går. Så i dag bestiller jeg en legetime. Vet selv at jeg aldri kommer til å klare å ta abort. Er veldig glad i barn, og tror en abort vil være alt for tøft psykisk. Men om medisinene kan ha gjort skade så har jeg kanskje ikke noe valg. Uff.... jeg er så redd.

Har legen din økt stoffskiftemedisinene dine? Hvis ikke er det viktig å få tatt blodprøver og økt disse så raskt som mulig [emoji4] Stoffskifteregulering er veldig viktig i svangerskapet, og det bør tas prøver hver 4. Uke. Disse medisinene gjør ikke skade, men dårlig regulering kan derimot være uheldig. Kan være du får TUL også, det fikk i allefall jeg pågrunn av lavt stoffskifte, da man automatisk går under risikosvangerskap med tettere oppfølging. Hvordan det er med migrene- og allergimedisiner vet jeg ikke, men hør med legen din [emoji4] Det går helt sikkert bra, lykke til hos legen :D
 
Har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Ikke planlagt, og jeg føler meg litt for gammel. Er 41 år.

Noen som har erfaring med hvordan det er å få en attpåklatt så sent i livet?

Yngste barnet blir 15 år, og vi har enda to på 18 og 19.

Er kjempenervøs og redd for at jeg er for gammel. Risikoen for at ting kan gå galt er jo der.

Jeg leste litt mer av tråden din nå. Legen du var hos høres uviten ut... En ting som er veldig viktig, så tidlig som mulig er at stoffskiftet ditt blir kontrollert og at medisinene økes. Har du mulighet til å kontakte en annen lege, eller jordmor? Dette har også mye å si for å beholde, og for utvikling. Som oftest synker stoffskiftet mer når man blir gravid, og snart skal du dele stoffskifte med fosteret. Dette ville jeg klaget på. Han kan jo ikke bare si slikt, så dårlig gjort [emoji173]
 
Burde absolutt få oppfølging i fra noen andre enn den vikaren siden du har krav på fosterdiagnostikk og om du velger duotest så skal blodprøvene tas rundt uke 9, for å få mest mulig sikre resultater (kan tas senere og, men anbefalningen er rundt den tiden), og ultralyden noen uker senere.

Jeg er 40 og gravid med første mann, og samboeren min har to barn fra før på 17 og 21. Jeg har heldigvis hatt en lege som har fulgt meg tett opp fra jeg hadde positiv test siden jeg slet med glukoseintoleranse før jeg ble gravid. Og heldigvis har jeg bare møtt på en person som har hatt en kommentar på alder, ellers har jeg kun fått støtte fra alle jeg har møtt på min vei :)
 
Burde absolutt få oppfølging i fra noen andre enn den vikaren siden du har krav på fosterdiagnostikk og om du velger duotest så skal blodprøvene tas rundt uke 9, for å få mest mulig sikre resultater (kan tas senere og, men anbefalningen er rundt den tiden), og ultralyden noen uker senere.

Jeg er 40 og gravid med første mann, og samboeren min har to barn fra før på 17 og 21. Jeg har heldigvis hatt en lege som har fulgt meg tett opp fra jeg hadde positiv test siden jeg slet med glukoseintoleranse før jeg ble gravid. Og heldigvis har jeg bare møtt på en person som har hatt en kommentar på alder, ellers har jeg kun fått støtte fra alle jeg har møtt på min vei :)

Selv har jeg også glukoseintoleranse. I tillegg til laktoseintoleranse, astma/allergi, kraftig migrene, og lavt stoffskifte. Så har en del å stri med. Er uføretrygdet pga. alt dette, så kommer sikkert til å møte en del problemer på veien. Men kjenner at jeg er innstilt på å fullføre svangerskapet om det går bra. Og går det ikke bra, så var det sikkert ikke meningen at det skulle bli sånn.

Nå skal jeg google og se om jeg finner en jordmor i nærheten av der jeg bor.
 
Har legen din økt stoffskiftemedisinene dine? Hvis ikke er det viktig å få tatt blodprøver og økt disse så raskt som mulig [emoji4] Stoffskifteregulering er veldig viktig i svangerskapet, og det bør tas prøver hver 4. Uke. Disse medisinene gjør ikke skade, men dårlig regulering kan derimot være uheldig. Kan være du får TUL også, det fikk i allefall jeg pågrunn av lavt stoffskifte, da man automatisk går under risikosvangerskap med tettere oppfølging. Hvordan det er med migrene- og allergimedisiner vet jeg ikke, men hør med legen din [emoji4] Det går helt sikkert bra, lykke til hos legen :D

Legen sa ingenting om hverken blodprøver eller øking av stoffskiftemedisiner. Han hadde jo tydeligvis ingen tro på at dette kom til å gå bra i utgangspunktet, så ba meg ta kontakt i uke 12 om jeg fortsatt var gravid. Tror selv jeg kommer til å ta kontakt igjen før uke 9, og håpe på at fastlegen er tilbake. Hvis ikke så vurderer jeg å bytte fastlege eller prøve å få time hos en annen lege. Hva er TUL?
 
Legen sa ingenting om hverken blodprøver eller øking av stoffskiftemedisiner. Han hadde jo tydeligvis ingen tro på at dette kom til å gå bra i utgangspunktet, så ba meg ta kontakt i uke 12 om jeg fortsatt var gravid. Tror selv jeg kommer til å ta kontakt igjen før uke 9, og håpe på at fastlegen er tilbake. Hvis ikke så vurderer jeg å bytte fastlege eller prøve å få time hos en annen lege. Hva er TUL?

Tul= tidlig ultralyd. Her kan du lese litt om duo testen :) http://www.klikk.no/produkthjemmesider/bam/article691326.ece
 
Legen sa ingenting om hverken blodprøver eller øking av stoffskiftemedisiner. Han hadde jo tydeligvis ingen tro på at dette kom til å gå bra i utgangspunktet, så ba meg ta kontakt i uke 12 om jeg fortsatt var gravid. Tror selv jeg kommer til å ta kontakt igjen før uke 9, og håpe på at fastlegen er tilbake. Hvis ikke så vurderer jeg å bytte fastlege eller prøve å få time hos en annen lege. Hva er TUL?

Det virker som denne legen ikke gjorde en innsats for at det skal gå bra engang. Så trist! Kan du få time hos en annen lege på legesenteret? Ring å hør Det er viktig å øke Levaxin (evnt annet) med en gang, og før uke 12. Det er viktig for utviklingen, og også viktig for å minke risiko for abort... Høres lurt ut med annen lege, eller ny lege. Eventuelt ringe jordmor i kommunen og forklare, kanskje de kan henvise til sykehuset istedet. Jeg håper dette ordner seg for deg! Er så leit å møte leger som gir f....
 
Det virker som denne legen ikke gjorde en innsats for at det skal gå bra engang. Så trist! Kan du få time hos en annen lege på legesenteret? Ring å hør Det er viktig å øke Levaxin (evnt annet) med en gang, og før uke 12. Det er viktig for utviklingen, og også viktig for å minke risiko for abort... Høres lurt ut med annen lege, eller ny lege. Eventuelt ringe jordmor i kommunen og forklare, kanskje de kan henvise til sykehuset istedet. Jeg håper dette ordner seg for deg! Er så leit å møte leger som gir f....

Såpass.... hmm... Kjenner jeg blir mer og mer irritert på denne legen.

Hvis stoffskiftemedisinen er så viktig så burde han absolutt visst det. Kan jordmor henvise til sykehuset så er kanskje det enklere vei å gå enn å bestille ny legetime.

Tipper jeg ikke kommer noen vei med denne legen uansett, og det er ikke akkurat så mange leger å velge mellom i kommunen vår heller.

Kontakter jordmor over helga jeg. Vil ikke gå rundt og være urolig for at det kan gå galt.
 
Har lest litt om stoffskifte på nettet nå, og jeg går på en ganske lav dose i forhold til mange andre ser det ut som. Økte dosen for litt siden, fra 25 mg. om dagen til annenhver dag med 25 og 50 mg. Ser mange går på både 100 og 150, så jeg er kanskje ikke i den gruppen med veldig lavt stoffskifte. Men husker at formen min ble betydelig bedre av å øke dosen (kanskje derfor jeg ble gravid også...hehe...)

Nå er formen helt på bunn... Men regner med at det kommer av svangerskapet. Kvalm og svimmel, feberfølelse i kroppen. Kjennes ut som jeg brygger på noe, da det kribler litt i halsen også. Svettet og frøs samtidig i hele natt. Sengetøyet var helt vått av svette når jeg våknet. Brennende følelse i ansiktet, trøtt og tiltaksløs. Metallsmak i munnen og dårlig matlyst. Tung i hodet, men ingen migrene heldigvis. Menssmerter som kommer og går. Det sprenger i brystet innimellom. Oppblåst. Føler meg helt rar og annerledes i kroppen.
 
Har lest litt om stoffskifte på nettet nå, og jeg går på en ganske lav dose i forhold til mange andre ser det ut som. Økte dosen for litt siden, fra 25 mg. om dagen til annenhver dag med 25 og 50 mg. Ser mange går på både 100 og 150, så jeg er kanskje ikke i den gruppen med veldig lavt stoffskifte. Men husker at formen min ble betydelig bedre av å øke dosen (kanskje derfor jeg ble gravid også...hehe...)

Nå er formen helt på bunn... Men regner med at det kommer av svangerskapet. Kvalm og svimmel, feberfølelse i kroppen. Kjennes ut som jeg brygger på noe, da det kribler litt i halsen også. Svettet og frøs samtidig i hele natt. Sengetøyet var helt vått av svette når jeg våknet. Brennende følelse i ansiktet, trøtt og tiltaksløs. Metallsmak i munnen og dårlig matlyst. Tung i hodet, men ingen migrene heldigvis. Menssmerter som kommer og går. Det sprenger i brystet innimellom. Oppblåst. Føler meg helt rar og annerledes i kroppen.

Uavhengig av lav dose eller ei, så er det induviduelle behov for økning [emoji5] Noen øker få prosent, jeg måtte øke med 75% (fra 100 til 175) men de fikk det ikke stabilt før uke 26. Selvom det er en lavere dose du går på, så kan det godt være at kroppen din er i behov av mer medisin nå. Jeg ble fulgt veldig tett, og sykehuset var veldig opptatt av viktigheten i dette. Vi er en stoffskiftefamilie, og ingen har født et barn over 2500gram. Det er vanlig med lav forstervekst, ved dårlig regulert stoffskifte. Jeg fikk og problemer med morkaka. De kan ikke si at det er stoffskifte i sin helhet som var grunnen til dette, men de kan heller ikke utelukke det. Tregere cellefunksjon vil som regel krølle det litt til.

Jeg vil virkelig anbefale deg å ta kontakt med jordmor, forklare at du har lavt stoffskifte og at legen du var hos ikke tar svangerskapet på alvor. Og at du er bekymret, fordi han ikke engang sjekket stoffskifteverdiene dine. Jeg kan linke deg noen screenshots jeg har, angående svangerskap og stoffskifte [emoji4] Behandles det riktig, så er det ikke farlig, men du skal i utgangspunktet behandles som risikosvangerskap pågrunn av både dette, og alder. Forlang god oppfølging!
 
Har lest litt om stoffskifte på nettet nå, og jeg går på en ganske lav dose i forhold til mange andre ser det ut som. Økte dosen for litt siden, fra 25 mg. om dagen til annenhver dag med 25 og 50 mg. Ser mange går på både 100 og 150, så jeg er kanskje ikke i den gruppen med veldig lavt stoffskifte. Men husker at formen min ble betydelig bedre av å øke dosen (kanskje derfor jeg ble gravid også...hehe...)

Nå er formen helt på bunn... Men regner med at det kommer av svangerskapet. Kvalm og svimmel, feberfølelse i kroppen. Kjennes ut som jeg brygger på noe, da det kribler litt i halsen også. Svettet og frøs samtidig i hele natt. Sengetøyet var helt vått av svette når jeg våknet. Brennende følelse i ansiktet, trøtt og tiltaksløs. Metallsmak i munnen og dårlig matlyst. Tung i hodet, men ingen migrene heldigvis. Menssmerter som kommer og går. Det sprenger i brystet innimellom. Oppblåst. Føler meg helt rar og annerledes i kroppen.

b705dfb4851e69b7233da00ac1c96fb6.jpg
8eef10aeb98008f678094923a4b4cf3f.jpg
fd71a55679f095576bc22d63acb5f0b4.jpg
06d17c22f3363b334ba92f0e4bed278c.jpg
 
Jeg er 15 år eldre enn min lillesøster, min mor var 40 når hun ble født. dette er nå 10 år siden, og det har gått veldig fint:)
 
Back
Topp