12 ukers kontroll

JunibabyKrs

Andre møte med forumet
Var på 12 ukers kontroll i dag, men legen fant ikke hjertelyden til barnet. Er det flere som har opplevd det?
Vet det er tidlig og det er ikke alltid man hører den, men det er første graviditet og ble dermed litt bekymret og redd skal jeg være ærlig...
 
Urutinert av legen å lete så tidlig, da sjansen er så stor for å ikke finne noe. Min lege lytter aldri før etter OUL.

Veldig vanlig med andre ord, og jeg hadde prøvd å ikke bekymre meg så veldig om det.
 
Urutinert av legen å lete så tidlig, da sjansen er så stor for å ikke finne noe. Min lege lytter aldri før etter OUL.

Veldig vanlig med andre ord, og jeg hadde prøvd å ikke bekymre meg så veldig om det.

Tusen takk. Får prøve å legge det bak meg, det går nok bra regner jeg med, hadde vel kjent det om ikke :)
 
Jeg sjekka ved 11 uker hos jordmor. Hun sa klart ifra før hun begynte at hvis babyen lå med hender og føtter ut mot magen, så kom hun ikke til å finne hjertelyd. Håper det er en trøst[emoji177] den er ikke lett å finne hvis babyen ikke ligger med ryggen utover.
 
Jeg sjekka ved 11 uker hos jordmor. Hun sa klart ifra før hun begynte at hvis babyen lå med hender og føtter ut mot magen, så kom hun ikke til å finne hjertelyd. Håper det er en trøst[emoji177] den er ikke lett å finne hvis babyen ikke ligger med ryggen utover.

Okei, var inne på tanken at det kom vel ann på hvordan babyen ligger, men var godt å høre. Så tusen takk <3
 
Var på samme kontrollen i går og min lege nevnte det ikke engang, så vi prøvde ikke å finne hjertelyden. I mitt forrige svangerskap spurte legen om jeg ønsket at hun prøvde å finne den, men at det ikke var sikkert at hun ville finne den så tidlig :) så jeg hadde tatt det helt med ro <3
 
Husker jeg spurte legen på 12 ukers kontroll i forrige svangerskap og hun nektet da hun mente det var liten sjangs for å finne hjertelyd :)
 
Min forrige lege fant ikke hjertelyden i uke 12 forrige svangerskap, men hun hadde UL-apparat på kontoret så hun dro fram det. Og på skjermen dukket det opp en dansende liten baby med fine hjerteslag. :)
 
Legen min gjorde det samme, og hun holdt på i ca 15 min før hun hørte noe. Hun sa det var ikke vanlig å høre så tidlig, men hun hadde gjort det så mye så hun ville prøve litt til. Synes kanskje det var litt unødvendig, men hørte det til slutt og det var fantastisk [emoji7]
 
Legen min gjorde det samme - og fant selvsagt ingen ting. Jeg skjønner ikke hvorfor de gjør det - de vet jo at sannsynligheten for å høre noe anna enn din puls er nærmest lik null, men nei.. her skal det skvises og dyttes og stresses - og dermed klarer de å skape et ekstra stressmoment som vi strengt tatt ikke trenger. Helt unødvendig spør du meg! (Faktisk like unødvendig som at alt som skal fylles ut i forbindelse med svangerskapet er i papirformat.. Helse-Norge kan ta seg ei bolle på generelt grunnlag synes jeg! :p )
 
Legen min gjorde det samme - og fant selvsagt ingen ting. Jeg skjønner ikke hvorfor de gjør det - de vet jo at sannsynligheten for å høre noe anna enn din puls er nærmest lik null, men nei.. her skal det skvises og dyttes og stresses - og dermed klarer de å skape et ekstra stressmoment som vi strengt tatt ikke trenger. Helt unødvendig spør du meg! (Faktisk like unødvendig som at alt som skal fylles ut i forbindelse med svangerskapet er i papirformat.. Helse-Norge kan ta seg ei bolle på generelt grunnlag synes jeg! :p )

Hahaha! Jeg er helt enig! Ble så stressa i går at jeg gikk i et vakuum og var bare redd hele dagen. Takket være alle her inne har jeg greid å roe med ned igjen! [emoji173]️ Syns legen kunne informert mer om det og gitt meg et valg rundt det framfor å bare si; «nå skal vi finne hjertelyden, legg deg på bordet» også når han ikke fant, da først sa han: «ja det er jo litt tidlig..». Unødvendig stress [emoji17]
 
Var på 12 ukers kontroll i dag, men legen fant ikke hjertelyden til barnet. Er det flere som har opplevd det?
Vet det er tidlig og det er ikke alltid man hører den, men det er første graviditet og ble dermed litt bekymret og redd skal jeg være ærlig...
Jeg fikk beskjed av jm i forrige svangerskap at hun ofte ikke ville prøve å finne hjertelyden fordi det var vanskelig og mødre blei så engstelige når de ikke fant den selv om alt tydet på at det var fint.
Prøvde å finne den hos meg uten hell. Fikk en frisk liten gutt fordet:)
 
Sniker fra desember.

Det er veldig vanlig å ikke finne hjertelyden så tidlig, derfor er det veldig mange som ikke vil prøve engang. Jordmor lette etter den først i uke 16 her, og selv da advarte hun om at det ikke var sikkert at hun fant den.
 
Sniker fra desember.

Det er veldig vanlig å ikke finne hjertelyden så tidlig, derfor er det veldig mange som ikke vil prøve engang. Jordmor lette etter den først i uke 16 her, og selv da advarte hun om at det ikke var sikkert at hun fant den.
Samme innstilling har fastlegen min :)
 
Back
Topp