1.kontroll

Lille Ris

Glad i forumet
Sommerfuglene <3
Da var det endelig min tur til å dra på kontroll, 12+1 i dag. Ble veldig glad da legen spurte om hun skulle forsøke om vi kunne høre hjertelyd, og jammen traff hun ikke rett på lille i magen :) å høre hjerteslagene for første gang er virkelig spesielt, så deilig å få en bekreftelse på at mini i magen lever <3 Så nå blir endelig min søknad om OUL sendt inn, så kanskje jeg også snart får en dato :p

Jeg spurte forresten om hvorfor det var så viktig med å ta blodprøver etter uke 12, og hun svarte at det var pga antistoffprøven ift Rhesus. Det er mest optimalt å ta den nå sa hun, ift at det kunne ta tid å utvikle antistoff eller noe sånt. Og hvis prøven er fin slipper jeg å ta den senere i svangerskapet.
 
Så herligå få høre hjertelyd :) Viss du er rhesus positiv slipper du å ta prøver senere i svangerskapet, men om du er rhesus negativ skal det bli tatt prøver en gang (eller var det to?) til. Litt over uke 30 synst jeg å erindre. Det har i hvert fall vært prosedyren i begge mine to tidligere svangerskap.
 
Jeg er rhesus negativ å da tror jeg det var to blodprøver til:) i tillegg må jeg ta en sprøyte etter hver endt graviditet(uansett åssen de ender):)
 
Jeg hørte først hjertet på 2.kontroll og det var SÅ morro:) godt å høre at det er liv inni der:) Ved første kontroll var jeg hos legen og fikk ikke tilbud om å høre hjertet en gang...ville jo det hvis jeg visste jeg hadde mulighet da!

Er det noen som vet når vi får svar på når vi får ultralyd? Tar det lang tid fra legen sendte henvisning til vi får en dato? Er så spendt så vet ikke om jeg klarer å vente helt til den ordinære ultralyden!:)
 
Back
Topp