1 års dag og besteforeldre prioriterer å dra på hytta...

Jeg hadde blitt superskuffa om besteforeldre prioriterte hyttetur til en hytte de er på hele tiden fremfor ettårsdag. Vi har invitert den nærmeste familien til storslått 1års feiring, fordi vi ikke fikk til navnefest og opplever at alle prioriterer. 11 stk kjører 4-5 timer for å komme og 2 stk flyr. Resten bor i nærheten.. Var litt spent på forhånd om alle kom, men jammen stiller de alle sammen :) (og sånn skal det være, tenker jeg da ;))
 
Nei, kjenner jeg ble skikkelig skuffet. Tenker på hvor mange bursdager vi har prioritert å dra i opp i gjennom... Så når vi har strevd i 2-3 år med å få barn, så dropper folk å komme i bursdagen. Måtte nesten le i dag, for onkelen lurte på om vi ikke heller kunne hatt det en kveld midt i uka for han har fått seg ny kjæreste som bor 2 timer unna og han vil helst være der å "bænge" på henne i helgene... Tydelig at alle ikke har barn :p En kveld midt i uka liksom :p Bursdagbarnet legger seg rundt kl 19.
om ham er barnløs er det vel ikke unaturlig tror jeg å ikke prioritere bursdag.
 
Jeg hadde blitt superskuffa om besteforeldre prioriterte hyttetur til en hytte de er på hele tiden fremfor ettårsdag. Vi har invitert den nærmeste familien til storslått 1års feiring, fordi vi ikke fikk til navnefest og opplever at alle prioriterer. 11 stk kjører 4-5 timer for å komme og 2 stk flyr. Resten bor i nærheten.. Var litt spent på forhånd om alle kom, men jammen stiller de alle sammen :) (og sånn skal det være, tenker jeg da ;))
Så koselig å høre. Her er det også tanter og onkler som bor i 4-5 timer unna, men var aldri snakk om at de prioritert å komme, selv ikke da vi hadde dåp :(
 
om ham er barnløs er det vel ikke unaturlig tror jeg å ikke prioritere bursdag.

Jo, han er ungkar da på 24 og har nettopp fått seg dame (som også ble invitert). Da mannen min var i tyveårene og vi nettopp hadde blitt kjærester kjøpte han til og med gave alene til min nevø, så folk er forskjellige ;)
 
Så koselig å høre. Her er det også tanter og onkler som bor i 4-5 timer unna, men var aldri snakk om at de prioritert å komme, selv ikke da vi hadde dåp :(
Uff.. hadde blitt kjempeskuffet jeg da.. :( skjønner at det er kjipt!
 
Uff.. hadde blitt kjempeskuffet jeg da.. :( skjønner at det er kjipt!
Ja, var mer skuffet da de ikke kom i dåp. Til og med ene tanta som skulle være fadder passet det ikke for da det ble så nær jul (2 mnd før) så hun ville uke prioritere det da. Da blir de ikke spurt til å være faddere igjen altså....
 
Jeg ser liksom ikke problemet jeg da ;)

Jeg har faktisk aldri opplevd å ha besteforeldre tilsted på en eneste av mine bursdager. Men mamma og pappa var der og de gjorde dagen knall fin :) . Besteforeldre ringte alltid og gratulerte og sendte gaver :)

Jeg tror ikke engang jeg kommer til å invitere besteforeldre til min babys flrste bursdag jeg :). Er ikke vokst opp med det selv.
 
Jeg hadde blitt superskuffa om besteforeldre prioriterte hyttetur til en hytte de er på hele tiden fremfor ettårsdag. Vi har invitert den nærmeste familien til storslått 1års feiring, fordi vi ikke fikk til navnefest og opplever at alle prioriterer. 11 stk kjører 4-5 timer for å komme og 2 stk flyr. Resten bor i nærheten.. Var litt spent på forhånd om alle kom, men jammen stiller de alle sammen :) (og sånn skal det være, tenker jeg da ;))
Men det blir vel noe annet
Jo, han er ungkar da på 24 og har nettopp fått seg dame (som også ble invitert). Da mannen min var i tyveårene og vi nettopp hadde blitt kjærester kjøpte han til og med gave alene til min nevø, så folk er forskjellige ;)
ja nettop , man er forskjellig ;)
 
Dåp/navnedag er generelt ansett som en betydelig større begivenhet enn 1-årsdag..
Så jeg hadde absolutt ikke sammenlignet de to.

Ja, man fyller bare 1 år én gang i livet - på samme måte som vi fyller hvert eneste bursdagstall kun én gang [emoji6]
 
Ja, var mer skuffet da de ikke kom i dåp. Til og med ene tanta som skulle være fadder passet det ikke for da det ble så nær jul (2 mnd før) så hun ville uke prioritere det da. Da blir de ikke spurt til å være faddere igjen altså....
Ja, dåp er enda verre, det er jeg enig i.. :( nå kjører jo vi en litt sånn kombo, så jeg forventer ikke at det blir like stor feiring hvert år altså, men at besteforeldre tar turen hvis vi inviterer, det kommer jeg til å forvente.. og at de holder seg hjemme fra hytta..
 
Føler med deg! Kjedelig når familie ikke prioriterer å komme. Barnløs onkel føler jeg er litt unnskyldt. Besteforeldrene som har lyst på hyttetur bør få høre hvor skuffet dere er over at de ikke kommer. Hadde også gjort det helt klart at det ikke passer med besøk på dagen da dere er opptatt med å forberede helgens selskap (og kanskje ønsker å feire bare dere tre?) Synes de heller kan komme en annen dag som passer dere bedre.

Håper at uansett hva som skjer så får dere en fin feiring med lille!
 
Seriøst?
Dere hadde ikke latt de komme mer fordi de ikke kommer i bursdag?
jøss , nå skjønner jeg hvorfor det finnes mye dårlige forhold mellom besteforeldre og barnebarn
 
Last edited by a moderator:
Jeg skjønner at du er skuffet.
Jeg syntest 1 års bursdag er viktig jeg, selv om hovedpersonen ikke vil huske det.

Jeg håper at når vi skal feire bursdager at besteforeldre og oldeforeldre tar seg tid til å komme å feire.
Jeg syntest bursdager er en fin måte å samle familien på utenom høytider, store markeringer og runde dager.
Er bare en gang i året man har bursdag, så tenker at hytteturer kan alltids vente til en annen helg :)
Er snakk om å være samlet i 2-3 timer, vise at man setter pris på den som fyller år og være sammen.
 
Seriøst?
Dere hadde ikke latt de komme mer fordi de ikke kommer i bursdag?
jøss , nå skjønner jeg hvorfor det finnes mye dårlige forhold mellom besteforeldre og barnebarn

Har du lest hele tråden? ... Det handler ikke om å ikke kunne komme i én bursdag, det handler om å bevisst velge noe annet over barnets første bursdag fordi man er egoistisk. Sånne mennesker trenger ikke vi i våre liv.
 
Ja har lest hele tråden og vi er definitivt veldig forskjellige ser jeg.

Ja, det er vi nok. Jeg er enig med Maya Angelou: "Never make someone a priority when all you are to them is an option."
Hvorfor la seg overkjøre og nedprioritere for noen som tydeligvis ikke bryr seg nok om deg? Å være dørmatte er ikke sunt, og et sånt forbilde skal ikke mine barn ha.
 
Ja, det er vi nok. Jeg er enig med Maya Angelou: "Never make someone a priority when all you are to them is an option."
Hvorfor la seg overkjøre og nedprioritere for noen som tydeligvis ikke bryr seg nok om deg? Å være dørmatte er ikke sunt, og et sånt forbilde skal ikke mine barn ha.
dørmatte, herlighet det er snakk om en bursdag. Mine barn skal få ha besteforeldre i livet sitt seøv om de ikke kommer i bursdag.
De kan bry seg likevel!
 
dørmatte, herlighet det er snakk om en bursdag. Mine barn skal få ha besteforeldre i livet sitt seøv om de ikke kommer i bursdag.
De kan bry seg likevel!

Ja, men ikke nok til å ta seg "fri" fra hytteturen sin i et par timer for barnebarnets første bursdag... De velger bort barnebarnet, ikke motsatt.
 
Skjønner veldig godt du er skuffet! Her bor alle langt unna (vi snakker 50 og 90 mil), men de klarte å komme. Riktignok var det akk så vanskelig for svigers, men de kom mot at de fikk bo hos oss. Det er nemlig ikke noe problem for oss å reise til dem flere ganger i året (det forventer de), men det er tydeligvis minst dobbelt så langt for de å reise andre veien (sydenferie derimot, null stress) :p Men i vår familie har også bursdager alltid vært viktige, koselige stunder! Så her håper jeg alle fortsetter å prøve å komme i bursdager. Vi har verken døpt eller hatt navnefest heller, så er jo ikke sånn at det flommer over av festlige arrangementer.
 
Noe av det verste jeg vet er folk som bruker andre mennesker og forventer at alle skal stille opp for dem, men aldri/sjeldent motsatt.
Alle mellommenneskelige forhold bør bestå av å gi og ta.
Hvor mange ganger skal man forventes å bare gi, uten å kunne forvente så mye som en brøkdel tilbake?

Jeg vet hvordan det er å vokse opp med familie som ikke har giddet å prioritere familien foran alskens annen random skit, og det er ikke en god følelse for et barn. (...eller en voksen.)
De verdiene, eller rettere sagt mangelen derpå, vil jeg ikke videreføre til min sønn. Han skal ikke behøve å sitte på bursdag/jul osv., eller å se i album og lure på hvorfor han ble nedprioritert, mens vi stiller opp på alt. (Mens slektningene garantert sitter samtidig og klager over at de ikke ser/har sett ham nok.)
Nei, da får vi heller kutte ut de som bare tar, og aldri gir.

...Og angående argumentet om at bursdagsbarnet ikke husker noe, er jo bursdagen viktig for foreldrene her, og bør derfor være det for resten av familien.
Du drar i 70-årslag selv om bestemor ikke husker en dritt om to år, eller selv om det ikke betyr en dritt for deg personlig.
Både besteforeldrene og den umodne fjotten av en onkel bør skjerpe seg mange hakk.
Hyttetur og bootycalls kan gjennomføres en annen dag. Hverken hytta eller "fytta" forsvinner med det første. :p
 
Back
Topp