• Drømmen om lillebrøster •

Det er vel en bitteliten økt risiko for at det befruktede egget som settes inn deler seg ift ellers, men ellers tror jeg den tanken om økt risiko for tvillinger ved IVF henger igjen fra den tiden man satte inn fler egg.
 
Det er ikke veldig økt risiko da. Jeg kjenner kun til de som har fått toeggede tvillinger etter innsett av to.

En ekstra risiko (utenom selvsagt flere embryo satt inn) er om man har ubeskyttet sex under stimulering med sprøyter. For det kan løsne egg før uttak. Så om man har hatt ubeskyttet sex, og så får innsett etterpå også så kan man få flereggede flerlinger (og da kan det jo egentlig være mer enn to og.)

Så mener jeg å ha lest at hele stimuleringen øker risikoen for at eggene deler seg også. Så det er noe økt sjanse for eneggede tvillinger og.

Kos deg masse med sommer, det gjør vi og. :D Forhåpentligvis ikke mer rødvin utover høsten.

Ja det er sånn jeg også har skjønt det. Men hvorfor øker risikoen for at de deler seg? Skjønner ikke helt den [emoji28]

Så godt å høre! Hihi nei vi får bare nyte de siste dråpene nå i sommer, for nå blir det snart over et år uten [emoji87][emoji173]️
 
Det er vel en bitteliten økt risiko for at det befruktede egget som settes inn deler seg ift ellers, men ellers tror jeg den tanken om økt risiko for tvillinger ved IVF henger igjen fra den tiden man satte inn fler egg.

Men hvorfor? [emoji848] Får satse på det skjer her, så kan man få lagt prosjekt baby på hylla for alltid [emoji173]️
 
Ja det er sånn jeg også har skjønt det. Men hvorfor øker risikoen for at de deler seg? Skjønner ikke helt den [emoji28]

Så godt å høre! Hihi nei vi får bare nyte de siste dråpene nå i sommer, for nå blir det snart over et år uten [emoji87][emoji173]️

Hihi... "Hvorfor" er et godt spørsmål innen fertilitet, men du kommer sjeldent langt med det. :) Jeg tror vi i dag kanskje vet omtrent 10 % av det som gjelder fertilitet, og at 90 % vet vi lite eller ingenting om. Derfor er diagnosene vi får vanskelig å behandle, uspesifikke og man har dårlige forklaringsmodeller på det som er årsaker og sammenhenger. Det gjelder både kvinnelig og mannlig fertilitet, og prosessen med selve befruktning og implantasjon osv. Altfor mange ukjente faktorer til at man egentlig får gode svar per i dag. Jeg tipper de vet mye mer om 50 år. :p Behandling av fertilitet er jo fremdeles et ganske nytt felt, og ikke livsnødvendig (dårlig ord, men f.eks. behandling og forskning på barnekreft er viktigere), så det er prioritert i varierende grad.

Dette fant jeg på en tilfeldig side ved Google søk om identical twins og IVF:

"Doctors have many theories, but don’t really know why assisted reproduction makes it more likely for an embryo to split in two. One theory is looking at the impact of ovarian stimulation possibly favoring the production of eggs more likely to create embryos with a tendency to split.

Another fascinating area of inquiry is focusing on the culture media in which the embryos are grown. It is possible that this media makes the outer membrane covering the embryo (the zona pellucida) “harder” thus interfering with natural embryonic division. Others speculate that although we attempt to mimic nature when creating the culture media, we know that media differs from the environment of a woman’s reproductive tract. These difference include the absence of growth factors or cytokines and presence of higher levels of free radicals, and may result in changes to the embryo that make it more likely to twin.

It is also possible that the handling of the embryos during IVF damages slightly the outer membrane covering the embryo making it more prone to splitting."
 
Ja det er sånn jeg også har skjønt det. Men hvorfor øker risikoen for at de deler seg? Skjønner ikke helt den [emoji28]

Så godt å høre! Hihi nei vi får bare nyte de siste dråpene nå i sommer, for nå blir det snart over et år uten [emoji87][emoji173]️
Mener å ha lest et sted her på forumet at med ICSI er sjansen litt større pga de lager et hull i egget der de fører svømmeren inn, og at det kan være årsaken til litt høyere sjanse for tvillinger. Aner ikke om det er riktig da..men vi fikk inn et egg (ICSI) og jeg ble gravid med tvillinger, men mistet den ene tidlig.

Lykke til med forsøket! :)
 
Hihi... "Hvorfor" er et godt spørsmål innen fertilitet, men du kommer sjeldent langt med det. :) Jeg tror vi i dag kanskje vet omtrent 10 % av det som gjelder fertilitet, og at 90 % vet vi lite eller ingenting om. Derfor er diagnosene vi får vanskelig å behandle, uspesifikke og man har dårlige forklaringsmodeller på det som er årsaker og sammenhenger. Det gjelder både kvinnelig og mannlig fertilitet, og prosessen med selve befruktning og implantasjon osv. Altfor mange ukjente faktorer til at man egentlig får gode svar per i dag. Jeg tipper de vet mye mer om 50 år. :p Behandling av fertilitet er jo fremdeles et ganske nytt felt, og ikke livsnødvendig (dårlig ord, men f.eks. behandling og forskning på barnekreft er viktigere), så det er prioritert i varierende grad.

Dette fant jeg på en tilfeldig side ved Google søk om identical twins og IVF:

"Doctors have many theories, but don’t really know why assisted reproduction makes it more likely for an embryo to split in two. One theory is looking at the impact of ovarian stimulation possibly favoring the production of eggs more likely to create embryos with a tendency to split.

Another fascinating area of inquiry is focusing on the culture media in which the embryos are grown. It is possible that this media makes the outer membrane covering the embryo (the zona pellucida) “harder” thus interfering with natural embryonic division. Others speculate that although we attempt to mimic nature when creating the culture media, we know that media differs from the environment of a woman’s reproductive tract. These difference include the absence of growth factors or cytokines and presence of higher levels of free radicals, and may result in changes to the embryo that make it more likely to twin.

It is also possible that the handling of the embryos during IVF damages slightly the outer membrane covering the embryo making it more prone to splitting."

Wow, takk for at du har tatt deg tiden til dette altså! Bittelitt klokere [emoji1360] Skulle gjerne hatt svar på alt en lurte på men [emoji28] Er bare helt dust at det ikke skal gå naturlig når «alt» tydeligvis er normalt hos oss begge.. Vi får bare krysse fingrene for tvillinger [emoji87][emoji173]️
 
Mener å ha lest et sted her på forumet at med ICSI er sjansen litt større pga de lager et hull i egget der de fører svømmeren inn, og at det kan være årsaken til litt høyere sjanse for tvillinger. Aner ikke om det er riktig da..men vi fikk inn et egg (ICSI) og jeg ble gravid med tvillinger, men mistet den ene tidlig.

Lykke til med forsøket! :)

Ja det kan godt hende altså! Tiden får bare vise hva som skjer [emoji5] Tusen takk [emoji8]
 
Nei hvorfor er et interessant spørsmål.
Tror som det blir sagt over her at vi bare vet bittelitt ift fertilitet enda....
 
PP 22 - CD 16
Det spøker for innsett i august [emoji24] Har enda ikke hatt eggløsning, men den kommer enten i dag eller i morgen, og såklart på feil side.. Kjenner det er noe på gang inni der, og har for første gang på månedsvis testa med eltester, den ble superpositiv i går, og bittelitt svakere idag men fortsatt positiv. Skal ta en til senere, men det betyr at det mest sannsynlig blir el i morgen, og da er det mandag.
Er syklusen stabil blir det el rundt mandag/tirsdag neste syklus også og derfor blir det ikke innsett..
Er så sinnsykt lei denne drittkroppen! Hvorfor skal absolutt alt som kan gå galt, gå galt? Gir snart opp hele driten, for kan ikke ha det sånn som dette lenger.. Over 4 år med prøving (men heldigvis med en liten hjerteskatt som betyr alt i hele verden som resultat) må holde.. Vil så gjerne ha en til, men prisen er snart ikke verdt å betale lenger..
 
Hvilke dager kan/må du ha EL neste syklus for å få innsett?

Alle andre dager enn mandag og tirsdag. Vi har blastoer som er dyrket til dag 5, så da må det settes inn på dag 5, og blir det el mandag eller tirsdag faller innsett på lørdag eller søndag, og da har de stengt [emoji29]
 
Krysser fingrene for at EL kommer til riktig tid neste syklus. :Heartred
 
Stor klem. Håper det ordner seg!
 
Åå, så typisk! Håper at syklusen ikke er helt 100% stabil. Den pleier vel ikke å være det? Eller?
 
Skjønner. Håper syklusen din forskyver seg med et par dager neste syklus! Pleier den å være veldig stabil?

Krysser fingrene for at EL kommer til riktig tid neste syklus. :Heartred

Stor klem. Håper det ordner seg!

Åneii.. Håper det går seg til:Heartred får du ikke styrt syklus i stedet da?

Åå, så typisk! Håper at syklusen ikke er helt 100% stabil. Den pleier vel ikke å være det? Eller?

Vi får bare håpe el kommer samme dag, eller litt før neste mnd, heldigvis har jeg lengst syklus når jeg har el fra høyresiden sånn som denne gangen, så da er det fortsatt håp [emoji4]
Får nok ikke styrt syklus da den er såpass stabil som den er, varierer bare med noen få dager fra gang til gang, så har bare bestemt meg for å prøve å være positiv [emoji87]
 
Vi får bare håpe el kommer samme dag, eller litt før neste mnd, heldigvis har jeg lengst syklus når jeg har el fra høyresiden sånn som denne gangen, så da er det fortsatt håp [emoji4]
Får nok ikke styrt syklus da den er såpass stabil som den er, varierer bare med noen få dager fra gang til gang, så har bare bestemt meg for å prøve å være positiv [emoji87]

Okei, da håper vi på det beste! :) krysser fingrene! :)
 
Nå klikker det snart for meg.. Mannen er så sinnsykt egoistisk at jeg tror jeg spyr.. Det er han å sitt, hele tiden! Enten er det trening, eller så er det bilskruing eller så er det ditt og datt, og han tar det som en selvfølge at jeg blir hjemme og passer gutten.
Det toppa seg i dag når vi egentlig skulle reise på hytta tidlig idag, men nei, han skulle på trening først.. Jeg holder på å male noe greier, og jeg måtte få på et strøk til før vi skulle dra, og sa presterer han å si at det kan jeg gjøre når han kommer hjem og i mens han pakker.. Hvem tror du som måtte pakke til seg selv, gutten, hunden og alle matvarer og i TILLEGG male, mens han var på trening, ordnet noen greier og dusja..
Sønnen ødela et strikk jeg har holdt på med, fordi jeg ikke kunne følge med på han hele tiden, og laga store hakk i en dørterskel, og mannen presterer å si jeg må FØLGE med!!! Han er en dritt for tiden, og jeg orker ikke dra på noen hyttetur når han er sann.. Jeg er så sur at jeg snart eksploderer..
 
Back
Topp