– Unge gravide får flest strekkmerker

M

Moderator Tone

Guest
upload-13bv-strekkmerker980x549-jpg.51829


– Min opplevelse er at det er unge kvinner som gjerne er tandre i huden som får flest og mest hissige strekkmerker, sier jordmor Grethe Teigen til Babyverden.

Les artikklen og se bildene her http://www.babyverden.no/Nyheter/-Unge-gravide-far-flest-strekkmerker/

Fikk du/har du strekkmerker?
 
Det stemmer ikke i det hele tatt. I huden finnes et stoff som heter kollagen og det er dette stoffet som gjør at huden klarer å strekke seg/tøye seg også tilbake igjen. Jo eldre du blir, desto dårligere blir kollagenproduksjon i huden og dermed klarer ikke huden tøye seg. Det betyr altså at generelt sett og fysiologisk sett vil eldre kvinner oppleve strekkmerker i større grad enn yngre.

MEN når det er sagt vil jeg understreke at enkelte andre faktorer kan også spille inn, som f.eks overvektighet, genetikk og høy vektøkning under graviditet. Det betyr at en 20åring som legger på seg 30kg under graviditeten, vil naturligvis ha høyere sannsynlighet for å få strekkmerker, enn en 30åring som kun legger på seg 10kg. Denne jordmoren har iallefall ikke fulgt med i medisintimene.


S
 
upload-13bv-strekkmerker980x549-jpg.51829


– Min opplevelse er at det er unge kvinner som gjerne er tandre i huden som får flest og mest hissige strekkmerker, sier jordmor Grethe Teigen til Babyverden.

Les artikklen og se bildene her http://www.babyverden.no/Nyheter/-Unge-gravide-far-flest-strekkmerker/

Fikk du/har du strekkmerker?

Når begynner man og få strekkmerker?
Jeg er nå i uke 22+1 og har blitt ganske så stor siden jeg har tvillinger, men har ikke fått ett eneste strekkmerke :D
 
Jeg fikk masse strekkmerker med første mann! Har fortsatt ikke gått bort, og jeg fødte i november 2013. Er nå gravid igjen, så kommer nok til å bli like fin med masse strekkmerker igjen


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Strekkmerker forsvinner desverre aldri...de blir lysere med årene men blir aldri borte...selv ser jg på de som skjønnhetsstriper ;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Jeg har begynt å få noen på hofter og rumpa, men hadde ikke forventet noe annet. Mamma fikk, så regnet med at jeg kom til å få også. Dessuten, å gå opp over 10 kg på under 6 mnd, er det vel kanskje ikke så rart man får litt tigerstriper :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Noen gode tips for forebygging??? :)
 
Jeg er 22 å jeg fikk masse!
Noen tips til å få de til å lysne raskere?


Sendt fra iphone via bv forums app
 
Jeg var 22 med førstemann og jeg fikk også masse på magen! Ikke veldig pent nå, men får jo ikke gjort så mye med de :) Mamma fikk ingen, jeg er ikke noe veldig overvektig og jeg gikk "kun" opp 16 kg..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Dette er jo arvelig, og kan ikke forebygges. Mamma hadde på lår og bryster. Jeg er i uke 28+ 4 og har ikke tegn til noe ennå. Jeg er 33 år.
 
Genene spiller nok mest inn når det gjelder strekkmerker
 
Jeg tror generøse mye å si. Ingen på min mors side har fått et eneste strekkmerke, og alle har vært under 25 når de har fått første. Jeg er 22 og har ikke et eneste strekkmerke :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp