– Konkluderer med at Breivik er utilregnelig

Og han kommer nok aldri til å slippe ut igjen. For han kommer aldri til å innrømme at han tok feil, eller angre på det han har gjort. Såpass gal er han tror jeg..
Når han trodde at han kom til å være norges fremtidige regjerer så sier det seg selv at han ikke ser virkeligheten som vi normale gjør.
 
At han er psykotisk, og også var det den 22.juli er jo ikke noe man bør bli overrasket over. Han har vel de klareste symptomene man kan tenke seg på akkurat den diagnosen han har fått, for de som ikke kan noe om psykiatri er det bare å lese litt så skjønner man. Og nei, han kommer nok ikke ut igjen på gaten på lenge, om mulig noen sinne. Han trenger behandling, det er jo ingen tvil.

Dere som er i tvil til rapporten og rettspsykiaterne - hvorfor? Tror dere ikke de er kompetent nok til å vurdere han?
 
Det jeg har problemer med å skjønne er hvordan den sykdommen kan gjøre at han ikke visste at det var ulovelig å drepe 77 ungdommer ? Selvfølgelig visste han det! Jeg vet jo ikke så mye om psykiske lidelser og slikt bare så det er sakt, men syns det skal mer til enn det for å bli erklært utilregnelig.. Greit nok at han uansett bør få hjelp og behandling, men jeg syns han alikevel kunne bli dømt til fengselsstraff.. Jeg syns bare at så lenge man VET at det man gjør er ulovelig, så er man ikke utilregnelig..
 


babymagen90 skrev:
Det jeg har problemer med å skjønne er hvordan den sykdommen kan gjøre at han ikke visste at det var ulovelig å drepe 77 ungdommer ? Selvfølgelig visste han det! Jeg vet jo ikke så mye om psykiske lidelser og slikt bare så det er sakt, men syns det skal mer til enn det for å bli erklært utilregnelig.. Greit nok at han uansett bør få hjelp og behandling, men jeg syns han alikevel kunne bli dømt til fengselsstraff.. Jeg syns bare at så lenge man VET at det man gjør er ulovelig, så er man ikke utilregnelig..


Poenget er jo ikke om han skjønte om det var galt eller ikke, poenget er jo at selv om han vet det er galt, så mener han det er rett...
Han tror jo han er komandør, han mener han skal avle hvite og den ariske rase, at Islam tar over verden... Da lever du i noe som er så fjern fra virkeligheten som det er teknisk mulig og være.
Selv om han viste at det han gjorde var ulovlig, så trudde han jo det var nødvendig?? 
Da er men jo utilregnelig... 
 


babymagen90 skrev:
Det jeg har problemer med å skjønne er hvordan den sykdommen kan gjøre at han ikke visste at det var ulovelig å drepe 77 ungdommer ? Selvfølgelig visste han det! Jeg vet jo ikke så mye om psykiske lidelser og slikt bare så det er sakt, men syns det skal mer til enn det for å bli erklært utilregnelig.. Greit nok at han uansett bør få hjelp og behandling, men jeg syns han alikevel kunne bli dømt til fengselsstraff.. Jeg syns bare at så lenge man VET at det man gjør er ulovelig, så er man ikke utilregnelig..


Er man psykotisk, så er man psykotisk. Mange tror de lever på månen og kan fly, og de virkelig tror det, det er jo det som er problemet. Han tror virkelig at han skal redde Norge og alt det vaset han har kommet med. Ja, for oss friske er det HELT absurd og man har lyst å filleriste de, men enkelte mennesker går det faktisk ikke an å realitetsorientere før det går på sterke medisiner.
 
Helt som forventet.. Han har en virkelighetsforståelse som ikke ligner grisen og i sitt eget univers tror han jo at han kan bestemme hvem som kan leve og dø og at han kan bli regent i Norge.. Han har null empati og ingen mulighet for å skjønne redselen og smerten han har påført massevis av mennesker.. En så innarbeidet psykose som han har lar seg neppe behandle lett så han kommer uansett til å være på psykehus leeeeeeeeeeenge.... 
Tror det er vanskelig å skjønne dette om man ikke har sett virkelig psykotiske mennesker - de tror virkelig på galskapen som kommer ut av deres eget hode!! Dermed er det irrelevant hva som er "lov" eller "rett" i den virkelige verden, disse menneskene gjør det DE mener er rett uansett hvor galt det er... Selvsagt kan de da ikke bli dømt etter de reglene som gjelder for normale friske mennesker...
 
Jo, jeg skjønner at han her SYK, men syns alikevel det blir for lett å skjule seg bak en diagnose på en måte.. Hva med alle nazistene som kunne tenkt seg å gjøre noe liknende? Er vel mange av dem og som lider av psykiske sykdommer kan jeg tenke meg.. Syns bare det blir for lett..

Vet han antagelig aldri kommer til å slippe ut uansett.. Men hadde det ikke gått annt å fått behandling i fengsel? Jeg syns man bør skille mellom dem som er såpass psyotiske og gjør noe kriminellt pga de har fått blackout (og klikker vinkel), psykisk utviklingshemmede (i slik grad at de ikke forstår det de gjør er galt) og mellom de som har en psykisk lidelse som f.eks i dette tilfellet gir dem en helt annen virkelighetsoppfattning enn det vi andre har. I dette tilfellet har han faktisk visst meget godt hva han gjorde, har har planlagt det over flere år og visste godt at det var ulovelig.. Det er helt klart at han trenger behandling, men syns alikevel han skal være ansvarlig for det han har gjort. At han synes det var nødvendig hjelper veldig lite i mine øyne..
 


babymagen90 skrev:
Jo, jeg skjønner at han her SYK, men syns alikevel det blir for lett å skjule seg bak en diagnose på en måte.. Hva med alle nazistene som kunne tenkt seg å gjøre noe liknende? Er vel mange av dem og som lider av psykiske sykdommer kan jeg tenke meg.. Syns bare det blir for lett..

Vet han antagelig aldri kommer til å slippe ut uansett.. Men hadde det ikke gått annt å fått behandling i fengsel? Jeg syns man bør skille mellom dem som er såpass psyotiske og gjør noe kriminellt pga de har fått blackout (og klikker vinkel), psykisk utviklingshemmede (i slik grad at de ikke forstår det de gjør er galt) og mellom de som har en psykisk lidelse som f.eks i dette tilfellet gir dem en helt annen virkelighetsoppfattning enn det vi andre har. I dette tilfellet har han faktisk visst meget godt hva han gjorde, har har planlagt det over flere år og visste godt at det var ulovelig.. Det er helt klart at han trenger behandling, men syns alikevel han skal være ansvarlig for det han har gjort. At han synes det var nødvendig hjelper veldig lite i mine øyne..

Men han er overbevist om at det var rett å gjøre det! Selv mener han at han ikke er gal, han mener han er frisk.
Han kommer til å bli satt på lukket et eller annet sted, han kommer ikke til å slippe ut på gata om 3 år.
 


RekeKreke skrev:
Raporten kommer nok til å bli lagt vekk....
Jeg tror psykologene ikke har klart å gjenomskue han, de er for blåøyde....

Breivik er ikke utilregnelig, han har sitti og planlagt dette i mange mange år, han har gjort det med så overlegg som det er teknisk mulig og gjøre noe....
Denne kommer til å bli lagt vekk, og det kommer en til....

Hmm. Hva slags utdannelse har du da??

 


~Snuppsi~ skrev:


RekeKreke skrev:
Raporten kommer nok til å bli lagt vekk....
Jeg tror psykologene ikke har klart å gjenomskue han, de er for blåøyde....

Breivik er ikke utilregnelig, han har sitti og planlagt dette i mange mange år, han har gjort det med så overlegg som det er teknisk mulig og gjøre noe....
Denne kommer til å bli lagt vekk, og det kommer en til....

Hmm. Hva slags utdannelse har du da??


Lurer på det samme.. Det er ingenting ved diagnosen som sier at man ikke kan være syk i mange år eller ikke kan planlegge og utføre handlinger..  Mange er psykotiske i større eller mindre grad hele livet...

 
Breivik blir neppe frisk med det første... Og hvis han skulle bli det vil han nok fortsatt regnes som for farlig til å vende tilbake til samfunnet....dette er den verste straffen han kan få for det var dette han fryktet mest...
 


Pearl skrev:


~Snuppsi~ skrev:


RekeKreke skrev:
Raporten kommer nok til å bli lagt vekk....
Jeg tror psykologene ikke har klart å gjenomskue han, de er for blåøyde....

Breivik er ikke utilregnelig, han har sitti og planlagt dette i mange mange år, han har gjort det med så overlegg som det er teknisk mulig og gjøre noe....
Denne kommer til å bli lagt vekk, og det kommer en til....

Hmm. Hva slags utdannelse har du da??


Lurer på det samme.. Det er ingenting ved diagnosen som sier at man ikke kan være syk i mange år eller ikke kan planlegge og utføre handlinger..  Mange er psykotiske i større eller mindre grad hele livet...



Ingen, derfor jeg trekkertilbake det jeg sa senere i tråden, dette var desverre en meget dårlig førstereaksjon....
Og en meget feil en....
 
Jeg synes dette er så vanskelig. For første gang i mitt liv, har jeg etter 22.juli vært inne på tanken at jeg ønsker dødsstraff. Helt seriøst, ikke bare som straff for hva han gjorde, men for å hindre at den slags budskap skal kunne fortsette å spres. 

Så tenker jeg, den verste straffen for han må være (hvis han har vært psykisk syk), å bli medisinert, og såpass "frisk" at han forstår hva han har gjort. At han våkner, og skjønner det han gjorde. Det sjokket resten av Norge fikk, all smerten han har påført ofre og etterlatte.  Den vissheten resten av livet. Hver eneste dag, en gnagende samvittighet. 

På den andre side, hvis han er schizofren, og vært i psykose, har han  jo vært alvorlig syk i mange år. Da skulle han jo hatt hjelp for mange år siden?

Disse tankene fører til at jeg på en måte jeg ikke vil, tenker at systemet har sviktet han. Først gjennom manglende oppfølging av barnevern, så psykiatrien hvor han ikke har blitt fanget opp. 


Kjempevanskelig. Jeg har tusen tanker rundt det, som de fleste andre. De aller fleste av disse tankene vil jeg ikke skrive på åpent forum, merker jeg. 
 
Jeg tror ikke dødsstraff er svaret, det vil bare gjøre ham til martyr for hans likesinnede og bidrar nok ikke til å stoppe budskapet hans.
 


stibli skrev:
At han er psykotisk, og også var det den 22.juli er jo ikke noe man bør bli overrasket over. Han har vel de klareste symptomene man kan tenke seg på akkurat den diagnosen han har fått, for de som ikke kan noe om psykiatri er det bare å lese litt så skjønner man. Og nei, han kommer nok ikke ut igjen på gaten på lenge, om mulig noen sinne. Han trenger behandling, det er jo ingen tvil.

Dere som er i tvil til rapporten og rettspsykiaterne - hvorfor? Tror dere ikke de er kompetent nok til å vurdere han?



Samme tenker jeg.
At noen her inne i det hele tatt er et snev av kompetente til å fatte omfanget av Breiviks psyke tviler jeg meget sterkt på.

Og oppi dette kommer det norske rettssystemet - som man kan mene alt man vil om, men det endrer ingenting.
 
Heldigvis har de komt frem til at han er/var uberegnelig, for hvilen person med vettet i behold hadde gjort noe sånt som dette? Hadde de rettssykriatiske sagt at mannen er helt frisk, og fungerende, så hadde jeg seriøst begynt å lure. Bare de uttalelsene han kom med etter på (i følge hans advokat) sier jo at heisen ikke går helt opp til toppen. Og de utdragene fra boken hans som er blit gjengitt i media, sier jo det samme. 
 


MammanTeOlai skrev:
Fra Dagbladet:
"Med psykotisk menes noen som har et «alvorlig tap av evne til realistisk tenkning». Det kan for eksempel være at vedkommende ser eller hører ting som ikke er der eller andre alvorlige vrangforestillinger".
Det stemmer jo ganske bra med inntrykket man har fått av han gjennom media.. Han har jo en helt spesiell virkelighetsoppfatning.


enig med denne, bare det at han mener det han har gjort kan rettferdiggjøres, sier jo en del om hans mentale tilstand. Han kommer aldri til å kunne gå trygt som fri, tror det er best at han forvares innen psykiatrien. Norske fengsel har jo bedre standard enn sykehusene, så tror ikke han vil ha det så ille der uansett.
 


babymagen90 skrev:
Det jeg har problemer med å skjønne er hvordan den sykdommen kan gjøre at han ikke visste at det var ulovelig å drepe 77 ungdommer ? Selvfølgelig visste han det! Jeg vet jo ikke så mye om psykiske lidelser og slikt bare så det er sakt, men syns det skal mer til enn det for å bli erklært utilregnelig.. Greit nok at han uansett bør få hjelp og behandling, men jeg syns han alikevel kunne bli dømt til fengselsstraff.. Jeg syns bare at så lenge man VET at det man gjør er ulovelig, så er man ikke utilregnelig..



Ut i fra det du skriver her, så tror jeg neppe du har kompetanse til å avgjøre om han er tilregnelig eller ikke.
 


IsThaBeth skrev:
Jeg synes dette er så vanskelig. For første gang i mitt liv, har jeg etter 22.juli vært inne på tanken at jeg ønsker dødsstraff. Helt seriøst, ikke bare som straff for hva han gjorde, men for å hindre at den slags budskap skal kunne fortsette å spres. 

Så tenker jeg, den verste straffen for han må være (hvis han har vært psykisk syk), å bli medisinert, og såpass "frisk" at han forstår hva han har gjort. At han våkner, og skjønner det han gjorde. Det sjokket resten av Norge fikk, all smerten han har påført ofre og etterlatte.  Den vissheten resten av livet. Hver eneste dag, en gnagende samvittighet. 

På den andre side, hvis han er schizofren, og vært i psykose, har han  jo vært alvorlig syk i mange år. Da skulle han jo hatt hjelp for mange år siden?

Disse tankene fører til at jeg på en måte jeg ikke vil, tenker at systemet har sviktet han. Først gjennom manglende oppfølging av barnevern, så psykiatrien hvor han ikke har blitt fanget opp. 


Kjempevanskelig. Jeg har tusen tanker rundt det, som de fleste andre. De aller fleste av disse tankene vil jeg ikke skrive på åpent forum, merker jeg. 


Jeg tror faktisk det er mange som sitter inne med eksakt samme holdninger og muslimfrykt som han, eneste forskjellen er at han ble psyk og det "klikka" for han.
Jeg er veldig mot dødsstraff, selv til denne mannen.
Han kan ikke noe for at han har blitt den han er, eneste man kan gjøre er å skjerme omgivelsene fra han.
 


babymagen90 skrev:
Jo, jeg skjønner at han her SYK, men syns alikevel det blir for lett å skjule seg bak en diagnose på en måte.. Hva med alle nazistene som kunne tenkt seg å gjøre noe liknende? Er vel mange av dem og som lider av psykiske sykdommer kan jeg tenke meg.. Syns bare det blir for lett..

Vet han antagelig aldri kommer til å slippe ut uansett.. Men hadde det ikke gått annt å fått behandling i fengsel? Jeg syns man bør skille mellom dem som er såpass psyotiske og gjør noe kriminellt pga de har fått blackout (og klikker vinkel), psykisk utviklingshemmede (i slik grad at de ikke forstår det de gjør er galt) og mellom de som har en psykisk lidelse som f.eks i dette tilfellet gir dem en helt annen virkelighetsoppfattning enn det vi andre har. I dette tilfellet har han faktisk visst meget godt hva han gjorde, har har planlagt det over flere år og visste godt at det var ulovelig.. Det er helt klart at han trenger behandling, men syns alikevel han skal være ansvarlig for det han har gjort. At han synes det var nødvendig hjelper veldig lite i mine øyne..


Jeg ser du skriver at du skjønner at han er syk. Det er godt mulig, men du skjønner nok ikke at han er psykotisk. Og så lenge du ikke skjønner det, så er det veldig vanskelig å forklare hvorfor det er riktig at han faktisk er strafferettstlig utilregnelig.

Behandling i fengsel? Å bli behandlet på en lukket institusjon er vel i dagens samfunn nesten det samme som å bli behandlet i fengsel, med tanke på hvordan det er i norske fengsler idag. Han vil nok ha like lite frihet på institusjonen som i fengselet, og like isolert fra medpasienter som han hadde vært for medfanger. Hvem som får være rundt han kommer til å bli nøye vurdert, akkurat som i et fengsel. Forskjellen på hele situasjonen blir ganske liten.

Jeg skjønner veldig godt at mange reagerer, men for meg betyr det bare at de kanskje har litt mangel på kunnskap rundt både hans tilstand/diagnose, og hva det egentlig innebærer å bli erklært strafferettslig utilregnelig. Noen sammenligner det med å bli frikjent, og ja - da skjønner jeg at folk reagerer. Men de som tenker sånn har misforstått noe :)
 
Back
Topp