– Barnet ditt trenger ikke fancy nistepakke!

Merkelig at ernæringsfysiolog anbefaler kun brød til barna når man vet at supplement med frukt, grønnsaker og gjerne ost/yoghurt gir et mye mer ernæringsmessig balansert måltid.
....i tillegg selvmotsier denne damen seg selv i artikkelen. Først påstår hun at brød er "godt nok" og så mener hun at variasjon er bra og at man kan sende med frukt og grønt i biter, bær, frokostblanding etc etc etc.

Nei, jeg skjærer ikke figurer av maten, det må da være grenser. Om hun ikke spiser egg formet som et egg, så er hun ikke sulten. Men jeg sender alltid med frukt og grønnsaker i biter, og litt annen snacks i tillegg til brød. Rett og slett fordi barnet mitt ikke er så glad i brød og fordi kroppen behøver mer enn bare karbohydrater.

Noen ganger får hun fullkornspasta med ostebiter og grønnsaker i, det er hun veldig glad i. Heller at hun spiser det, enn at brødet kommer i retur.

Enig. Og syns den debatten begynner å bli kjedelig. Joda, brød med pålegg er helt ok sålenge barnet spiser det, variert kost er bedre. Om man har lyst til å skjære ut hello kitty eller forme frukten til et hjerte så er vel det også helt greit hvis det er det som får bar et til å spise??
 
Enig. Og syns den debatten begynner å bli kjedelig. Joda, brød med pålegg er helt ok sålenge barnet spiser det, variert kost er bedre. Om man har lyst til å skjære ut hello kitty eller forme frukten til et hjerte så er vel det også helt greit hvis det er det som får bar et til å spise??
Enkelte synes det er morro å lage matpakker og legger mye energi ned i det, som en slags hobby. Det må da være opp til hver enkelt!
 
Jeg har aldri laget 'fancy' matpakker til barna. Har alltid laget den maten de liker, alt fra skiver med leverpostei til frokostblanding. De siste to årene har alle tre villet ha det samme. 14: fire skiver to med ost og skinke og to med leverpostei og et eple. 9: to knekkebrød uten noe på, to kålrotblader og paprika. 6: to skiver med leverpostei, valnøtter og gulrot.
 
Bruker bare vanlige skiver med pålegg her.
 
Back
Topp