– Barnet ditt trenger ikke fancy nistepakke!

Ikke i bruk

Forumet er livet
Har du dårlig samvittighet fordi du sender med barnet ditt brødskiver i matboksen hver dag? Det trenger du ikke. Ernæringsfysiolog Oddveig Fossdal Drøpping slår et slag for det enkle. Og mener maten bør se ut som mat – ikke blomster, hjerter eller kaniner.
Les mer på Familieverden

Hvordan ser matpakkene til barnet ditt ut?
 
Matpakken her varierer veldig etter hva vi har i huset. Alt fra knekkebrød, skiver, middagsrester , pizzasnurrer osv . Noen ganger frukt i figurer . Ellers alltid frukt og grønnsaker , nøtter og vitaminer. Innimellom også en yoghurt
 
Her er det alltid brødskiver i matpakken. I tillegg er det alltid grønnsaker og frukt. I dag ble det skiver med agurk. I tillegg en gulrot, noen paprikastrimler, eple og plomme.
 
Her er det stort sett alltid helt vanlig brødskiver og litt frukt, hender det er middagsrester. Har hendt jeg har slått på stortromma og laget litt halvfancy matpakker, men det er ytterst sjeldent :p
 
Her er det stort sett middagsrestar og frukt/grønnsaker. Brødskjever et dei ikkje verken heime eller på skulen...

Har eg ikkje høvelege rester og eg sender med skjever kjem dei i retur utan så mykje som eit musetygg. Den dagen eg finn pålegg ungane likar håpar eg dei et skjever igjen.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app
 
Her er det skiver, frukt og grønt ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Stort sett enkle skiver + frukt/grønt og kanskje en yoghurt :)
 
Har vanlig kjedelig matpakke til barna.. Og de har aldri klaget :)
 
Ikke fancy i den forstand at den er skåret ut som blomster ol. Men den er variert! Brødskiver hver dag er ikke der sunneste. Derfor er det gjerne småbokser med forskjellig i og gjerne middagsrester :)
 
Merkelig at ernæringsfysiolog anbefaler kun brød til barna når man vet at supplement med frukt, grønnsaker og gjerne ost/yoghurt gir et mye mer ernæringsmessig balansert måltid.
....i tillegg selvmotsier denne damen seg selv i artikkelen. Først påstår hun at brød er "godt nok" og så mener hun at variasjon er bra og at man kan sende med frukt og grønt i biter, bær, frokostblanding etc etc etc.

Nei, jeg skjærer ikke figurer av maten, det må da være grenser. Om hun ikke spiser egg formet som et egg, så er hun ikke sulten. Men jeg sender alltid med frukt og grønnsaker i biter, og litt annen snacks i tillegg til brød. Rett og slett fordi barnet mitt ikke er så glad i brød og fordi kroppen behøver mer enn bare karbohydrater.

Noen ganger får hun fullkornspasta med ostebiter og grønnsaker i, det er hun veldig glad i. Heller at hun spiser det, enn at brødet kommer i retur.
 
Hadde hun hatt med matpakke ville det ikke hvert spesielt fancy, men variert ja!

Nå behøver jeg ikke tenke på matpakke i det hele tatt da snuppa får absolutt all mat i barnehagen og siden vi bor i Sverige kommer det til å fortsette til hun er ferdig så skolen ihvertfall ;)
 
Varierer veldig. Noen ganger super enkelt andre ganger ganske fancy.
 
For meg kan de si hva de vil, jeg velger å lage maten til poden som jeg vil.
Noen daer får han utskåret frukt, noen dager middagsrester o noen dager bare brødskiver
 
Her sender jeg med brød, frukt/grønnsaker, middagsrester, sånn liten rund ost (husker ikke hva det heter) og ofte en fruktmos og noen ganger rosiner.. fikk tilbakemelding for 2 uker siden om at jeg måtte slutte å sende med noe annet enn brødskiver... for frukt/grønnsaker var ikke fullverdig måltid.. (hun spiser alltid brødskivene før frukten) da fortalte jeg fint at det er JEG som bestemmer hva min datter skal spise)
 
Merkelig at ernæringsfysiolog anbefaler kun brød til barna når man vet at supplement med frukt, grønnsaker og gjerne ost/yoghurt gir et mye mer ernæringsmessig balansert måltid.
....i tillegg selvmotsier denne damen seg selv i artikkelen. Først påstår hun at brød er "godt nok" og så mener hun at variasjon er bra og at man kan sende med frukt og grønt i biter, bær, frokostblanding etc etc etc.

Nei, jeg skjærer ikke figurer av maten, det må da være grenser. Om hun ikke spiser egg formet som et egg, så er hun ikke sulten. Men jeg sender alltid med frukt og grønnsaker i biter, og litt annen snacks i tillegg til brød. Rett og slett fordi barnet mitt ikke er så glad i brød og fordi kroppen behøver mer enn bare karbohydrater.

Noen ganger får hun fullkornspasta med ostebiter og grønnsaker i, det er hun veldig glad i. Heller at hun spiser det, enn at brødet kommer i retur.

Jeg er helt enig i denne :D

Skjærer ikke ut noe som helst, men har oppkuttet paprika, agurk, gulrot, sendet med blåbær, druer, yoghurt, innimellom middagsrester, matmuffins, små biter av pølser osv. Noen ganger får de sånn kald havregrøt. :)
Har tro på variasjon, men som regel en skive med hver dag, og den spises den også :)
 
Har av og til dårlig samvittighet fordi dei har så lite variasjon på nistene sine.
"Problemet" med størstemann er at om me sender med frukt/grønt til frokost/ettermiddagsmat, så er det kun det han et, så for han er det viktig å få enkle skiver. Han et mengder med frukt og grønt heime.
Minstemann er motsatt, han et kun skivene uansett kva gøy me sender med i tillegg;)
Dei får lunsj og frukt i tillegg til nistene i barnehagen, og yoghurt/smoothie til kjapp tidlig frokost heime, så dei får nok i seg alt dei skal, det er berre på ein litt kjedelig måte;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg lager såkalte 'fancye' matpakker.
Men jeg legger ved diverse frukt og grønnsaker kuttet opp i skiver eller vanlige biter. Ingen dyr etc....
 
Jeg er helt enig i denne :D

Skjærer ikke ut noe som helst, men har oppkuttet paprika, agurk, gulrot, sendet med blåbær, druer, yoghurt, innimellom middagsrester, matmuffins, små biter av pølser osv. Noen ganger får de sånn kald havregrøt. :)
Har tro på variasjon, men som regel en skive med hver dag, og den spises den også :)

Samme her :)
 
Hun går egentlig i matpakkefri barnehage, men de pusser opp kjøkkenet. Så idag fikk hun to matesker med 2 brødskiver med ovnsbakt leverpostei og 1 brødskive med hvitost, oppskjært agurk i plastfolie, oppskjært paprika i plastfolie og en liten klase druer. Begge mateskene var like. Tenker at det er en helt grei matpakke.

Av og til legger jeg i babybel ost eller rosiner i tillegg. Litt etter hva vi har. Hun spiser ihvertfall maten, så regner med at den er godkjent :)
 
Back
Topp