Øyenfarge

Gullnurket15

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Hei,

Noen som har erfaring med øyenfargen på baby?
Far har blå øyne og jeg har grønne. Det er så sjeldent jeg har sett gutter med grønne øyne, og håper jo derfor lillegutt får grønne øyne. Nå har han vakre blå og er 11 uker.
Min mor har brune og min far har gråblå.

Hvor sannsynlig er det at han øyne blir blå?
 
Den kan endre seg ila det første året tror jeg det er. Da jeg og broren min ble født var moren min skråsikker på at jeg skulle få brune øyne siden faren min har brune og moren min blå og brun er mer dominerende og vanlig farge enn blå. Ble blå øyne på meg men på broren min ble det brune. Han fikk kjapt brune flekker i øynene som viste at han fikk brune øyne. Her har både jeg og gubben blå øyne så jeg blir overrasket om mini får annen farge enn oss
 
Her har begge mine brune, jeg har brune men far blå. Så det ganske tidlig her at de kom til å få min farge :)
 
Den kan endre seg ila det første året tror jeg det er. Da jeg og broren min ble født var moren min skråsikker på at jeg skulle få brune øyne siden faren min har brune og moren min blå og brun er mer dominerende og vanlig farge enn blå. Ble blå øyne på meg men på broren min ble det brune. Han fikk kjapt brune flekker i øynene som viste at han fikk brune øyne. Her har både jeg og gubben blå øyne så jeg blir overrasket om mini får annen farge enn oss

Viss han får annen farge så har du nok vært ute på vifft :p hihihi. Neida. Men teoretisk sett så skal ikke 2 med blå øyne kunne få unger med andre farger. MEN det finnes jo unntak. Sånn som farmor og farfar min. Dei har/hadde begge blå øyne, men fikk 2 barn med brune, 2 med grønne og 1 med blå.

Men når vi har blå farge så skal vi teoretisk ikke ha arveanlegg til å lage brune og grønne :)
 
Viss han får annen farge så har du nok vært ute på vifft :p hihihi. Neida. Men teoretisk sett så skal ikke 2 med blå øyne kunne få unger med andre farger. MEN det finnes jo unntak. Sånn som farmor og farfar min. Dei har/hadde begge blå øyne, men fikk 2 barn med brune, 2 med grønne og 1 med blå.

Men når vi har blå farge så skal vi teoretisk ikke ha arveanlegg til å lage brune og grønne :)
Haha ja hadde tatt seg ut om han plutselig fikk brune eller grønne øyne nå:p. Da hadde nok gubben stusset litt.


Viss han får annen farge så har du nok vært ute på vifft :p hihihi. Neida. Men teoretisk sett så skal ikke 2 med blå øyne kunne få unger med andre farger. MEN det finnes jo unntak. Sånn som farmor og farfar min. Dei har/hadde begge blå øyne, men fikk 2 barn med brune, 2 med grønne og 1 med blå.

Men når vi har blå farge så skal vi teoretisk ikke ha arveanlegg til å lage brune og grønne :)
 
Det kan endre seg veldig lenge. Min sønn hadde blå øyne frem til han var over 8 mnd. Da ble de brune :)
 
Vi har begge blå øyner her og. Så lillegutt bør ende opp med blå. Men han har ekstremt mørke blå, men dei har startet å lysne litt nå :)
Her har jeg mørke blå og gubben lyseblå med hint av grått i. Mini har mer min blåfarge (enn så lenge ihvertfall)
 
Jeg har grønne øyne, mannen har blå. Minien ble født med blå øyne og han er nå 19mnd, har fått mer grønne øyne ser det ut som nå:)
 
Lillemann har nå fått en lysere blåtone rundt pupillen, nydelig blå. Han er jo bare 3 mnd nå, men magefølelsen sier han får sine fars øyne.
 
Her har mannen blå og begge gutta har hatt blå, men eldste syns jeg har fått mer og mer grønt i sine etterhvert...
 
Back
Topp