Øyekatarr og rødt øye - hjemme fra barnehagen i morgen eller ikke

annth

Glad i forumet
Jeg har en gutt på 3 år som har fått øyekatarr i løpet av helga.
I dag tidlig var ene øyet sammenklistret og i tillegg er han rødt øye kun på det ene øyet.
Han har kun hatt øyekatarr 1 gang tidligere og da fikk han medisin og salve og gikk i barnehagen dagen etter at han startet på medisinen.

Han er i tillegg forkjølet og vi har renset øyet med saltvann og han virker i bedre form men er veldig usikker på morgendagen og han er en gutt som elsker å gå i barnehagen og selvom han er syk så er han alltid godt humør.

Har noen tips og råd om hva vi bør gjøre?
 
Sist vi hadde øyekatarr fikk vi beskjed om åkun skylle med saltvann flere ganger pr dag. Og så se det ann. Om det ikke ble bedre på to dager skulle vi få salve. Kunne fint gå i barnehagen sa legen, men vi holdt han hjemme en dag til vi så bedring. Det er jo veldig smittsomt. Tok med skylling til barnehagen så de også kunne skylle, spes etter sovetid.
 
Bhg vi går i nå fortalte at han ikke kunne komme dit om han ikke gikk på medisiner, men dagen etter snakket vi med en annen som sa det var helt greit så lenge han ikke var veldig hardt rammet. Kanskje det er ulike regler i de forskjellige barnehagene og du kunne ringt i morgen tidlig og spurt?
 
Øyekatarr er veldig smittsomt så om ingen andre har fått det vil man ofte prøve å begrense det og dermed holde de hjemme inntil behandling er startet (medisiner, ikke skylling). Når mini her fikk det derimot hadde alle i bhf fått det og de sa at om alle skulle holdes hjemme hadde de like gjerne kunne holde stengt. Behandling og god håndhygiene løste problemet selv. Så farlig er det ikke, men er veldig avhening av omfang og bhg personalet.
 
Bhg vi går i nå fortalte at han ikke kunne komme dit om han ikke gikk på medisiner, men dagen etter snakket vi med en annen som sa det var helt greit så lenge han ikke var veldig hardt rammet. Kanskje det er ulike regler i de forskjellige barnehagene og du kunne ringt i morgen tidlig og spurt?

Tidligere var det sånn at de ikke kunne gå i barnehagen før de hadde begynt med medisiner, de har gått bort fra den anbefalingen nå. Så nå skal hvert enkelt tilfelle vurderes, man skal helst ikke bruke den salven med mindre det er kraftig. Når øyet er rødt og i tillegg så mye puss at det er sammenklistret etter soving hadde jeg holdt han hjemme og vært nøye med hygiene og skylling, sett Ann en dag eller to og så reist til legen om det ikke ble bedring.
 
Hadde en gutt i min barnehage. De sa at retningslinjene var endret til at så lenge de har begynt behandling kan de komme
 
Mitt barn har stadig bittelitt puss i øyet. Har fått flere mld og tlf fra barnehagen om dette. De spør om jeg kan kontakte lege. Men så skyller jeg med litt saltvann og dagen etter er han helt fin igjen. Jeg skjønner det er smittsomt, men synes de er litt hysteriske i barnehagen. Jeg kan ikke gi medisiner hver gang det er bittelitt puss i øyet som går over av seg selv dagen etter...
 
Mitt barn har stadig bittelitt puss i øyet. Har fått flere mld og tlf fra barnehagen om dette. De spør om jeg kan kontakte lege. Men så skyller jeg med litt saltvann og dagen etter er han helt fin igjen. Jeg skjønner det er smittsomt, men synes de er litt hysteriske i barnehagen. Jeg kan ikke gi medisiner hver gang det er bittelitt puss i øyet som går over av seg selv dagen etter...
Så da syns du det er greit andre blir smittet fordi du ikke gidder å kontakte lege? Det er ganske smittsomt, så selv om han er fin etter du skylder med saltvann er han fortsatt smittsom. Sånt provoserer meg faktisk
 
Så da syns du det er greit andre blir smittet fordi du ikke gidder å kontakte lege? Det er ganske smittsomt, så selv om han er fin etter du skylder med saltvann er han fortsatt smittsom. Sånt provoserer meg faktisk
Man får ikke lenger medisiner med mindre man har skylt med saltvann noen dager og det ikke er bedring. Så hun følger faktisk bare retningslinjene som er å skylle med saltvann.

Mulig det er ulike regler i bhg, men der småen går får de komme i bhg så lenge behandling er påbegynt om det er saltvann eller medisiner.
 
Så da syns du det er greit andre blir smittet fordi du ikke gidder å kontakte lege? Det er ganske smittsomt, så selv om han er fin etter du skylder med saltvann er han fortsatt smittsom. Sånt provoserer meg faktisk

Vi har vært hos lege faktisk flere ganger. Har også gått på flere typer medisiner. Jeg snakker om de gangene det er litt gult i øyekroken. Han hadde aldri fått medisiner av lege for det. Det er jeg glad for! Har heller ikke gått epidemier med øyekatarr i barnehagen. Bortsett fra den ene gangen han ble smittet av noen andre.
 
Mini har hatt øyekatarr nå og han var den eneste på avdelingen som hadde det.
Det holder å skylle med saltvann, da det ikke gies medisin før det er skikkelig ille.
Jobber selv i bhg og vi ringer kun hjem om barnet har gjenklistrede øyne.
 
Man kan ikke vite om det er øyekatarr (altså betennelse) uten at legen tester. Det er veldig vanlig at barn får snørr opp i tårekanalene ved forkjølelse og de kan bli sammeklistret og røde. Man skal ikke bruke antibiotika med mindre det er helt nødvendig (pga fare for resistens).

Skyll med saltvann ofte. Så ofte som nødvendig. Vask bort gugg med en ren bommullspad med rent/sterilt vann. Prøv dette et par døgn og se om det går over.

Om barnet har vondt, konstant lege.

Barnehagen kan ikke nekte barn å komme i barnehagen pga dette. Det er nye retningslinjer, ikke alle har oppdatert seg på dette.
 
Så da syns du det er greit andre blir smittet fordi du ikke gidder å kontakte lege? Det er ganske smittsomt, så selv om han er fin etter du skylder med saltvann er han fortsatt smittsom. Sånt provoserer meg faktisk

Barnehagen kan ikke nekte. Legene skal ikke gi ut antibiotika før det er konstanteret betennelse ved prøver og etter at saltvannskylling er prøvd noen dager uten bedring. Det er ikke nødvendigvis smittsomt da det som oftest ikke er øyekatarr. Ikke noe mer enn litt hoste og snørrete nese, som unger sendes i barnehagen med hele tiden. Holder du barnet ditt hjemme så fort det er litt snørrete?
 
Back
Topp