Øyebetennelse, hvordan fjerne størknet puss?

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Øyet til sønnen på straks to år er ganske sammenklistret. Det andre er nesten like ille... Problemet er at det har tørket i løpet av natta og gutten min hater at jeg vasker. Hvordan gjør jeg dette mest effektivt?

Skal skaffe øyedråper idag, så jeg bruker klorhexidin nå.
 
Tja, det er bare å vaske det. Er på en måte ikke noe annet å få gjort. Går det ikke an å snakke med ham om at du må vaske sånn at han får åpnet øynene?

Jeg ville nok bare prøvd det. Hvis ikke det hjalp, så hadde jeg bare gjort det likevel. Det må jo gjøres skal han bli bra.

Klorhexidin ville jeg ikke brukt på øynene! Heller bare vann til du får tak i saltvann!
 
Tja, det er bare å vaske det. Er på en måte ikke noe annet å få gjort. Går det ikke an å snakke med ham om at du må vaske sånn at han får åpnet øynene?

Jeg ville nok bare prøvd det. Hvis ikke det hjalp, så hadde jeg bare gjort det likevel. Det må jo gjøres skal han bli bra.

Klorhexidin ville jeg ikke brukt på øynene! Heller bare vann til du får tak i saltvann!


Det var klorhexidin vi fikk med oss fra sykehuset da han var baby og han hadde øyebetennelse. Fikk sånne små pipetter, eller hva det nå heter. Men ja, kan få tak i saltvann. Har pleid å bruke det, men hadde selvfølgelig ikke det i hus nå...

Joda, det må jo gjøres. Får dynke en klut med vann og skure. :p
 
Det var klorhexidin vi fikk med oss fra sykehuset da han var baby og han hadde øyebetennelse. Fikk sånne små pipetter, eller hva det nå heter. Men ja, kan få tak i saltvann. Har pleid å bruke det, men hadde selvfølgelig ikke det i hus nå...

Joda, det må jo gjøres. Får dynke en klut med vann og skure. :p
Ha litt varme på vannet og hold kluten mot øyet en liten stund så det løsner. Evt hiv han i dusjen det jeg gjør med min for å få vasket vekk det stive og så skylder med saltvann.
 
Vi lagde saltvann sist før vi fikk kjøpt og vasket med det, blandet ganske svakt da. God bedring!
 
Ha litt varme på vannet og hold kluten mot øyet en liten stund så det løsner. Evt hiv han i dusjen det jeg gjør med min for å få vasket vekk det stive og så skylder med saltvann.

Takk for tips. :) Nå har jeg satt han i stampen i dusjen så håper jeg får vekk klumpene. Akkurat nå var det ikke så praktisk med lange vipper på karen. :p

Vi lagde saltvann sist før vi fikk kjøpt og vasket med det, blandet ganske svakt da. God bedring!

Takk takk :)
 
Takk for tips. :) Nå har jeg satt han i stampen i dusjen så håper jeg får vekk klumpene. Akkurat nå var det ikke så praktisk med lange vipper på karen. [emoji14]



Takk takk :)
Haha kjenner til det, min kar har lange vipper og er ofte syk noe som gjør at han enten har puss fra øynene eller snørr i vippene omtrent bestandig [emoji14]
 
Jeg hadde kronisk ørebetennelse som lita, var likegreit å lage saltvann selv som å kjøre på apoteket og kjøpe. Mener det kokes eller blandes med varmt vann i forholdene 1 liter på en ss salt, så avkjøles det. Da får man raskt lindring :)
 
Kok 1 liter vann, bland i 1 ss salt. La dette avkjøles før du tar en bomullspad(bomullsdott) og dynker i vannet. Legg paden på øyet og klem ut vann. Bytt pad ofte for å unngå å dra smitte fra øye til øye.
Dra bomullen forsiktig over øyet da fjernes det harde.
Gjentaes på det andre øyet.
Vask fra yttersiden og inn mot nesen.
 
La han vaske selv?

Det er prøvd. Ganske dårlig vask :p

Men det kom seg da han fikk sitte i stampen og bade mens jeg vasket han. Da godtok han det mer og ble distrahert. Klut med varmt vann hjalp mye. :)

Skal prøve på å lage saltvann selv også. I tillegg fikk han øyedråpene sine. Får håpe han blir bra fort.

Takk for svar, alle sammen. :)
 
Har du morsmelk kan du bruke det. Til å skylle altså, ikke vaske.
 
Back
Topp