Øverføre fedrekvoten til meg

Februarprinsesse16

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Far ønsker ikke å ha pappaperm, han vill jobbe(og hvis han tar perm så mister han vikariatet sitt).
Han har ikke jobbet lenge, men lenge nokk til å ha perm. Jeg får ikke overta pappa permen hannes uansett hva det måtte være. Jeg sender ikke en baby på 8mnd i bhg. Noen som kan hjelpe?
:(
 
Er ikke så mye å gjøre med den saken. Så lenge far ikke ønsker å ha permisjon, men har rett på det, får du ikke overta hans del av permisjonen. Da faller den delen bort. Er far klar over at det er dette som skjer om han velger bort permisjon?
 
Du får nok ikke overført den pga det. Han har krav på den permisjonen, og får heller stå på kravene sine eller stå uten permisjon for noen av dere. Men da må jo lille i bhg da.
De har vel ikke lov til å si opp/avbryte arveidsforhold med mannfolka pga permisjon heller, på lik linje som oss damer, så eneste "hjelpen" er vel å stå på kravene sine.
 
Evnt ta ut gradert da, om du har mulighet til noe gradert ulønnet
 
Dagmamma kanskje? Hvis far syns det er for tidlig kan han utsette pappapermen, han må ikke ta den rett etter din. Har du noe ferie du kan ta ut mot slutten av permisjonstiden?

Eventuelt kan dere gradere uttaket slik at du er hjemme tre dager i uken og han bare to dager over en lengre periode, da er han ikke helt borte fra jobb samtidig som dere ikke trenger å ha lille i bhg helt enda :)
 
Dagmamma kanskje? Hvis far syns det er for tidlig kan han utsette pappapermen, han må ikke ta den rett etter din. Har du noe ferie du kan ta ut mot slutten av permisjonstiden?

Eventuelt kan dere gradere uttaket slik at du er hjemme tre dager i uken og han bare to dager over en lengre periode, da er han ikke helt borte fra jobb samtidig som dere ikke trenger å ha lille i bhg helt enda :)
Det var en GOD løsning!
 
Mistet jobben da jeg ble gravid med nr 2
Edit: Hva er det?
Mistet du jobben pga graviditeten? Og tok du det evnt videre?
Så du jobber ikke noe nå? Da kan man ta det litt på sparket evnt om du skulle få deg jobb.
Fedrekvoten må taes ut innen 3 år. Det trenger ikke å være sammenhengende, men kan fint utsette hele eller deler av den. Han kan f.eks ta en dag i uka.

Man har krav på 1 år ulønnet permisjon også, uten at arbeidsgiver kan si en opp pga dette.
 
Mistet du jobben pga graviditeten? Og tok du det evnt videre?
Så du jobber ikke noe nå? Da kan man ta det litt på sparket evnt om du skulle få deg jobb.
Fedrekvoten må taes ut innen 3 år. Det trenger ikke å være sammenhengende, men kan fint utsette hele eller deler av den. Han kan f.eks ta en dag i uka.

Man har krav på 1 år ulønnet permisjon også, uten at arbeidsgiver kan si en opp pga dette.
De vill nokk påstå noe annet som f.eks nedbemanning, men de tokk meg bort fra arbeidsregistret 14dager etter jeg var innom med nyheten. Snakket med noen som hadde med det å gjøre i Oslo men har ikke gjort så mye mer. Men vi vurderer å gjøre noe.

Jobber ikke nå, leter men er ikke lett.
Takk for tips, det er jo en god i idee men økonomisk blir det vanskelig..
 
De vill nokk påstå noe annet som f.eks nedbemanning, men de tokk meg bort fra arbeidsregistret 14dager etter jeg var innom med nyheten. Snakket med noen som hadde med det å gjøre i Oslo men har ikke gjort så mye mer. Men vi vurderer å gjøre noe.

Jobber ikke nå, leter men er ikke lett.
Takk for tips, det er jo en god i idee men økonomisk blir det vanskelig..
Men da har de heller ikke lov å ansette noen i din stilling på et år uten å ha tilbudt deg stillingen først. Greit å være klar over ;)
Var gjennom noe lignende i våres, men sjefen min sa rett ut hva som var grunnen. Kom ikke noen vei med det han nei...

Du trenger jo ikke ta et år, og så lenge du ikke jobber foreløpig så går du jo uansett hjemme. Da kan jo pappaen utsette permisjonen sin litt, eller ta et par dager i uka e.l.
 
Han bør sørge for å søke utsettelse av den, innen din del/fellesdelen er over, ellers mister han dag for dag til han søker. Sånn i tilfelle han tar til vett og tar ut dagene innen ungen er tre år. Mn mann var hjemme (arbeidsledig) til uka før han skulle begynt i pappaperm, så den søkte han utsettelse av sånn at ahn kunne begynne å jobbe når han fikk tilbudet. Nå tar han det ut gradert med en dag her og der, høstferie, juleferie, planleggingsdager, bare en fridag fordi han kan (og da kan hun bare ta henne ut av bhg, selvsagt)
 
Nå ble jeg litt klokere. Syntes det er mye å sette seg inn i.
Siden jeg har blitt sagt opp går det ann å søke dagpenger (hvis jeg fortsatt er arbeidsledig). Da vill jeg vell være hjemme med barna samtidig som jeg søker på jobb? Har ikke peiling på det her.
 
Jeg lurer også på om jeg skal snakke med jobben jeg hadde. Men føler meg litt forrådt, jobbet der i 4år.. Dette ble vist en tråd om litt mer enn bare fedrekvote.
Ikke noe godt å beskymre seg over framtiden.
 
Ja, du kan søke dagpenger dersom du er REELT srbeidssøkende, og det inkluderer å ha en barnepassordning på plass på kort varsel om du får en jobb. Helt kort varsel.

Min mann måtte kaste seg rundt og søke utsettelse, det gikk en uke fra han var på intervju til han begynte å jobbe. Og da måtte jeg kaste meg rundt like fort og odne ulønnet perm fra jobb. For det var jo en forutsetning for hans dagpenger at han hadde mulighet til å begynne i jobb straks han fikk en. Og det hadde han, takket være min fleksible arbeidsgiver.
 
Ja, du kan søke dagpenger dersom du er REELT srbeidssøkende, og det inkluderer å ha en barnepassordning på plass på kort varsel om du får en jobb. Helt kort varsel.

Min mann måtte kaste seg rundt og søke utsettelse, det gikk en uke fra han var på intervju til han begynte å jobbe. Og da måtte jeg kaste meg rundt like fort og odne ulønnet perm fra jobb. For det var jo en forutsetning for hans dagpenger at han hadde mulighet til å begynne i jobb straks han fikk en. Og det hadde han, takket være min fleksible arbeidsgiver.
Det var jammen kjapt gjort!
Barnepass... Ja det er ikke bare bare med to barn :hilarious: . Men dette finner vi ut av .
 
Ja, det gikk veldig fort, jeg tror muligens ikke det var utlyst heller, han var på intervju på en annen stilling også ble det sånn at han havnet i datterselskapet i stedet. Og etter 11 mnd hjemme var han veldig klar for jobb, men fort gikk det ja.

Vi hadde bare ei som det måtte ordnes pass av, og da fikk altså jeg forlenget permisjonen min. De to andre gikk i hhv bhg og skole.
 
De vill nokk påstå noe annet som f.eks nedbemanning, men de tokk meg bort fra arbeidsregistret 14dager etter jeg var innom med nyheten. Snakket med noen som hadde med det å gjøre i Oslo men har ikke gjort så mye mer. Men vi vurderer å gjøre noe.

Jobber ikke nå, leter men er ikke lett.
Takk for tips, det er jo en god i idee men økonomisk blir det vanskelig..

Det er i sånne situasjoner det er godt å ha en fagforening. De skal ta saken for deg.
 
Back
Topp