Øvelser fra fysioterapeut.

endelig_vår_tur

Forumet er livet
Maiblomstene 2017
Vesla har ei fantastisk fysioterapeut som heller velger å forebygge enn å vente til evt problemer oppstår. Vi har fått med øvelser hjem til å trene på.
Men det er jo så mye til sammen at jeg føler kosetiden blir litt borte. Hovedfokus er magemusklene ettersom hun har den velkjente bakoversvaien. Men så er det å øve på å gripe etter leker, sparke etter dem. Bli oppmerksom på føttene sine. Trene nakke i mageleie. Så har vi mating og vitaminer, jern ++ Trene på å spise fast føde.
Så skal vi gjerne samspille, prate etc. Så er det sovetid. Og oppi alt dette er det storesøster, hund, husarbeid.
Husker ikke jeg stresset sånn med fysisk utvikling på storesøster.

Vesla er 5 mnd, (16 uker ukorrigert).
 
Kjenner til det... Her har vi mest øvd på rulling og "situps" etter fysiobesøk. Hun er fortsatt ikke glad i å rulle, men hun kan det nå... Vi har brukt mye tid på trening/leking og oppmuntring til bevegelse. Resultatet er at hun åler/kryper nå 7mnd gammel/5,5mnd korrigert.
 
Kjenner til det... Her har vi mest øvd på rulling og "situps" etter fysiobesøk. Hun er fortsatt ikke glad i å rulle, men hun kan det nå... Vi har brukt mye tid på trening/leking og oppmuntring til bevegelse. Resultatet er at hun åler/kryper nå 7mnd gammel/5,5mnd korrigert.
Å så godt å lese at det gir uttelling alle tiden man legger ned.
 
Vet du, hvert minutt er verdt gull :) Vi startet med å trene nakke da hun var rundt 6 uker. Noen minutter pr. bleieskift. Også litt og litt mer. Deretter hender, hun var i tillegg sideulik. Men fysio var og nøye på at hun ikke skulle bli lei, og det skulle være en positiv stund :) Litt er bedre enn ingenting om det bare blir stress. Vil bare si det til deg, for det skal være en god stund for dere :)
 
Kjenner til det... Her har vi mest øvd på rulling og "situps" etter fysiobesøk. Hun er fortsatt ikke glad i å rulle, men hun kan det nå... Vi har brukt mye tid på trening/leking og oppmuntring til bevegelse. Resultatet er at hun åler/kryper nå 7mnd gammel/5,5mnd korrigert.
Oj, så flink! [emoji171] Da mi var 7 mnd og 5,5 korrigert trente vi enda aktivt på rulling. Åling er jo supert :)
 
Vi hadde fysio time annenhver uke med nye øvelser hver gang omtrent fra han var 4-5mnd gammel til han var 7 mnd gammel :) Det ga en stor uttelling og var vel verdt det. Det ble en del av kosen til slutt :) til å begynne med stresset vi med det., men etterhvert som han mestret ting og vi kunne se at han lyste opp, da ble det den største kosen <3
 
Oj, så flink! [emoji171] Da mi var 7 mnd og 5,5 korrigert trente vi enda aktivt på rulling. Åling er jo supert :)

Gikk fort videre til ordentlig kryping! Og ser hun vurderer å reise seg opp etter ting nå, reiser seg opp i fanget vårt. Plutselig går alt så fort!
 
Jeg har ikke hatt prematurbarn, men barn med spesielle behov som har trengt fysio og trening. Jeg tenker at mange av de tingene du nevner er det samme man gjør med barn født til termin, men at når man får det som oppgaver som bør gjøres, så føles det som et åk, og mindre kos. Men en morsom babygym kan gjøre treningen lettere, og man får kjøpt sokker med rangler sydd fast så det blir interessant å gripe etter føttene sine. Og alle babyer burde øve på å ligge på magen og bruke nakkemuskulaturen, men det er så klart mindre gøy hvis man har svakere muskulatur enn normalt. Sånne trekantspeil kan hjelpe, eller en lekematte med knitreting så hun har noe gøy å gjøre når hun ligger i den stillingen. Samspill og prat kommer jo under kosetid tenker jeg, og sånt som naturlig kommer inn i babytiden. Og sovetid likeså! Storesøster og hun er sikkert veldig fine ressurser for lillesøster både nå og senere :)
 
Back
Topp