Ønsker å amme kun i 6-7 månder, er jeg dårlig mor?

Måneskygge

Andre møte med forumet
Jeg og min nye samboer skal ha jente i mars, noe vi gleder oss til. Vi har begge to barn fra tidligere forhold. Så kom plutselig emnet amming opp og jeg ytret at min opplevelse av amming ikke er så rosenrød,, og ønsker å gjøre det i 6 mnd. Da steilet han totalt, og det var en grunn til at helsenorge annbefaler ett år amming, og at om det var slik at jeg ønsket å amme så lite av personlige grunner, ville jeg ikke det beste for barnet og er en dårlig mor. Sitter fremdeles sjokkert her og føler meg udugelig.
 
Det er faktisk ikke alle som KAN amme til barnet er 1 år. Min første ville ikke ha mer enn x1 pr døgn fra hun var 4 mnd og blånektet å ta puppen mer fra hun var 6 mnd. Selv om de anbefaler frem til 1 år så er det ingen som sier at det er farlig å slutte før heller. Enten det er mammaen sitt valg eller babyen. Amming skal være nærhet og kos også, ikke bare foring.

Man skal amme så lenge begge koser seg med det syntes jeg - uten at folk skal legge seg oppi det.
Og nei - jeg syntes ikke du er en dårlig mor fordi du vil amme i 6-7 mnd.
 
Da ammer du lenger enn jeg gjorde forrige gang. Slutta etter 3 mnd. Dattera mi hyla og skreik hver gang kg la henne til puppen. Var helt grusomt. Jeg sleit med brystbetennelser og diverse i tillegg. Jeg HATA å amme. Var ikke kos i det hele tatt!! Jeg prøver å amme igjen denne gangen men ser jeg tegnene en gang til slutter jeg før. Jeg går ikke gjennom det helvete en gang til. Det blir flotte mennesker av mme også :D Jeg kan virke som om jeg er veldig bestemt her men akkurat når det gjelder amming har jeg sterke meninger. Man skal ikke amme for en hver pris. Man er like flink og god mor om man gir flaske. Dessuten blir jo mamma'n og pappa'n likestilt i forhold til mating. Mannen min satte veldig pris på at han fikk delta mer i matinga av dattera vår og fikk det båndet med henne også. Men et gjorde besteforeldre, tanter og onkler. Til og med søskenbarn av barnet fikk gi henne flaske. Og alle syntes det var stoooor stas!
 
Jeg vil amme så lenge jeg klarer, men skal jo ut i 80-100% jobb i november, da er lillegull bare 7mnd så får se hva som skjer da.

Men nei, du er ikke dårlig mor fordi du "bare" vil amme i 6-7mnd. Finnes jo de mødrene som nekter plent å amme fordi det kan gi hengepupper påstår de....
 

Du er ingen dårlig mor,det skal du ikke tenke på.

MEN jeg syns det er litt tidlig å si at du bare vil amme så så lenge. For selv om ammingen ikke var noe særlig sist så kan det gå helt supert denne gangen :)

Man skal absolutt ikke amme bare for at det er det "beste" for barnet,mor skal jo tross alt også ha det bra. Om om ammingen ikke funker så blir det jo gode unger av mme også ;)

Og om du sliter med amming denne gangen så ser nok samboen din at du ikke har det godt og da tror jeg neppe han kommer med slike dume kommentarer om at du er dårlig mor for at du ikke klarer amme lenger enn så så lenge.

 
Dårlig mor vet jeg ingen ting om, men det er ikke ammingen som gjør utslaget ;)

Jeg ser bare ikke grunnen til å på forhånd bestemme seg for et fast antall måneder man vil amme før man faktisk 'er der'. Jeg ammet førstemann ett år før han plutselig var uinteressert. Snuppa sluttet å spise da hun var 3 mnd'er og måtte tvangsfores med kopp, og sistemann ammet et par måneder før reaksjonene på ALT jeg spiste lagde så mye ork at vi gav opp...

Men jeg har tenkt til å amme denne gangen også. Dvs denne gangen er det også planen at jeg skal amme. Det er jo tross alt det beste for barnet hvis alt fungerer som det skal. Men går det ikke, så mener jeg at jeg ikke er noen dårlig mor som da finner et annet godt alternativ. Jeg syns bare det er rart å på forhånd si at man ikke vil mer etter 6 måneder. Kan jo være at du føler det er mer greit denne gangen og at ungen din trives med det. Da syns jeg at det at du bare har bestemt deg for noe er en dårlig grunn til å stoppe ved 6 mnd'er.

Oi, dette ble langt. Gjør det som passer deg og babyen :) Viktig at man er komfortabel med det man velger å gjøre eller ikke gjøre. Alternativet til amming er nesten like bra idag ;)
 
Jeg mistet melka etter tre mnd med forrige mann, og tror nok ikke jeg ønskerr å amme merr enn 6-7 mnd selv heller. Vi får se hvordan det går, men jeg synes også at helsenorge er ganske "hysteriske" når det gjelder amming for tyiden. Man "SKAL" jo amme uansett for tiden og helst så lenge som mulig. Har enn venninde som omtrent ble mobbet av helsesøster da hun  ville slutte å amme etter tre mnd pga blødende brystbetennelse i begge brystene. Synes dette er helt horribelt!
 
Men hvorfor trenger du å bestemme deg for det allerede nå?
Kan jo være du får en helt annen opplvelse av ammingen denne gangen.
 
Gjør det som er rett for deg du, ellers blir du bare deppa og blir en dårlig mor når du ikke har det bra selv!
 
Er vel strengt tatt ikke det som avgjør om du er en god mor..
 
Eg ammet 7mnd med jenten min, da var det tomt her og hun ville ikkje ha pupp..


Beskjed til mannen din:

NÅR han skal amme og det er hans kropp som produsere melk, da kan han få protestere mot evt amming og tiden som brukes på det.

Nå bør han holde kjeft og være glad for at du prøver i det hele tatt !!!!!
 
Fysj! For en fryktelig ting å si! :O Tror jeg hadde flydd i været om samboeren min sa noe sånt til meg... :P "Er det du eller jeg som har puppene i dette huset??"

Jeg kommer til å amme til ungen er minst ett år med de forventningene om at det kommer til å g knirkefritt. ;)
Uten noen erfaring innen amming drister jeg meg til å si et par ting; man burde amme så lenge man kan dersom man har muligheten, og ihvertfall ikke la være uten å ha en grådig god grunn. Som Devina sier; man har jo de kvinnfolka som ikke ammer pga frykten for hengepupper. DET er en dårlig grunn, det...

Med det sagt så mener jeg at både mor og barn burde være komfortable med ammingen, for en stresset ammende mor tror jeg neppe er godt for noe barn... Vet ikke hva slags problemer du hadde med ammingen av ditt forrige barn, men (nå skriver jeg ut fra min egen fornuft, ikke av erfaring) råder deg til å amme så lenge som du føler gå bra. Jeg tror ikke det er bra om du stresser med å prøve å amme 6-7 måneder, men heller tar det litt dag for dag. Kan jo hende det går strålende denne gangen :)

Synes absolutt ikke at du er en dårlig mor! Tror det er altfor lett for mannfolk å dømme en mor god eller dårlig når en selv står på sidelinja... Går jo også an å bruke brystpumpe og gi babyen melk med flaske, da kan jo pappa hjelpe til også.
 
takk for mange svar :)
jeg svarte han jo med å hisse meg opp og fortelle ham det var min kropp å det der..men det gjorde jo ting værre. han ble rett og slett forbanna og veldig sjokkert. rett før han pakka sakene sine.. så tja..det er kanskje ikke bara jeg som er hormonell..? men grunnen jeg har satt opp 6-7 mnd for meg selv og amming er at det er 6 mnd som er di mest nødvendige, og skal bite tenna sammen til da. men syns amming er psykisk stressende. med nr 1 gikk amming kjempefint, fra utsiden. ingen problemer med riktig sugeteknikk eller lite melk. men den følelsen endorfinene gav meg under amming (begge gangene) var ikke fred og lykke. følelsen var ekstremt deprimert, og panikk som å sitte fast i en heis. vet ikkje helt hvordan jeg skal utrykke meg. men psykis var amming en fæl følelse selv når det ikke var vondt eller ømt fysisk. :/ andre ammingen var i tilegg fæl..hehe men jeg bet tenna sammen da også. hadde 4 brystbetennelser på rad med 42 i feber. kunne ikke gjøre noe. ammingen var smertefull og jeg blødde hver gang. hun var totalt uintresert i tilegg og brukte tid på å titte rundt seg.. så jeg holdt på å skrike hver gang hun skulle ta tak igjen. så hper selvfølgelig at det blir bedre fysisk affal denne gangen, men syns dette med amming kan bli litt vel fanatisk, da det er gode erstatninger å få tak i om det gjør mor til ett lettere til sins menneske. tror mye av imunforsvaret kommer før fødsel , under amming ja, men også etterpå. at en ikke er for hysterisk når det gjelder vanlige bakterier, at en lar barn gå gjennom noe og ikke beskytter dem mot alt. det bygger opp imunforsvaret det også.
 
Har en svoger som oppfører seg på samme vis. Dette er faktisk DIN kropp! Det er helt riktig at de har god nytte av mm frem til 6 mnd. Etter 6 mnd er det faktisk minimalt med næring og det blir mer som en drikke. Men hvis du blir stresset og føler det ukonfortabelt å amme så tror eg melken vil dabbe av etterhvert. Melkemengden avhenger jo av hyppig amming. Men også av hvordan mor har det. Jeg ville gjort det klinkende klart for sambo at dette er et valg kun du råder over. Jeg skal amme så sant jeg kan(brystoperert). Men om natten kommer vi til å gi mme pga styret med to unger. Jeg kommer ikke til å amme mer enn til jeg selv føler det er stopp. Og stakkars den som kommer å vurderer meg som mor på grunnlag av amming. De kommer aldri til å tørre uttale seg om denslags noensinne!
 
Syntes ikke du er en dårlig mor, men er overrasket over innstillingen med at du gir opp før du har begynt en gang slik jeg ser det.
Og er overrasket over hvordan 99% av synspunktene går på mor og mors beste... Jeg for min del fokuserer på hva som er det beste for barnet (noe jeg tipper kanskje mannen din også tenker) og han var kanskje litt bastant i måten han sa det på og da går det heller ann å si noe om det.

Jeg ammet til sønnen min var nesten 2 år, og syntes faktisk det er sårende hvor mange som blir overrasket og nesten syntes det er sykt at noen ammer så lenge... Syntes fokuset og synet på amming har blitt vridd til at det er mer og mer "in" å gi mme og man er verdens beste mor hvis man prøver å amme et par timer på sykehuset.

Ikke meningen å såre noen, det er ikke intensjonen med dette innlegget.


 
Eg har sjølv slitt for å få til amming. Derfor har eg ein holdning til amming som gjer at eg ammer det eg klarer osv. Eg følte meg så mislykka sist pga at eg måtte gi flaske også.

Så enn om du ikkje meiner det sårende, så blir det da for oss som da sleit av diverse årsaker.

Eg fikk ikkje melk i starten, ødela ryggen når eg fødte og satt med konstante ryggsmerter, fordi eg skulle amme, og da ikkje kunne ta noko mot smerten.

Eg syns det er flott for alle som kan amme så lenge dei orker/ønsker, men vær så snill: Ikkje uttal dere om kva me som da sliter bør klare
 
Hun spurte jo hva vi mente, og da regner jeg ikke med at hun bare ønsker å høre stå på, stå på ditt, du er kjempeflink som ikke vil ha en annen innstilling til at det kanskje går kjempe bra denne gangen? Og man kan ikke vite på forhånd om ammingen kommer til å gå kjempe bra eller bli et slit.

 


Elsklingen skrev:
Hun spurte jo hva vi mente, og da regner jeg ikke med at hun bare ønsker å høre stå på, stå på ditt, du er kjempeflink som ikke vil ha en annen innstilling til at det kanskje går kjempe bra denne gangen? Og man kan ikke vite på forhånd om ammingen kommer til å gå kjempe bra eller bli et slit.




Ja alle må jo få uttale seg. Jeg er absolutt enig i at amming er viktig for barnet. Men spm er vel strengt tatt om hun er en dårlig mor om hun ikke ammer lengre enn 6-7 mnd. Og DET kan vel ingen mene vel? Jeg er medlem i ammehjelpen og har forsynt melkebanken rikelig med melk. Jeg er en ammer med stor A! Men det tror jeg ikke jeg hadde vært om erfaringen min hadde vært dårlig. Men jeg tenker som deg, at jeg skal ikke ta stilling til hvor mye og lenge jeg skal amme før jeg ser hvordan det går.
 
Hvorfor i alle dager vil du forhåndsbestemme deg for noe slikt? Du aner jo ikke hvordan det blir denne gangen! :)
 
Back
Topp