Dagbok

Jeg trur jeg kan se kjønnet, men skal ikke si noe:) Har ikke peiling mer en hva jeg har lest meg til:p MEN GRATULERER så fantastisk at alt var så bra:) I morgen er det min tur, grugleder meg:)
 
Jeg trur jeg kan se kjønnet, men skal ikke si noe:) Har ikke peiling mer en hva jeg har lest meg til:p MEN GRATULERER så fantastisk at alt var så bra:) I morgen er det min tur, grugleder meg:)

Så stas, masse lykke til i morgen!! Det er altså så fantastisk godt å ligge der og se det lille vesenet som sparker og danser rundt, jeg går rundt og gliser enda jeg!
 
13+4, og ukesoppdatering!

I går var jeg i så dårlig form at jeg måtte ringe legen igjen, som heldigvis hadde en ledig time til meg. Det ble tatt alt mulig av prøver og EKG, og konkludert med at jeg ikke feiler annet enn stress og svangerskapskvalme, men jeg fikk økt sykemeldinga mi til 75%. Også jeg som hadde tenkt å være tilbake i full fart nå... Snart 14 uker, og fremdeles kvalm og fæl. Pulsen raser avgårde, og det var jeg ikke forberedt på at skulle skje. Det er ubehagelig! Ikke klarer jeg å gå like fort som før, og jeg føler jeg pruster og peser hver gang jeg skal gjøre noe som er bare bittelitt anstrengende. Jeg håper ikke det skal være sånn hele tiden frem til termin, jeg vil ha den perioden appen min så kjekt forteller om med god form! :p Dumme app.

Det føles i allefall godt at tiden går fremover. Straks 2.trimester nå, og 1/3 unnagjort. OUL er ikke før i uke 20, men det kjennes greit. Det er 6 uker til, og det er ikke såå lenge. Neste store milepæl. Jeg har også fått time til ultralyd i uke 28, som ekstraoppfølging på grunn av IVF. Pr nå ligger placenta dels over cervix, og hvis den ikke kryper opp blir det keisersnitt. Jeg håper den flytter seg ut av veien, jeg vil jo helst få føde vaginalt.

Ellers har jeg kjøpt en kommode til badet, så Prikken får ha litt kluter og slikt der. Jeg må snart gå løs på klesskapene og skuffene på soverommet for å frigjøre plass, men det er virkelig ikke en oppgave jeg ser frem i mot, så det utsetter jeg til kroppen forhåpentligvis er litt mer medgjørlig.
 
14+4. Ny uke, nye muligheter? Nå i 2.trimester, det føles bra! 180 dager igjen i dag.

Jeg gleder meg til den dagen jeg kan skrive i dagboka at jeg ikke er kvalm mer! Men det blir ikke denne uka heller...
Nå har jeg skaffa meg elektisk tannbørste, i et håp om at det gjør tannpussen enklere. Jeg gruer meg hver dag før det, fordi jeg brekker meg til jeg spyr. Matlysta er forholdsvis dårlig, men jeg drikker mye vann, og spiser love hearts. Går ikke ned i vekt tror jeg, men ikke opp heller. Jeg gikk opp mye i starten, men nå er det stillstand. Sover halve dagen og hele natta, og prøver å få gått en time i skogen hver dag. Hundene må luftes, og det gjør godt med frisk luft.

Ellers er angsten for at det ikke skal gå bra i ferd med å ta meg igjen, enda jeg vet at alt så fint ut for bare to uker siden. Jeg kjenner livmoren godt over kanten nå, så den vokser jo. Men jeg tror jeg skal skaffe meg en anglesound likevel, så jeg kan sjekke innimellom når stresset blir for stort.

Og ellers er det lite nytt å melde... :p
 
15+4. Gleda meg til å si at "nååå føler jeg meg bedre!", for de siste par dagene har det vært ganske greit. Mindre trøtt, og ikke fullt så kvalm. Men i kveld var det helt håpløst igjen. Er det mulig...

Kjøpte en doppler forrige uke, og har hørt hjertelyden igjen. Det gjorde godt for sjelefreden! 4 uker til OUL, men med mye som foregår i ukene fremover så tenker jeg at det kommer til å gå relativt fort. Det skal jo være en hel påskeferie før det. Da skal Prikken være med på sitt første LAN. Hvis formen tillater det, i allefall. 3 dager på The Gathering i Vikingskipet. Jeg gleder meg.

Været er strålende denne uka, så jeg har gått mange lange turer i skogen med hundene. Det hjelper litt på kvalmen det også. Da blir jeg litt ekstra glad for gradert sykemelding, som gir meg tid til å gå på tur. Samtidig får jeg dårlig samvittighet og tenker at jeg sikkert burde jobba heller enn å være ute, men jeg blir jo så kvalm av å sitte på lab... Får se hvordan det blir neste uke, da har jeg ny sjekk hos legen. Hvis jeg har slutta å spy så går jeg tilbake til 100% jobb, og satser hardt på å holde frem til permisjon.
 
Æsj, så utrolig kjipt at kvalmen fortsatt henger i :( Det er fryktelig slitsomt å ikke være i form. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å gå tur. Det er jo noe helt annet for hodet og kroppen enn å være stuck til en labbenk og måtte prestere. Men jeg kjenner meg igjen fra da vi gikk gjennom IVF og jeg var dårlig av hormonene. Det var gull å komme seg ut i frisk luft, men samtidig føltes det feil, for man er jo syk og da sier hodet mitt at man liksom skal ligge på sofaen og være syk [emoji14] Bare å dytte vekk flink pike, fant jeg ut til slutt i alle fall [emoji14]

Og doppler er en fantastisk oppfinnelse. [emoji173] :D
 
  • Liker
Reactions: TKW
Håper du ikke har for dårlig sammvitighet, for du er jo sykemeldt sånn at du skal ha overskudd til å gjøre det du trenger for å føle deg bedre, lett fysisk aktivitet er ev greiene som kan hjelpe, og turer i naturen er praktisk talt medisin det :)

Får satse på at formen blir bedre, og at du kun fikk et midlertidig tilbakeslag.
 
  • Liker
Reactions: TKW
15+4. Gleda meg til å si at "nååå føler jeg meg bedre!", for de siste par dagene har det vært ganske greit. Mindre trøtt, og ikke fullt så kvalm. Men i kveld var det helt håpløst igjen. Er det mulig...

Kjøpte en doppler forrige uke, og har hørt hjertelyden igjen. Det gjorde godt for sjelefreden! 4 uker til OUL, men med mye som foregår i ukene fremover så tenker jeg at det kommer til å gå relativt fort. Det skal jo være en hel påskeferie før det. Da skal Prikken være med på sitt første LAN. Hvis formen tillater det, i allefall. 3 dager på The Gathering i Vikingskipet. Jeg gleder meg.

Været er strålende denne uka, så jeg har gått mange lange turer i skogen med hundene. Det hjelper litt på kvalmen det også. Da blir jeg litt ekstra glad for gradert sykemelding, som gir meg tid til å gå på tur. Samtidig får jeg dårlig samvittighet og tenker at jeg sikkert burde jobba heller enn å være ute, men jeg blir jo så kvalm av å sitte på lab... Får se hvordan det blir neste uke, da har jeg ny sjekk hos legen. Hvis jeg har slutta å spy så går jeg tilbake til 100% jobb, og satser hardt på å holde frem til permisjon.

Åh heldig! Har alltid hatt lyst å dra på TG :D
 
  • Liker
Reactions: TKW
16+4. I helga var formen ganske bra. Og så fort jeg følte meg fin var jeg i turskoa og langt oppe i skogen med bikkjedyra. Tre dager på rad, i tillegg til jobb. Inviterte på tacomiddag og brettspill, og følte en stund at jeg var helt tilbake i modus. Og så kom smellen. Flatt ut tre dager, med spybøtte ved sofakanten. Så da lærte jeg det, gode dager må holdes i samme rolige tempo som dårlige, ellers blir det bare verre! Spyr fremdeles, med andre ord.

Jeg har vært hos lege igjen, som nok egentlig synes jeg skal være hjemme 100%. Men det orker jeg ikke, jeg må ha en grunn til å stå opp og kle på meg, og to timer om dagen får jeg til å være på jobb! Hadde håpa å være oppe på 50% igjen nå, men det får bli etter påske. Alle tester er fremdeles fine, men vektøkningen har stoppa helt opp. Jeg har ikke gått opp noen ting de siste 7-8 ukene. Jeg gikk opp veldig mye og brått før jeg ble gravid og helt i starten, sannsynligvis på grunn av alle hormonbehandlingene. Så nå blir det ukentlige vektkontroller, bare for å være sikker på at jeg ikke begynner å gå ned igjen. Jeg er ikke så bekymra egentlig, livmoren vokser og er snart på navelhøyde. Så da har vel prikken det bra, tenker jeg. Jeg hører på hjertelyden innimellom, kanskje en gang i uka, senest i dag morges. Så jeg vet at det står til liv, og da er alt annet lite viktig.

Nå har jeg vært noen runder og sett på barnevogner. Tror ganske sikkert jeg vil ha en Emmaljunga, enten city cross eller super nitro. Surfer på finn for å se etter gode kupp, jeg har virkelig ikke råd til noe nytt og fancy. Nå bestilte jeg akkurat en sånn reiseseng de reklamerer for også, til 199kr. På lørdag er årets første loppemarked på skolen her, da skal jeg også ta en runde og se om de har stellebord og annet småtteri som kan være nyttig. Sprinkelsenga står klar i boden - den samme som jeg sov i for snart 30 år siden! Den er helt fin, i massivt treverk. Må bare ha ny madrass. Så det sniker seg da fremover med det mest nødvendige, og jeg har god tid til å få alt i hus.

3 uker til OUL, omtrent på minuttet. Jeg gleder meg så enormt! Men jeg er spent på om jeg klarer å la være å se kjønn. Litt nysgjerrig, også er jeg vant til å se på ultralydbilder. Stor fare for at jeg ser det selv, med riktig vinkel. Så nøye er det ikke, jeg blir lykkelig for babyen min uansett kjønn og når jeg får vite det. Navn til både gutt og jente er også bestemt, så godt som helt sikkert. Først må jeg jo se den lille, og vite at navnet passer. Gleeeder meg! September kan nesten ikke komme fort nok!
 
17+4, enda en uke har passert. Det er veldig greit å ha denne ukentlige oppdateringa som et holdepunkt, det gjør at fremgangen blir mer synlig.

I dag har jeg vært innom klinikken for vektkontroll. Jeg har gått opp litt fra forrige uke, så da er jeg fremdeles i rute selv om jeg stadig sliter med kvalmen. Det går greit å jobbe noen timer hver dag, og i går satt jeg faktisk her i 5 timer. Nå skal jeg bare holde en times tid til, og så skal jeg ta langhelg på hytta. To dager jobb neste uke, før påskeferie og The Gathering på Hamar - jeg gleder meg veldig, og håper formen er såpass godt at jeg klarer å kose meg der.

Kjøpte bruktvogn på finn forrige uke. Det ble Emmaljunga City Cross, 2012 modell med alt utstyr inkludert. Det synes jo at den er brukt, men den ser helt fin ut, og jeg tror den skal bli fin til trilleturer i høst. Nå blir det ingen flere innkjøp før jeg passerer uke 24. Det er jo ikke såå lenge til. Og i dag er det bare to uker til OUL!

Fremdeles ikke kjent fosterbevegelser. Det vil si, jeg kjente kaaanskje noe på søndag, men det var bare én gang, så jeg tror ikke helt på det. Har ikke kjent mer etterpå. Men jeg finner hjertelyd med doppler, så Prikken vokser vel som h*n skal. Veldig jentefølelse nå. Det blir ikke lett å ikke skulle vite kjønnet når jeg er på ultralyd og vet at de kan se det, men jeg har lyst til at det er en overraskelse, så jeg får bare stålsette meg og si at de ikke må si noe.

Og ellers er det litt på stedet hvil... Jeg er kvalm, og brekker meg mange ganger hver dag. Det er ikke alltid jeg kaster opp, men matlysta er jevnt dårlig. Formen forøvrig er egentlig god, jeg er ikke så trøtt og sliten, og føler egentlig at jeg har mye energi. Det er bare den fæle kvalmen som setter stopper for hva jeg orker å gjøre. Snart 18 fullgåtte. Det bør jo gi seg snart... Jeg håper virkelig det gir seg snart!
 
2ac493bdf250f72690e5b3bf2f231214.jpg


Fordelen med å jobbe der jeg jobber; vi har ultralyd på huset [emoji23] Og nå som de fleste er ute på ferie var det mulig å snike til seg et kvarter på klinikken. Maskina er innstilt på hund, men det gikk veldig fint å se en sparkende liten baby og er hjerte som slo! [emoji7][emoji7] Min vakre, lille skatt! Nå kan jeg slappe av i påsken og bare glede meg til OUL om to uker.
 
2ac493bdf250f72690e5b3bf2f231214.jpg


Fordelen med å jobbe der jeg jobber; vi har ultralyd på huset [emoji23] Og nå som de fleste er ute på ferie var det mulig å snike til seg et kvarter på klinikken. Maskina er innstilt på hund, men det gikk veldig fint å se en sparkende liten baby og er hjerte som slo! [emoji7][emoji7] Min vakre, lille skatt! Nå kan jeg slappe av i påsken og bare glede meg til OUL om to uker.
Åå, så fantastisk :D Jeg benyttet meg også av det på jobb. Veldig kjekt med en liten titt for å roe ned en gravid mamma som sliter med å bli trygg [emoji14] Bare å nyte tiden frem til OUL nå. [emoji173]
 
  • Liker
Reactions: TKW
18+4, og Prikken er magemaskott på The Gathering! Man gjør vel mye rart...

På mandag trooooor jeg kanskje jeg kjente et par spark. Men jeg har ikke kjent noe mer etter det, så jeg er fremdeles i tvil. Jeg klapper på magen og prater litt med den lille, og synes det er stas at magen nå strutter såpass at jeg ser gravid ut - ikke bare tjukk. Og nå er det bare én uke igjen til OUL. Det gleder jeg meg veldig til.

Stadig kvalm. Men det kommer og går litt mer enn før. Nå kan det gå ganske mange timer uten at jeg plages, hvis jeg bare er flink til å spise lite og jevnt. Dumma meg ut ordentlig i dag morges, dog. For første gang har jeg valgt å bo på hotell under TG. Jeg er tross alt gravid, i dårlig form og har stort søvnbehov, så da ble det naturlig med hotell. Da kan jeg ha med meg hundene også, sover godt om nettene og tar luftepause på dagen. Det er ferie like mye som det er gaming. Men hotellfrokost, det var ikke gjennomtenkt. Jeg spiste meg mett, som man jo gjør. Og dét kan ikke jeg gjøre lenger. Ikke mett-mett, sånn som er litt ubehagelig. Magesekken kan ikke ta så mye på en gang. Så da kom nødvendigvis hele frokosten opp igjen. Får ta lærdom og ikke gå fullt så hardt ut i morgen...

Mistenker at det er noen slags babyshower på gang. Jeg fikk en invitasjon til en happening neste lørdag, hjemme hos meg selv, på døra for noen dager siden. Mora mi holder på med et prosjekt hun ikke vil si hva er, og i dag spurte en venninne plutselig hva jeg ønsker meg til babyen. Det kom såpass ut av det blå at jeg ble veldig overraska. Jeg er jo bare snart halvveis. Når har man babyshower? Ikke vet jeg... Men jeg får ta det som det kommer, og vente og se hva det er fornoe rart som foregår.

Nå er det (heldigvis) leggetid for vordende mødre og prikker. Får ligge et kvarter med en hånd på magen og kjenne om kanskje det rører litt på seg. Fine, lille babyen min. <3
 
19+4, straks halvveis!
Og så har Prikken vært på OUL og blitt studert. Og da jordmora pressa proben hardt mot magen så sparka´n jammen skikkelig så jeg kjente det! Var ingen tvil nå. Alt ser helt fint ut, alle organer er fine og veksten er normal. De målte meg til 19+2, tre dager bak IVF-termin, men fordi det er nettopp prøverør gjør de ingenting med datoen. Min egen er forøvrig regna etter 40+3, mens de på Ullevål regner 40+2, så termin nå er 11.september. Same, same...

Også fikk de prøve seg på å sjekke kjønn, men dét syntes ikke den lille var noen god plan. Både navlesnor og en hånd mellom beina, men de trooor at det er en gutt som prøver å gjemme seg :Heartblue Fine lille knerten! Det er deilig å snart være halvveis, og å vite at alt på nåværende tidspunkt ser helt riktig ut. Jeg er såå spent på hvem det er er, denne lille som vokser med meg.

Formen er så som så. Nå er jeg plutselig blitt kjempeforkjøla med slimhoste, så om jeg er kvalm eller om det er hosten vet jeg ikke alltid forskjell på! Hoster til jeg brekker meg, eller brekker meg så jeg hoster. Ikke til å bli klok på. Jeg har også begynt så smått å få halsbrann, og den ene hofta er tidvis vond og rar. Det føles neurologisk, så det er mulig jeg skal få ordna meg en time hos kiropraktor før jeg "skryter på meg" bekkenløsning. Dessuten er det ikke hele tiden... Det kan jeg uansett leve med, så hvis bare kvalmen kan være så grei å slippe taket nå, så blir det så meget bedre!

Anyway - en gooood dag i dag. Nå skal jeg tenke guttenavn så det knaker i hjernen en stund. Jeg har egentlig en favoritt, men det er ett av navnene på topplista, så da blir jeg skeptisk. Dødsirriterende, for det er et navn jeg har tenkt på siden jeg var stor nok til å kunne tenke på sånt. Vi får se... !

Enn så lenge beholder jeg navnet Prikken!
 
Åh, så deilig at alt var fint på OUL! Og gratulerer med sannsynligvis en liten gutt på vei [emoji173] Synd formen din fortsatt er så dårlig da. Det synes jeg er dårlig gjort :( God bedring, og kos deg med navnejakten :D
 
  • Liker
Reactions: TKW
Jeg trur jeg kan se kjønnet, men skal ikke si noe:) Har ikke peiling mer en hva jeg har lest meg til:p MEN GRATULERER så fantastisk at alt var så bra:) I morgen er det min tur, grugleder meg:)
Da er jeg spent på om din tanke stemmer med mistanken på o.ul....
 
  • Liker
Reactions: TKW
19+4, straks halvveis!
Og så har Prikken vært på OUL og blitt studert. Og da jordmora pressa proben hardt mot magen så sparka´n jammen skikkelig så jeg kjente det! Var ingen tvil nå. Alt ser helt fint ut, alle organer er fine og veksten er normal. De målte meg til 19+2, tre dager bak IVF-termin, men fordi det er nettopp prøverør gjør de ingenting med datoen. Min egen er forøvrig regna etter 40+3, mens de på Ullevål regner 40+2, så termin nå er 11.september. Same, same...

Også fikk de prøve seg på å sjekke kjønn, men dét syntes ikke den lille var noen god plan. Både navlesnor og en hånd mellom beina, men de trooor at det er en gutt som prøver å gjemme seg :Heartblue Fine lille knerten! Det er deilig å snart være halvveis, og å vite at alt på nåværende tidspunkt ser helt riktig ut. Jeg er såå spent på hvem det er er, denne lille som vokser med meg.

Formen er så som så. Nå er jeg plutselig blitt kjempeforkjøla med slimhoste, så om jeg er kvalm eller om det er hosten vet jeg ikke alltid forskjell på! Hoster til jeg brekker meg, eller brekker meg så jeg hoster. Ikke til å bli klok på. Jeg har også begynt så smått å få halsbrann, og den ene hofta er tidvis vond og rar. Det føles neurologisk, så det er mulig jeg skal få ordna meg en time hos kiropraktor før jeg "skryter på meg" bekkenløsning. Dessuten er det ikke hele tiden... Det kan jeg uansett leve med, så hvis bare kvalmen kan være så grei å slippe taket nå, så blir det så meget bedre!

Anyway - en gooood dag i dag. Nå skal jeg tenke guttenavn så det knaker i hjernen en stund. Jeg har egentlig en favoritt, men det er ett av navnene på topplista, så da blir jeg skeptisk. Dødsirriterende, for det er et navn jeg har tenkt på siden jeg var stor nok til å kunne tenke på sånt. Vi får se... !

Enn så lenge beholder jeg navnet Prikken!
Så kjekt å høre at alt er perfekt med prikken da vet en at alle vonter og ubehag er verdt det - selv om det er innmari kjedelig å ha det sånn..
 
  • Liker
Reactions: TKW
141 dager! Vi er halvveis! [emoji173]️[emoji7] Og nå kan jeg kjenne ham noen ganger hver dag, og det er så koselig!!
Det er så betryggende å kjenne spark hver dag! Etter OUL ble det, for meg, litt mer "virkelig" at vi faktisk skal ha baby! Har vært litt vanskelig å ta inn over seg...
Og når man kjenner bevegelse og magen strutter er det mye lettere å glede seg istedet for å være så nervøs!
Av og til sitter jeg bare å kjenner på sparkene og tenker på hvor heldige vi er som får oppleve noe slikt!
 
Det er så betryggende å kjenne spark hver dag! Etter OUL ble det, for meg, litt mer "virkelig" at vi faktisk skal ha baby! Har vært litt vanskelig å ta inn over seg...
Og når man kjenner bevegelse og magen strutter er det mye lettere å glede seg istedet for å være så nervøs!
Av og til sitter jeg bare å kjenner på sparkene og tenker på hvor heldige vi er som får oppleve noe slikt!

Det hjelper veldig på stresset og usikkerheten. Og herfra blir vel sparkene bare tydeligere, antar jeg. Bare 20 uker igjen, det føles ikke såå lenge siden jeg drev med sprøyter og eggløsningstester.
 
Back
Topp