Øke melkeproduksjonen

Felina

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Augustlykke 2022 ❤️
Pumper og pumper... får ut 20-30 ml totalt per pumping av å pumpe begge bryst i 15 min på hvert. Baby er 8 dager gammel, pumper hver 3. time for å øke produksjonen. Hun fullernæres på mme og får den lille skvetten fra meg som en bonus. Synes det er fryktelig slitsomt og lurer på hvor lenge jeg orker og om det er verdt det... Føler virkelig jeg må slite hver eneste dråpe ut av puppen, er ikke akkurat slik at strålen står når jeg pumper... Har veldig lyst å øke produksjonen for å kunne få i henne litt morsmelk også, ikke bare mme...

Var forberedt på at amming skulle bli vanskelig da mange sliter med det, men at det var produksjonen min som skulle bli problemet var jeg absolutt ikke forberedt på. Føler hele døgnet får med til tilbereding av mme, pumping, mating og vasking/sterilisering. Akkurat ferdig med en runde når jeg må begynne på neste...

Var ekstra dager på barsel og fikk veldig god veiledning med amming osv, men når jeg reiste hjem ble det bestemt at jeg måtte prøve effektiv pumping hver 3.
time for å prøve å øke produksjonen. Amming ble mest tull fordi babyen ble frustrert når det kom så lite ut, så ble hun sliten av å jobbe, og sovnet og fikk ikke i seg nok mat ellers heller. så jeg kan kutte ut pumpa og gi pupp når produksjonen er oppe og hun slipper å bli så frustrert. jeg fikk også ekstremt såre brystvorter så det var greit for meg også med en ammepause for å gro.

Andre som har holdt på slik og fått til å øke produksjonen? Evt noen gode råd? Erfaring med medikamenter for å øke produksjonen?
 
Det er ikke alltid pumpe er effektivt. Prøvd å drikke ammete og spise havregrøt/havresuppe? Ammete fungerte på meg, mener jeg.

Anbefaler deg å lese inne på ammehjelpen.no

ImageUploadedByBV Forum1479035408.683044.jpg

Så flott at du jobber for å gi barnet ditt morsmelk. :)
 
Det er ikke alltid pumpe er effektivt. Prøvd å drikke ammete og spise havregrøt/havresuppe? Ammete fungerte på meg, mener jeg.

Anbefaler deg å lese inne på ammehjelpen.no

Vis vedlegget 207166

Så flott at du jobber for å gi barnet ditt morsmelk. :)
Har lest en del der. håpte på litt erfaringer som kan øke motivasjonen min ;) på sykehuset ble babyen veid før og etter amming for å se, og jeg fikk ut mer ved pumping. hun endte bare ved å gå ned i vekt fordi hun ble så frustrert og sliten av ammingen. så om melken i brystene øker kan også ammingen gå lettere. prøver å bare legge henne til en liten stund innimellom for å huske hvordan det er nå, men lar henne ikke ligge så lenge at hun blir frustrert.
 
Her og startet jeg med lav produksjon. Lille fikk ikke tak på brystet, så vi måtte bruke skjold, med dertil dårlig stimulering og produksjon. Han fikk ut endel av meg, men ikke nok. Så han drakk det han ville av meg, så fylte vi på med en klunk mme også pumpet jeg når jeg kunne, ca 1-2 ganger i døgnet. Etter at vi sluttet med skjold kunne vi begynne å trappe ned mme for å jobbe opp produksjonen - og det gikk! Etter 2-3 uker kunne vi fullamme, og det gjør vi enda, nå er han straks 6 mnd :)

Har du hatt kontakt med ammehjelpen? Vi fikk utrolig god hjelp der, anbefales. Ville også testet powerpumping, kan Google oppskrift, også vet jeg det ligger oppskrift på Ammehjelpsgruppen på Facebook. Etterhvert blir nok lille sterkere og mer tålmodig til å jobbe ved brystet, det var det som måtte til her :)

Lykke til! Om du klarer å gi noe morsmelk får babyene de samme helsefordelene av litt morsmelk som fullamming, og det blir fine, friske unger av mme og :)
 
Jeg ville kuttet ut pumpingen, og heller gitt barnet pupp, også brukt hjelpebryst med mme samtidig.
Da får hun i seg mat, slipper å bli frustrert over at det ikke kommer noe/at de kommer tregt, og hun stimulerer produksjonen tusen ganger bedre enn pumpen. :)

Du kan snakke med legen din om syntocinon for å bedre utdrivningsrefleksen din, og også "rulle" brystknoppen mellom tommel- og pekefinger før du legger henne til/pumper.

Hva du får ut med pumpe er ikke representativt for hvor mye melk du har, og babyen får som sagt ut mye mer enn pumpen, men da må hun få prøve.
Amming er en læringssak både for mor og barn, og det tar litt tid for de fleste. :)

Min sønn fikk mme på sykehuset pga lav fødselsvekt og gulsott.
Han fikk morsmelk fra puppen også, og jeg pumpet 24/7 for å ha melk han skulle få utenom ammingen også, da han sovnet nesten med en gang puppen kom i munnen.
(Vi sprøytematet ham da han hadde pauser fra kuvøsen. :) )

Jeg forstår godt at det er slitsomt, men jeg kan love deg at ammingen er verdt det, og at det (som oftest) blir kos etterhvert!

La henne sove inntil deg, hud mot hud i bare bleia, og la henne ha puppen i munnen hele tiden, også om natten.
Det stimulerer også produksjonen din. :)
 
Magesekken til en 1 uker gammel baby et på størrelse med en aprikos og rommer ca 45-60 ml. For bare noen dager siden rommet den vare 22-27 ml. Dvs at melkemengden din er slett ikke så veldig dårlig! Du er bare noen dager få på etterskudd.
ImageUploadedByBV Forum1479058248.764653.jpg

Det er veldig mange barn som spiser mye oftere enn hver tredje time. Spesielt nyfødte. De første dagene spiser de gjerne "hele tiden". De sutter og sover, sover og sutter...og ligger på puppen lenge i strekk. De er vant til å få kontinuerlig næring gjennom navlestrengen. Det er helt vanlig å die annenhver time døgnet rundt, eller enda oftere i perioder (spesielt på ettermiddag og kveld, for da er melken mindre, fetere og renner saktere).

Men du kan dessverre ha ødelagt noe ved å gi mme. Da har du økt volumet på magen til babyen mer enn naturlig. Mme er tungt for en babymage å fordøye. Derfor trengs større mengder fordi dette krever mer energi.

Babyen er mye bedre til å tømme brystet enn en pumpe. Og til å stimulere til med produksjon. Legg baby til først - før du gir flaske og før du pumper. Legg barnet til brystet oftere, minst annenhver time. Og reduser mengden mme slik at barnet blir sulten oftere. Å pumpe hver tredje time er ikke sikkert ofte nok for å øke produksjonen. Pump ut etter amming først og gi i kopp eller sakte flaskemating. Så gir du mme etter det.

Forhåpentligvis kan du redusere mme mengden etterhvert og slippe all koking osv. Stress er drepen for melkeproduksjon!!

Benk deg i sofaen med masse koselige filmer eller gode bøker/blader. Bare sånne koselige ting. Ha drikke og ferdiglaget mat lett tilgjengelig og bare slapp av og ikke gjør noe annet enn å kose med baby. Gjerne hud mot hud og la baby sove på brystet.

Om baby blir utolmodig, hva med å prøve hjelpebryst? Baby må lære seg å bli kjent med din rytme ift udrivningsrefleks. Du kan prøve å få igang utdrivningsrefleksen før du legger til i begynnelsen.

Spis havregryn, enten havregrøt eller med melk på eller havrelapper. Ammete. Nok væske. Næringsrik mat. Sov så mye som mulig.

Lykke til!
 
Last edited:
Har lest en del der. håpte på litt erfaringer som kan øke motivasjonen min ;) på sykehuset ble babyen veid før og etter amming for å se, og jeg fikk ut mer ved pumping. hun endte bare ved å gå ned i vekt fordi hun ble så frustrert og sliten av ammingen. så om melken i brystene øker kan også ammingen gå lettere. prøver å bare legge henne til en liten stund innimellom for å huske hvordan det er nå, men lar henne ikke ligge så lenge at hun blir frustrert.
Babyen vil bli sterkere etterhvert. Kjempefint at du fortsetter å øve ved brystet!!
 
Er som å høre min historie. Men jeg fikk ut 5-20ml. Var jeg heldig fikk jeg ut 60ml samlet på ett døgn. Jeg ga meg med pumping etter 6 uker. Veldig nederlag og jeg følte meg grusom, samtidig som jeg ble tusen kilo lettere! Det spiste meg opp, alt bestod av pumping, rengjøring, vasking og sterilisering.

Fikk ikke til å amme og fikk heller ikke hjelp! Ammet i 1 uke... Fikk nesespray av legen da, men den hjalp ikke. Har hørt i ettertid at det finnes andre medikamenter. Vet ikke helt hva, men skulle ønske jeg fikk mer informasjon om både dét og selve ammingen og pumpingen! Hvorfor har jeg ikke hørt om hjelpebryst feks? I ettertid har jeg hørt at hvilken pumpe man har er veldig viktig også. Den greia som sitter på puppen skal passe til brystvorten... Det gjorde ikke min!


Lykke til! Håper det går bedre med deg enn det gjorde med meg :)
 
Takk for alle svar. Nå har jeg bestilt hjelpebryst, ser plundrete og teit ut må jeg si, men det skader ikke å prøve. Når mannen begynner å jobbe om en uke er det ikke realistisk at jeg kan fortsette dette opplegget med pumping, det tar for mye tid slik det er nå. Hjelpebryst kan jo både få i babyen mat OG fortsette å stimulere, så jeg skal gi det et forsøk :) 40% på alle varer på komplett apotek idag også! Flaks :) Bestilte flere pakker MME også på tilbud :)
Har stressa mye med dette, sover lite og har omtrent for lite tid til å spise føler jeg nå... Så det virker nok inn, men ikke lett å bare stresse ned heller :/ Hus må ryddes, klær vaskes, flasker steriliseres, hunden luftes osv.... Puh
 
Takk for alle svar. Nå har jeg bestilt hjelpebryst, ser plundrete og teit ut må jeg si, men det skader ikke å prøve. Når mannen begynner å jobbe om en uke er det ikke realistisk at jeg kan fortsette dette opplegget med pumping, det tar for mye tid slik det er nå. Hjelpebryst kan jo både få i babyen mat OG fortsette å stimulere, så jeg skal gi det et forsøk :) 40% på alle varer på komplett apotek idag også! Flaks :) Bestilte flere pakker MME også på tilbud :)
Har stressa mye med dette, sover lite og har omtrent for lite tid til å spise føler jeg nå... Så det virker nok inn, men ikke lett å bare stresse ned heller :/ Hus må ryddes, klær vaskes, flasker steriliseres, hunden luftes osv.... Puh

Vi måtte begynne med mme pga dårlig vektøkning, hun var bare 1 uke. Jeg orket ikke pumpe, ble bare stress og før jeg rakk å sette meg ned var frøken våken igjen. Min løsning ble å ha en flaske ved siden av når jeg ammet. Hvis hun ble frustrert ga jeg flaske, etter noen minutter byttet jeg til pupp. Slik byttet jeg på til hun var mett. Her fikk hun 5 flasker med mme iløpet av dagen (ammet som forklart over) og ammet utenom flaske også. Jeg ammet til søvn på dagtid og jeg ammet på natta, ingen flaske. Jeg begynte å slappe av, vasket ikke hus eller klær, lot mannen gjøre litt. Gikk ikke tur m hundene, de fikk greie seg med Hagen til mannen kom hjem. Og min lille måtte bæres, ville ikke ligge alene. Så de første 3mnd var intense, men verdt det! Nå får hun kanskje en flaske med 60ml mme 2-3 ganger i uka. Hun er 6,5 mnd nå og spiser fast føde og er verdens blideste frøken ❤️

Lykke til, hvis du virkelig vil amme så stå på, ikke gi opp, delamming er bedre enn ingen amming, og hvis du ikke får til amming, så er det ikke verdens ende. Det blir flotte barn av mme også!
 
Jeg fullpumper og har gjort det siden barnet ble født. Hadde lite melk i begynnelsen og har vært nødt til å pumpe opp produksjonen flere ganger. For meg betød det pumping i 15 min på hvert bryst hver 1.5 time døgnet rundt i ca en uke... kar det aldri gå mere enn max 2.5- 3 timer mellom hver gang jeg pumper. Fikk også afipran hos legen for å øke produksjonen. Skal du pumpe for å få mere melk er du nødt til å pumpe minst en gang om natten helst 2- 3 da nivået av det melkestimulerende hormonet prolaktin er høyest om natten. Det er også dette afipran gjør, en av bivirkningene er nettopp økning av prolaktin. Stå på og lykke til:)
 
Jeg fullpumper og har gjort det siden barnet ble født. Hadde lite melk i begynnelsen og har vært nødt til å pumpe opp produksjonen flere ganger. For meg betød det pumping i 15 min på hvert bryst hver 1.5 time døgnet rundt i ca en uke... kar det aldri gå mere enn max 2.5- 3 timer mellom hver gang jeg pumper. Fikk også afipran hos legen for å øke produksjonen. Skal du pumpe for å få mere melk er du nødt til å pumpe minst en gang om natten helst 2- 3 da nivået av det melkestimulerende hormonet prolaktin er høyest om natten. Det er også dette afipran gjør, en av bivirkningene er nettopp økning av prolaktin. Stå på og lykke til:)
Imponerende! Du skal være stolt av innsatsen!
 
Takk! Ja er rimelig stolt og nevrotisk mtk morsmelka. Får panikk om det begynner å minke. En av " bivirkningene" ved pumping er at det lett " går til hodet" på en... i hvertfall på meg:)
Jeg er for lat rett og slett. Hadde aldri orket å holde på sånn. Men jeg er ikke venn m pumpa heller. Får ut Max 70ml på to fulle pupper, og gidder aldri pumpe mer enn 10 min
 
Takk for alle svar. Nå har jeg bestilt hjelpebryst, ser plundrete og teit ut må jeg si, men det skader ikke å prøve. Når mannen begynner å jobbe om en uke er det ikke realistisk at jeg kan fortsette dette opplegget med pumping, det tar for mye tid slik det er nå. Hjelpebryst kan jo både få i babyen mat OG fortsette å stimulere, så jeg skal gi det et forsøk :) 40% på alle varer på komplett apotek idag også! Flaks :) Bestilte flere pakker MME også på tilbud :)
Har stressa mye med dette, sover lite og har omtrent for lite tid til å spise føler jeg nå... Så det virker nok inn, men ikke lett å bare stresse ned heller :/ Hus må ryddes, klær vaskes, flasker steriliseres, hunden luftes osv.... Puh

Kjøp mikrosterilisator, så tar flaskerensen 2 min. Huset trenger ikke ryddes, det kan mannen ta, og det samme med klesvasken. ;)
Lag deg en ammekurv, hvor du har drikke og mat for hele dagen, samt underholdning og snacks. :)
Pumpe et bryst mens du lar henne die av det andre, det kan hjelpe begge brystene. :)
 
Kjøp mikrosterilisator, så tar flaskerensen 2 min. Huset trenger ikke ryddes, det kan mannen ta, og det samme med klesvasken. ;)
Lag deg en ammekurv, hvor du har drikke og mat for hele dagen, samt underholdning og snacks. :)
Pumpe et bryst mens du lar henne die av det andre, det kan hjelpe begge brystene. :)
Signerer denne!!
 
Jeg fullpumper og har gjort det siden barnet ble født. Hadde lite melk i begynnelsen og har vært nødt til å pumpe opp produksjonen flere ganger. For meg betød det pumping i 15 min på hvert bryst hver 1.5 time døgnet rundt i ca en uke... kar det aldri gå mere enn max 2.5- 3 timer mellom hver gang jeg pumper. Fikk også afipran hos legen for å øke produksjonen. Skal du pumpe for å få mere melk er du nødt til å pumpe minst en gang om natten helst 2- 3 da nivået av det melkestimulerende hormonet prolaktin er høyest om natten. Det er også dette afipran gjør, en av bivirkningene er nettopp økning av prolaktin. Stå på og lykke til:)
Har selv brukt afipran me nr 2. Kænner du deg deprimert av de?? De var en av biverkningen derfør eg helt ej har lust å bruka de denna gang
 
Har selv brukt afipran me nr 2. Kænner du deg deprimert av de?? De var en av biverkningen derfør eg helt ej har lust å bruka de denna gang
Ja har brukt de i to omganger, fikk tendenser til depresjon første gangen. Nedstemt, lyst til å gråte, labert humør. Andre kuren har jeg ikke merket noe til depresjon foruten om at jeg er litt mere tårevåt enn til vanlig.
 
Back
Topp