Øke melk

eles

Blir kjent med forumet
Jeg har en liten på 8 uker. Siden uke nr.2 var nødt til å begynne å pumpe siden lille gikk skikkelig sakte opp i vekt. Sånn prøvde vi å få opp vekt ca 1 uke. Det fungerte veldig fint. Etterhvert prøvde å amme igjen - diet han ofte, men etter ca ukestid på kontroll gikk han ned i vekten. Da var pupp + tillegg om kveldstid Da lille ville ikke gape som skal og tok feil tak. Så klart fikk jeg sår på brystene at var nødt til å pumpe igjen. Men nå har jeg mistet ganske mye melka, nesten halvparten. Amming har ikke vært så fint så langt, men har ikke mistet håp til å fullamme. Har dere noen tips/ erfaring hvordan skal man øke melka? Skal snart til ammeklinikken for veiledning men fram til dette må få litt mere melk.
Jeg pumper hver 3.time, er rett og slett sliten, men vil prøve i hvertfall én gang til :sorry:
 
Melkeproduksjonen avhenger av to ting. Hvor mye melk som tappes. Og hvor ofte.

Hver tredje time er sjelden. Det er vanlig å amme oftere, i hvertfall i perioder av dagen. Og pumping stimulerer ikke like mye som amming. Og det er ihvertfall sjelden om du ikke bare skal opprettholde melkeproduksjonen, men øke den. Dersom du skal øke, bør du legge til eller pumpe minst annenhver time. Døgnet rundt. Eller oftere om baby vil. Det vil si at du lå begrense tillegg du gir, slik at babyen blir sulten oftere.

Få hjelp av ammehjelper til å riktig sugetak. Det er veldig viktig for at han skal få stimulert brystet nok.

Gi det du pumper ut i kopp istedenfor flaske, så han ikke blir sugeforvirret. Kutt ut smokk om han bruker det og legg han heller til brystet om han har sugebehov.

Legg alt av planer og gjøremål bort. Slapp av og kos deg med baby. Se en film eller les bok el mens du sitter med baby på brystet. Når baby ikke dier så ha han gjerne liggende inntil brystet ditt hud mot hud. Stryk, kos, lukt på babyen din. Steng resten av verden ute.

Drikk nok vann. Spis havregryn. Drikk ammete og vørterøl (eller alkoholfri øl). Spis masse mat og næringsrik mat.

Lykke til :)
 
Melkeproduksjonen avhenger av to ting. Hvor mye melk som tappes. Og hvor ofte.

Hver tredje time er sjelden. Det er vanlig å amme oftere, i hvertfall i perioder av dagen. Og pumping stimulerer ikke like mye som amming. Og det er ihvertfall sjelden om du ikke bare skal opprettholde melkeproduksjonen, men øke den. Dersom du skal øke, bør du legge til eller pumpe minst annenhver time. Døgnet rundt. Eller oftere om baby vil. Det vil si at du lå begrense tillegg du gir, slik at babyen blir sulten oftere.

Få hjelp av ammehjelper til å riktig sugetak. Det er veldig viktig for at han skal få stimulert brystet nok.

Gi det du pumper ut i kopp istedenfor flaske, så han ikke blir sugeforvirret. Kutt ut smokk om han bruker det og legg han heller til brystet om han har sugebehov.

Legg alt av planer og gjøremål bort. Slapp av og kos deg med baby. Se en film eller les bok el mens du sitter med baby på brystet. Når baby ikke dier så ha han gjerne liggende inntil brystet ditt hud mot hud. Stryk, kos, lukt på babyen din. Steng resten av verden ute.

Drikk nok vann. Spis havregryn. Drikk ammete og vørterøl (eller alkoholfri øl). Spis masse mat og næringsrik mat.

Lykke til :)
Takk for veldig gode tips! Stort sett gjør jeg alt unntatt pumpe annenhver time og stenge resten borte for nå. Har ei hjemme som har omgangssyke og gubben er bortreist, da er det litt vanskelig. Men håper alt ordner seg snart!:)
 
Back
Topp