Ånei, er det ikke "lov" å kle seg ut som indianer?

Pippuri

Blir kjent med forumet
Dattera mi har endelig bestemt seg for hva hun vil kle seg ut som på karnevalet i barnehagen til fredag. Vi har kjøpt et fint indianerkostyme og hun synes selv hun ligner på pocahontas -og er superfornøyd. Men så har jeg kommet over diverse artikler og forumtråder hvor det hevdes at å kle seg ut som indianer er rasistisk. Jeg har ikke ment noe vondt, og er egentlig så glad for at hun har valgt noe "kjønnsnøytralt" (selv om det er indianerkjole).

Er det politisk ukorrekt å stille opp i indianerkostyme? Vil vi få stygge blikk?
 
Jeg forstår synspunktet til de som mener det er rasistisk. Men jeg kledde meg også opp som indianer når jeg var liten, og da tenkte jeg ikke på noe annet enn at jeg ville leke Pocahontas. Så det synes jeg er uskyldig.
Men forstår jo de som mener anderledes.
 
Jøss, er visst noe jeg har gått glipp av!
Men jeg hadde virkelig ikke brydd meg om et barn kom utkledd som indianer, Jesus, Michael Jackson eller hva som helst. Har barnet valgt dette selv, og har glede av å bruke sitt utvalgte kostyme, så er der vel ingen som bør henge seg noe nevneverdig opp i det.
 
Jeg syns ikke d, men jeg er heller ikke indianer. Men har heller ikke fått med meg noe om dette noen plass. D er uansett heeeelt innafor å kle seg ut som Pochahontas, så hun får si at hun går som henne da?
 
Jobber i barnehage og når vi hadde karneval så var det ei jente på 4 år og ei kollega som kledde seg ut som indianer. Ikke hørt noen reaksjoner på det.
 
Hvis hun vil være indianer, skal hun få gå som indianer! Fader ass, jeg blir så provosert over alle tradisjoner som skal forbys.. Om andre vil kle seg ut som Ola nordmann med ryggsekk og ski - be my guest! Indinanerkostyme har ingenting med rasistiske holdninger eller meninger å gjøre - særlig ikke fra ei lita jente som bare vil være indianerjenta for en dag :)
 
Aldri hørt at det reageres på?? Disse rasisme-greiene når nye høyder hele tiden... Snart er man rasist for å titte bort på en farget person som sitter på bussen ved siden av deg også.

La ungen kose seg med å være indianer, du!
 
Jøss, er visst noe jeg har gått glipp av!
Men jeg hadde virkelig ikke brydd meg om et barn kom utkledd som indianer, Jesus, Michael Jackson eller hva som helst. Har barnet valgt dette selv, og har glede av å bruke sitt utvalgte kostyme, så er der vel ingen som bør henge seg noe nevneverdig opp i det.
Helt enig:oops:
 
Jeg ville ikke tenkt over det, har aldri hørt at det ikke er lov å kle seg ut som Pocahontas. Jeg syns du skal la henne gå sånn jeg, så får du heller ta reaksjonene om de kommer (hvilket jeg ikke tror)
 
Hadde aldri tenkt noe over det. Mannen her nevnte at det har vært en del snakk om i statene, men så har vel de et helt annet forhold til indianere osv enn det vi har da, men hadde heller ikke hørt noe snakk om det her i Norge.
 
Aldri hørt om.... Og jeg har en kusine og fetter som er indianere, de bryr seg da ikke om sånt!:)
 
Jeg har ikke reagert når noen har vært utkledd som indianer. Hadde heller ikke reagert om noen hadde tatt på seg samenes nasjonaldrakt, eller bunad for den saks skyld...
 
Alt kan jo være rasisme når en drar det langt nok. Jeg hadde aldri tenkt tanken at det skulle kunne provosere noen å kle seg ut som indianer. Noen velger prinsesse - har ikke hørt noe om det fra slottet :rolleyes:
 
Verste jeg har hørt. Skal vi bli fornærma når noen kler seg ut som vikinger å da??????
 
Back
Topp