Å jogge 5 km i terreng

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Dere som jogger, hvor lang tid bruker dere på å jogge 5 km i terreng? Jeg bruker 35-40 minutter på det, og har tenkt at det er helt OK. Men så leser jeg på nettet at enkelte bruker under 20 minutter på samme strekk. Snakk om å få treningsselvtilliten slått ned i støvlene :p Er det virkelig helt vanlig å bruke 20 minutter på 5 km?!
 
Kommer Ann på terrenget og løypa. Løper jeg i løypa som han trener i, bruker jeg 40 min. Men den er knallhard. Tror rekorden for jentene er på 33 min. Men vanlig rundt 30 min, har ikke fått trent skikkelig utholdenhet på lang tid på pga skade.
 
Kommer Ann på terrenget og løypa. Løper jeg i løypa som han trener i, bruker jeg 40 min. Men den er knallhard. Tror rekorden for jentene er på 33 min. Men vanlig rundt 30 min, har ikke fått trent skikkelig utholdenhet på lang tid på pga skade.

Ja, det er et godt poeng! Her er det mye motbakker og ganske kupert, så kanskje det har mer å si enn hva jeg har tenkt over.. Så får målet mitt opprettholdes og ikke bli til "under 20 minutter" (skjønner ikke at det er mulig, med mindre man løper rett frem på bane eller mølle)...

Kjedelig med skade! Håper det går seg til :)
 
Ja, det er et godt poeng! Her er det mye motbakker og ganske kupert, så kanskje det har mer å si enn hva jeg har tenkt over.. Så får målet mitt opprettholdes og ikke bli til "under 20 minutter" (skjønner ikke at det er mulig, med mindre man løper rett frem på bane eller mølle)...

Kjedelig med skade! Håper det går seg til :)
Det er vel de som løper mye som klarer det
Naboen min klarer det men så løper han hver eneste dag da
 
Ja, det er et godt poeng! Her er det mye motbakker og ganske kupert, så kanskje det har mer å si enn hva jeg har tenkt over.. Så får målet mitt opprettholdes og ikke bli til "under 20 minutter" (skjønner ikke at det er mulig, med mindre man løper rett frem på bane eller mølle)...

Kjedelig med skade! Håper det går seg til :)

Ganske stor forskjell på å løpe rett frem og i kuppert terreng. Må ta hensyn til det. Løper veldig raskt 5 km under 20 min.

Det vil bli bedre, det tar vare veldig lang tid. Så løping utgår på lang tid.
 
Det er vel de som løper mye som klarer det
Naboen min klarer det men så løper han hver eneste dag da

Ja, helt sikkert. Jeg blir jo forbiløpt av sånne "sprintere". De klarer sikkert å komme seg rundt løypa på 20 minutter. ;)
 
Jeg bruker rundt 30-35 minutter i terrenget. Og det er jeg godt fornøyd med! Har deltatt på en del 5km-konkurranser, og det er ikke mange vanlig dødelige som løper under 20 minutter!

Leste et sted en gang (husker ikke hvor) at løper du 5km på rundt 30 minutt er du i bra fysisk form. Og husk at terreng er mer krevende enn asfalt/landevei.
 
Jeg bruker rundt 30-35 minutter i terrenget. Og det er jeg godt fornøyd med! Har deltatt på en del 5km-konkurranser, og det er ikke mange vanlig dødelige som løper under 20 minutter!

Leste et sted en gang (husker ikke hvor) at løper du 5km på rundt 30 minutt er du i bra fysisk form. Og husk at terreng er mer krevende enn asfalt/landevei.

Nei, jeg blir jo litt forundret over å lese på diverse andre forum om at det er helt vanlig å løpe 5 km på under 20 minutter, og at selv det å løpe på 20 minutter ikke er overdrevent bra det heller. Men nå har jo dere bidratt med å normalisere dette litt med svarene deres, så får de andre svarene på de andre forumene stå for sin egen regning ;)
 
Nei, jeg blir jo litt forundret over å lese på diverse andre forum om at det er helt vanlig å løpe 5 km på under 20 minutter, og at selv det å løpe på 20 minutter ikke er overdrevent bra det heller. Men nå har jo dere bidratt med å normalisere dette litt med svarene deres, så får de andre svarene på de andre forumene stå for sin egen regning ;)
Om man ser på løp som samler mange damer, som kk-mila, iform-løpet osv, er det ikke så mange som er under 20 minutter...

Det er jo sikkert fint mulig å løpe på den tiden, men man må jo ha tid til å trene også...

Edit: i 2016 var det sju stk under 20 min på 5km på kkmila...
 
Under 20 min er ikke så vanlig. Jeg har løpt litt konkurranser- ikke det at jeg er den raskeste i løypen men jeg løper 5 km på 27.
 
Back
Topp