Tvangshandlinger 5 år?

L

Lillemormeg

Guest
Hei.

Datteren min er 5 år. Hun har i det siste blitt helt ekstrem på at hun ikke vil at rommet hennes skal bli rotete. Hun er godt utviklet. Flink i språk, tøff som fy. En flott jente rett og slett som jeg absolutt ikke mistenker noe galt med helsemessig.

Men dette med roting - hun vil ikke ha besøk fordi de kan rote på rommet. Nabojenta er her nå og hun går etter og rydder opp hver minste ting hun flytter på. Begynte ganske fort å gråte fordi det blir rotete, og ting ikke ligger der hun vil det skal ligge. Hun ville helst ikke ha henne på besøk men da satt vi ned foten.

Hun har også den siste mnd pratet om at bursdagselskapet hennes skal være utendørs så ingen kommer inn på rommet hennes og roter.

Altså, er dette tegn på tidlig tvangshandlinger? Har noen opplevd lignende.?
 
Hei.

Datteren min er 5 år. Hun har i det siste blitt helt ekstrem på at hun ikke vil at rommet hennes skal bli rotete. Hun er godt utviklet. Flink i språk, tøff som fy. En flott jente rett og slett som jeg absolutt ikke mistenker noe galt med helsemessig.

Men dette med roting - hun vil ikke ha besøk fordi de kan rote på rommet. Nabojenta er her nå og hun går etter og rydder opp hver minste ting hun flytter på. Begynte ganske fort å gråte fordi det blir rotete, og ting ikke ligger der hun vil det skal ligge. Hun ville helst ikke ha henne på besøk men da satt vi ned foten.

Hun har også den siste mnd pratet om at bursdagselskapet hennes skal være utendørs så ingen kommer inn på rommet hennes og roter.

Altså, er dette tegn på tidlig tvangshandlinger? Har noen opplevd lignende.?

Ja, dette kan absolutt være en tegn på tvangstanker/-handlinger, men det kan også være noe så "enkelt" som at hun har fått det for seg at det er meningen at rommet MÅ være ryddig fordi det forventes, enten av dere, eller andre.
 
Har du snakket med datteren din om hvorfor hun er så opptatt av at det må være ryddig på rommet?
 
Har dere sagt noe ubevisst som kan trigge det? 4 åringen vår lot bursdagsgavene sine ligge urørt i nesten et halvt år, samme med lapper på nye klær. Hun ble helt gal hvis vi dro de av. Vi fant ut at grunnen til at hun ikke ville åpne nye ting var fordi hun var redd hun ville miste noe av de "gamle" tingene fordi vi hadde sagt at hun hadde så mye ting at vi måtte bytte ut snart. Grunnen til at vi fant det ut var fordi hun "forsnakket" seg en gang. Hun har nemlig aldri ville svare på hvorfor tidligere. Kan det være noe ala samme greie? At man har sagt noe uten å tenke over at datteren deres har tatt det til seg? :)
 
Hei.

Datteren min er 5 år. Hun har i det siste blitt helt ekstrem på at hun ikke vil at rommet hennes skal bli rotete. Hun er godt utviklet. Flink i språk, tøff som fy. En flott jente rett og slett som jeg absolutt ikke mistenker noe galt med helsemessig.

Men dette med roting - hun vil ikke ha besøk fordi de kan rote på rommet. Nabojenta er her nå og hun går etter og rydder opp hver minste ting hun flytter på. Begynte ganske fort å gråte fordi det blir rotete, og ting ikke ligger der hun vil det skal ligge. Hun ville helst ikke ha henne på besøk men da satt vi ned foten.

Hun har også den siste mnd pratet om at bursdagselskapet hennes skal være utendørs så ingen kommer inn på rommet hennes og roter.

Altså, er dette tegn på tidlig tvangshandlinger? Har noen opplevd lignende.?


Det kan være tvangshandlinger, men det kan å bare være en fase hun går igjennom. Prøv å snakk om det og gi det litt tid å se det ann.
 
Hei.

Datteren min er 5 år. Hun har i det siste blitt helt ekstrem på at hun ikke vil at rommet hennes skal bli rotete. Hun er godt utviklet. Flink i språk, tøff som fy. En flott jente rett og slett som jeg absolutt ikke mistenker noe galt med helsemessig.

Men dette med roting - hun vil ikke ha besøk fordi de kan rote på rommet. Nabojenta er her nå og hun går etter og rydder opp hver minste ting hun flytter på. Begynte ganske fort å gråte fordi det blir rotete, og ting ikke ligger der hun vil det skal ligge. Hun ville helst ikke ha henne på besøk men da satt vi ned foten.

Hun har også den siste mnd pratet om at bursdagselskapet hennes skal være utendørs så ingen kommer inn på rommet hennes og roter.

Altså, er dette tegn på tidlig tvangshandlinger? Har noen opplevd lignende.?

Jeg tenker tvangshandlinger ofte er at noe må gjentas, og gjerne at noe må gjøres i en bestemt rekkefølge. Men tvangstanker kan også utløse unngåelsesatferd – barnet unngår objekter eller situasjoner hvor tvangen kan bli utløst. Barnet trekker for eksempel ermet på genseren over hendene før det tar i et dørhåndtak, eller barnet lar andre gå gjennom døren først slik at den allerede er åpen. Barn kan unngå situasjoner der de blir utsatt for bakterier eller å bli skitten. Noen vil unngå besøk for å unngå at andres skit kommer hjem til seg.
Jeg ville snakket med barnet, og sett om det er en årsak til all ryddingen. Og fortelle barnet at det er greit at det er rotete en stund, men at man kan rydde etterpå når besøket har dratt. Det kan jo være at barnet er redd for at dere syns det er rotete. Fortell barnet at rot er helt greit, så lenge man rydder når leken er over.
 
Back
Topp