ADHD barn

Lady_Z

Termin 5.Juli 2015
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Noen med ADHD barn her?
 
Bonusen! :) Jeg har ADD :)
 
I hvilken alder fikk barna diagnosen?
 
Jeg har en sønn på straks 8 år med ADHD. Fikk diagnosen i november 2017.
 
Hvordan merket dere at barna har ADHD? Hvordan var de i småbarnsalderen (2-4 år)? Leser at de kan ha uro, oppmerksomhetsproblemer, være impulsive. Men kan noen konkretisere det?
 
Hvordan merket dere at barna har ADHD? Hvordan var de i småbarnsalderen (2-4 år)? Leser at de kan ha uro, oppmerksomhetsproblemer, være impulsive. Men kan noen konkretisere det?

Ser at det er lenge siden du har stilt spm..
det er så mange faktorer som spiller inn.. grad, type osv osv
Har du noen du mistenker kan ha det eller var det bare ett generelt spm?
 
Barnet har adhd jeg har add m/duracell.. fikk diagnosen som voksen.
 
Ser at det er lenge siden du har stilt spm..
det er så mange faktorer som spiller inn.. grad, type osv osv
Har du noen du mistenker kan ha det eller var det bare ett generelt spm?

Var mer generelt.. Synes mange små barn har "litt" av disse symptomene. Uten at de har det. Når de er små forventer man vel ikke at de skal sitte i ro i timesvis og sånn, og mange barn løper rundt og er ganske aktive. Hvordan mistenker man det hos de yngste? :)
 
Ok [emoji4] alle barn har «litt» som du sier, det som utmerker seg spessielt er utholdenheten i øktene.. selv om dem blir sliten «vises» det ikke.. jo mere aktivitet og stimuli jo mere energi produseres og det tar lang tid for at barnet kommer ned igjen.
Hos mi jente er kroppen konstant i bevegelse ikke ticks men en fot, arm, tær eller fingre som beveger seg i rytmer.. t.o.m når hun sover..
hun kan sitte å se film.. komme på 1000 ting så hun løper til og fra.. det positive er at filmene kan ses om og om igjen for hun oppdager stadig ting hun ikke har sett før [emoji6] arbeidsminne og konsentrasjon.. må ha øyekontakt og be henne om å gjenta beskjeder.. f.eks: jeg må på do kommer strax tilbake.... « ja» 10 sek etter « mamma, mamma! Hvor er du?» Kontra å se lytte gjenta.. oppfattet.. rolig barn.
Alle barn kan være spontane- men mangel på impulskontroll fører barna i trøbbel, selv for ting gjort i beste mening.. hun ser en ting, kobler ut og handler uten omtanke for omverden.
Det blir sendt ut signaler som skal tolkes og oppfattes... om ikke gnisten i disse signalene fungerer optimalt blir ikke signalene registrert.. ( som ett fordelerlokk)
Det er heldigvis mange kriterier som skal oppfylles for å få diagnosen å den stilles ikke ut fra at mitt barn er litt mer aktivt en naboens [emoji6] friske barn skal være aktive og litt «hyper» når di leker og har det gøy.
Misstanke hos de yngste går på samme vis.. men det tilles skjelden diagnose på barn under 3år.. fordi det er mye annet som kan spille inn.. overstimulerte barn har mange likhetstrekk.. andre diagnoser livssituasjon m.m
Håper jeg ga deg litt forståelse..
 
Jeg har ei frøken som har det i sterk grad. Vanskelig! Går på medisiner og går tre dager i uken på spesialskole fordi hun ikke klarer å kontrollere seg ..

Hei [emoji4]
Hvor gammel er jenta di? Du har sikkert prøvd alt du også fra kosthold,
samtaler..aktiviteter osv osv
merker at jenta mi er mye roligere etter at jeg bevisst endret form for tale...budskapet er det samme.. korte, klare beskjeder, ber om bekreftelse på at hun har hørt og oppfattet.. vi har rutiner som følges ingen utskeielse om det er lørdag eller mandag.. hun trenger rutinene sine og blir utolig om noe endres..( nye personer, brått skifte i aktiviteter osv) hvordan «sliter» jenta di? Du skriver at hun ikke klarer å kontrollere seg..
 
Er det noen av dere som har gode råd i hvordan å organisere hverdagen til ADHD-barn? Jeg tenker på alt fra timeplaner til kosthold.. vi har det kjempe urolig hjemme om dagen siden det er midt i skolestarten. Utredningen er ikke ferdig men der ligger ikke mye tvil i diagnosen.
 
Er det noen av dere som har gode råd i hvordan å organisere hverdagen til ADHD-barn? Jeg tenker på alt fra timeplaner til kosthold.. vi har det kjempe urolig hjemme om dagen siden det er midt i skolestarten. Utredningen er ikke ferdig men der ligger ikke mye tvil i diagnosen.

Forutsigbarhet, kalendere med bilder/enkel tekst og gjerne bilder av klokken, hvor estimert varighet er markert. Kutt heller ned på aktiviteter enn å fylle på med for mange. Prate om hva som skal skje i god tid, og forberede barnet. Ikke gi for mange, eller for kompliserte beskjeder. Ikke ta for gitt at barnet husker, eller automatisk tar på seg ansvaret for ting. :)
 
Takk for tips, vi forsøker å tilpasse oss en hverdag hvor vi forsøker å gjøre det beste. Hvordan håndterer dere andre sinne f.eks? Her er det så mye følelser om dagen og jeg blir så sliten. Jeg kan ikke en gang ta med barnet på butikken i tilfelle noe skal gå galt.
 
Takk for tips, vi forsøker å tilpasse oss en hverdag hvor vi forsøker å gjøre det beste. Hvordan håndterer dere andre sinne f.eks? Her er det så mye følelser om dagen og jeg blir så sliten. Jeg kan ikke en gang ta med barnet på butikken i tilfelle noe skal gå galt.

Finn et kurs, det finnes mange gode. :)
Å la være å inkludere barnet er sjeldent en god idé, men med god planlegging kan det meste gå. Start i det små, og gi små, overkommelige ansvarsområder, men uten kjeft eller en følelse av nederlag om det ikke funker. "Kan du gå og finne en kartong med melk?" Også roser du når barnet klarer oppgaven. Prøv å spørre barnet hva du kan gjøre for å hjelpe om det kniper, fremfor å bli sint, eller legge skylden på barnet. :)
 
Back
Topp