Har du/skal du ta glukosebelastning?

M

Moderator Steffen

Guest
Ny retningslinje om svangerskapsdiabetes gjør at rundt 7 av 10 gravide nå må gjennom glukosebelastningstest. Her er alt du trenger å vite om testen.

Har du tatt glukosebelastningstest før? Eller i dette svangerskapet?


Glukosebelastningstesten tar lang tid, og mesteparten av tiden er venting. Da kan det være greit å finne på noe som får tiden til å fly, og tankene bort fra den kvalme følelsen.
Derfor har vi laget denne listen med 21 å finne på mens du venter
De fleste av disse punktene krever ikke mer enn en telefon, og den har jo de fleste av oss med oss likevel.


Viste du at mellom seks og ti prosent av gravide utvikler svangerskapsdiabetes. Arv, overvekt og røyking er hovedårsakene og mange vet ikke at de er syke.

Svangerskapsdiabetes er diabetes som oppdages eller oppstår i graviditeten.

– Svangerskapsdiabetes kan gi alvorlige konsekvenser både for mor og barn. Det er viktig at gravide følges opp og får riktig diagnose og behandling så raskt som mulig, sier divisjonsdirektør Svein Lie i Helsedirektoratet.

Du kan lese mer informasjon om svangerskapsdiabetes her
 
Jepp.... skal på første svangerskaps kontroll....
 
I følge kriteria så skal eg ta glukosebeladtning.
 
Har ikke tatt i forrige svangerskap, og ser ut til at jeg slipper nå og :)
 
Ser nok ut til at jeg må ta :)
 
Ser ut som jeg slipper [emoji38]
 
7 av 10 må ta faktisk! Jeg slipper ifølge lista, men hadde det vært sånn tidligere skulle jeg tatt sist gang.
 
hvordan var reglene før?
Jeg aner ikke egentlig, men hørte aldri noe snakk om at det var noe jeg skulle hvertfall, og sist var jeg under 25 og førstegangs i allefall. Nå kan jeg ikke se at noe gjelder meg, men tar det egentlig gjerne om det er noen risk. Skumle greier da
 
Jeg aner ikke egentlig, men hørte aldri noe snakk om at det var noe jeg skulle hvertfall, og sist var jeg under 25 og førstegangs i allefall. Nå kan jeg ikke se at noe gjelder meg, men tar det egentlig gjerne om det er noen risk. Skumle greier da
ja jeg syns det er veldig bra at d blir sjekket. Min mor hadde jo svangerskapdiabetes når hun gikk meg meg og jeg selv er overvektig pluss under 25 så jeg er jo virkelig en kandidat som kan få det. Så veldig greit at man blir sjekket for det.
 
ja jeg syns det er veldig bra at d blir sjekket. Min mor hadde jo svangerskapdiabetes når hun gikk meg meg og jeg selv er overvektig pluss under 25 så jeg er jo virkelig en kandidat som kan få det. Så veldig greit at man blir sjekket for det.
Veldig greit å ta en sjekk ja så slipper man å vær bekymret :)
 
Back
Topp