Ikke fornøyd med svar fra Nav på foreldrepengesøknaden.

Mammatil2.2018.2021

Forelsket i forumet
Da jeg var 28 uker på vei, søkte jeg om foreldrepenger. Jeg fikk alle dokumentene jeg trengte fra arbeidsgiver da, inkludert inntektsopplysningsskjema, så jeg kunne derfor beregne meg til hvor mye jeg ca skulle på utbetalt i foreldrepenger, som var en dagssats på ca 835kr. Jeg jobber veldig variert fra måned til måned, så arbeidsgiver har tatt gjennomsnitt over flere måneder, noe jeg var glad for.

Da jeg var 31 uker på vei, fikk jeg 100% sykmelding, som varer ut til permisjonen skal starte. Arbeidsgiver sendte jo da så klart et inntektsopplysningsskjema til nav, pga sykmeldingen. Og det dokumentet har ikke jeg sett. men antar at han da fylte ut kun for hva jeg skulle jobbe for den tiden.

Og nå er jeg 34 uker på vei, og fikk brev fra nav for et par dager siden om at foreldrepenger var innvilget. Følte lykke med en gang, siden jeg vet om andre som ikke har fått svar før nærmere termin. Men når jeg leser det brevet, står det at "En foreldrepengeperiode som følger umiddelbart etter en sykmeldingsperiode, anses som én sammenhengende periode. Både sykepengeog foreldrepengegrunnlaget fastsettes da på bakgrunn av de opplysninger som er tilgjengelige på sykmeldingstidspunktet. ". Noe jeg kan forstå. Men det står i brevet at dagssatsen er på 634kr. Det er jo 200kr mindre per dag, enn det jeg forventet meg. Som utgjør rundt 4000kr brutto i måneden. Antar at dette er pga arbeidsgiveren skrev et lavere månedsbeløp på inntektsopplysningskjemaet som gjaldt sykemeldingen, enn det som stod på inntektsopplysningsskjemaet som gjaldt foreldrepenger. Og slik som nav skrev i brevet, så regner de ut foreldrepenger ut ifra sykepenger-informasjonen.

What to do? Er veldig glad for at jeg har fått innvilget foreldrepenger, men skuffet fordi det er mindre enn det jeg har regnet ut. Og vi trenger jo alle pengene vi kan få, nå som det skal komme en liten i huset og. Er redd for at hvis jeg klager, så tar alt lengre tid, også får jeg ikke penger. Har dere noen tanker eller løsninger?
 
Jeg opplevde akkurat dette for 4 år siden. Var på NAV og snakket med ei hyggelig dame som sa at jeg måtte snakke med arbeidsgiver og få dem til å regne gjennomsnittslønn siste 6 mnd istedenfor den mnd jeg ble sykmeldt. Endte med at arbgiver sendte inn ny lønnsmelding og jeg fikk også tilbakebetalt det jeg skulle hatt ekstra i sykemeldingsperioden. Håper det ordner seg for deg også :)
 
Enig med over. Skjedde der samme med meg i 2013. Arbeidsgiver gå meg kun det skulle ha jobbet fast i sykepenger noe som ble for lite siden jeg jobbet mye mer. Da ble det det samme med foreldrepenger. Var jobben som skulle betale ur foreldrepengene. Var mye tull en periode men fikk penger og fikk heller tilbakebetalt når nav så over regnestykker og fant ut at jeg fikk for lite. De ga med engangsstønad ved en feil og den fikk jeg beholde+ litt ekstra siden de hadde betalt for lite i foreldrepenger.
 
Takk for svar! Så jeg bør kontakte arbeidsgiver, og få han til å sende inn ny inntektsopplysningsskjema for sykepengene?
Men siden jeg fikk brev fra nav om at foreldrepengene var invilget, med info om hvor mye jeg skal få. Vil det da endre seg automatisk hvis arbeidsgiveren sender inn nytt dokument for sykepengene?
 
Nå vet jeg ikke hvor mye du tjener, men nav betaler bare opptil 6 g også er det arbeidsgiver som evt dekker resten. Hvis dette er tilfelle for deg vil summen fra nav være lavere enn det som står i inntektsopplysningsskjemaet. Vil anbefale deg å ta en tlf til nav å høre om hva som er årsaken. Vedtaket i seg selv vil ikke endres hvis evt inntektsopplysninger er feil el blir endret på, dette vil bli endret automatisk.
 
Takk for svar! Så jeg bør kontakte arbeidsgiver, og få han til å sende inn ny inntektsopplysningsskjema for sykepengene?
Men siden jeg fikk brev fra nav om at foreldrepengene var invilget, med info om hvor mye jeg skal få. Vil det da endre seg automatisk hvis arbeidsgiveren sender inn nytt dokument for sykepengene?
Hei.

Du bør ringe til nav å spørre. De er de eneste sol kan gi deg ett korrekt svar ;)
 
Back
Topp