Ville dere reist på ferie til Gran Canaria når babyen er 4,5mnd?

Sjokoladekaka

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Heisann!

Jeg trenger tips fra dere som har barn :) Familien min vil ta med alle til Gran Canaria på julaften neste år, men mtp at vi skal få vår første barn i Juli så er vi usikker på om det er noe god ide. Da vil babyen bare være 4,5 måned gammel!

Hva ville dere ha gjort?

Hvis det er slik at det er mer stress å enn kos å være på ferie med en så liten baby så mener jeg helt ærlig at det er bedre å bli hjemme. Det blir en del å pakke mtp barnevogn, prampack og mye mer.

Jeg takker for alle tips! Ønsker gjerne svar som er rett ut og helt ærlige ;) Del gjerne deres erfaringer.
 
Jeg hadde reist. Vi reiste på sommerferie med fem barn, seks uker etter at yngste ble født. Litt prakk å få med seg alt, men vi reiste jo ikke hele tiden, så selve ferien var stressfri, og bare kos.
 
Jeg hadde ikke reist. Da gutten vår var 4,5 mnd hadde jeg mer enn nok med ting hjemme om jeg ikke skulle sittet med han på et fly i 4 timer og han skulle ha pupp annenhver :p MEN dette kan du kun velge selv. Ikke la deg presse fordi alle skal. Du må ha lyst selv. Reiste 6 dager til Danmark med gutten da han var 10 mnd og skulle bo på hytte med andre slektninger og syntes det var stress nok :p
 
Jeg ser ikke poenget, men vent i det minste med å bestille noe til dere har blitt litt tørre bak øra etter fødselen, for det er ikke sikkert dere får gjort noe annet enn å sitte inne 24/7, langt mindre reise noe sted. ;)

Hvis dere skal reise, er det viktig å bestille eget sete til babyen på flyet, og ta med bilstolen inn og bruke den på flyet.
Det er også viktig å kjøpe en god reiseforsikring, og avbestillingsforsikring. :)
 
Vi var 14 daga på gran canaria når frøkna her var 6 mnd. Ein herlig og avslappende ferie!

Vurderer å reise til sommaren igjen og då med ein liten på 4-5 mnd og ho som då er blitt fem!
 
Jeg ville undersøkt dette med meslinger. Mange land i dag har jo dessverre epidemier,og jeg ville nok spurt helsepersonell før jeg dro med babyen.
 
Vi vurderer ta en tur i desember (spørs litt når samboer har siste rest på skolen). Eventuelt rett etter nyttår. Da er lille 4-5 mnd :) Tenker det er en fin tid da det er før du har begynt å gi fast føde, man har gjerne kommet inn i en fin rytme og babyen sover (som regel) mye slik at dere kan gå ut og spise på kvelden med babyen i vognen :)

Men vi bestiller nok ikke før rett før og satser på en restplass. Da ser vi fort hvordan ting går første ukene først. Og om det er sykdom, kolikk eller lignende som gjør hverdagen litt mer stressende enn planlagt så tar vi en avgjørelse da :)
 
Hadde ikke sett på det som noe problem i utgangspumktet, men dette kommer mye an på hvordan barnet er og en selv som mor :)
 
Ja såfremst babyen er frisk så hadde jeg klart dratt.:) var selv 3 uker på gran canaria da minste var 7 måneder. Helt topp.:) tok med maten han spiste. Må ha uv beskyttelse på vogna(parasoll o.l. Ta med bleier i prampacken for det er dyrt der nede.
Du trenger ikke eget sete til en så liten baby.:) jeg bestilte sete til min da han var 1,5 først.
 
Hadde glatt reist. Det er den enkleste tida å reise med de på før de blir mobile og sover mye mindre. Da er det ikke like enkelt igjen før de er 2-3 år gamle. Men det kommer jo selvsagt ann på åssen barn man får og hva man føler selv. Vi bestillte ferietur med minste til han var 5 måneder før han var født, men da visste vi jo allerede en del om hva vi gikk til.
 
Spørs heelt på babyen dere får og hvordan dere er som foreldre, for noen er det mer enn nok å håndtere livet hjemme, andre kan reise verden rundt med babyen sin :p Men i den alderen er det endel unger som er greie å reise med, om du fullammer har baby hele tiden god tilgang på trygg mat og drikke så du slipper å stresse med å få tak i det i utlandet, de fleste er fornøyde med å bare være med sammen med foreldrene sine og endel sover relativt stabilt. Det kan jo ikke sammenlignes, men jeg var to helgeturer alene til Oslo når mini var under 5 måneder, første gangen var han vel 3 mnd, andre gangen rett før han ble 5 måneder, og det var superenkelt. Min likte ikke vogn, så vi reiste nå uansett bare med bæresele, men det fungerte knall. Jeg var stort sett alene om det, men det meste går med takeaway på hotellet og en unge som er lykkelig bare han får være inntil. Min er halvannet år nå og nå er en mye mer utfordrende periode å reise steder for å si det sånn (men ikke umulig, vært på fine reiser vi altså) :p Mye mer å ta hensyn til med mat, aktiviteter, soving etc :)
 
Ja såfremst babyen er frisk så hadde jeg klart dratt.:) var selv 3 uker på gran canaria da minste var 7 måneder. Helt topp.:) tok med maten han spiste. Må ha uv beskyttelse på vogna(parasoll o.l. Ta med bleier i prampacken for det er dyrt der nede.
Du trenger ikke eget sete til en så liten baby.:) jeg bestilte sete til min da han var 1,5 først.

Jo, babyen trenger eget sete, ellers får du ikke hatt med bilstolen inn på flyet, og det er overlegent tryggest både for babyen og for bilstolen. ;)
 
Har ikke med bilstol på tur.;) Babyer under 2 år må ikke ha sete i fly, men det vet du sikkert.

Hvis man vil holde barnet trygt, tar man med bilstolen. "Må" og "absolutt bør for barnets beste" er to forskjellige ting. ;)
 
Det får være opp til hver enkelt å velge.:) har faktisk enda tilgode å se bilstol i fly. :)

Ja, hver enkelt velger om de vil holde barna trygge. Anekdoter om hva du har opplevd er jo bare nettopp det; anekdoter. ;)
Det er opp til hver enkelt om de vil snu barna i bil før det er nødvendig også, og når ulykken er ute, angrer man på at man ikke gjorde alt man kunne for å holde barnet trygt.
Sjansen er stor for at man trenger bilstol på destinasjonen også, og man får ytterst sjeldent bakovervendt bilstol. Ofte er de gamle og slitne også.
 
Ja, hver enkelt velger om de vil holde barna trygge. Anekdoter om hva du har opplevd er jo bare nettopp det; anekdoter. ;)
Det er opp til hver enkelt om de vil snu barna i bil før det er nødvendig også, og når ulykken er ute, angrer man på at man ikke gjorde alt man kunne for å holde barnet trygt.
Sjansen er stor for at man trenger bilstol på destinasjonen også, og man får ytterst sjeldent bakovervendt bilstol. Ofte er de gamle og slitne også.
Ojda, skjønner at du er engasjert ja og veldig lyst å diskutere. ;)Jeg tror folk flest fint klarer å ta avgjørelser som er trygge for barna sine og følge de anbefalinger som til enhver tid finnes.:) Du må gjerne tro og mene noe annet for min del altså.
 
Ojda, skjønner at du er engasjert ja og veldig lyst å diskutere. ;)Jeg tror folk flest fint klarer å ta avgjørelser som er trygge for barna sine og følge de anbefalinger som til enhver tid finnes.:) Du må gjerne tro og mene noe annet for min del altså.

Nei, jeg har ingen behov for å diskutere; fakta er fakta. Om man vil forholde seg til dem er noe annet. Det handler ikke om meninger eller om overbevisninger, kun om fakta. "Folk flest" klarer dessverre ikke det nei, det viser statistikkene. (Til og med anekdoten din beviste det, selv om anekdoter strengt tatt ikke er bevis.)
 
Vi reiste da mini var 5 mnd [emoji16] veldig fin tur!
Vi hadde ikke med bilstol, og det har jeg aldri sett noen andre ha med heller [emoji23]

Men vi leide bilstol og bil på flyplassen på gran canaria. Man får sjeldent gode bilstoler i Spania har jeg erfart [emoji51][emoji12]
 
Back
Topp